Bana för krypkörning Skåne

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Tjena!

Jag tänkte lite snabbt ta mc-kort och vill gärna öva konbana privat också. Kan någon tipsa om var det finns målade banor (tex. på en parkering eller liknande) som man kan köra helt privat på. Känns onödigt att lägga massor av pengar för att nöta krypkörning på körskolans priser...

Jag finns i Lomma så en bana mellan tex. Malmö, Lund, Burlöv som är bra och tydlig vore inte dumt.

Tack på förhand!
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
1. Leta upp rätt mått och avstånd på nätet, hur banan ska se ut. Tror till och med det finns någon tråd här med bilder och så.

2. Ring din handledare och bestäm en tid som passar er båda. Du måste träffa honom/henne senast kl 17:30.

3. Övninsgskör till närmaste Systembolag med din handledare och inhandla lika många starköl som det behövs koner. Ta gärna ett par extra. Man vet aldrig vad som händer. Burkarna bör vara färgglada.

4. Övningskör vidare till den superstora parkeringsplatsen uppe vid Sony Ericsson/Ericsson vid Vattentornet.

5. Tag fram måttbandet och ställ ut ölen på rätt platser.

6. Kör konbanan massor av gånger och kör INTE på ölburkarna.

7. När du är färdig packar du ihop ölen igen, övningskör med handledaren tillbaks där du bor. Sedan sätter ni er och öppnar ett par öl och diskuterar hur kul det var att köra konbana.

:tummenupp
 
Last edited:

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Palle 71, klockrent svar =)

Nu är jag lite lat va. Jag har redan lite tomburkar men ville se om det finns färdigmålade banor typ som den skarpa banan ute på Bulltofta. Kanske någon vänlig själ har målat upp en korrekt bana så man bara kan åka dit, ställa ut sina koner och köra tills det sitter.

Ishallen i Lund (parkeringen) är en sådan men lågfarten / starten verkade saknas.

Thanx anyhow!
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Som någon sa tidigare. Köp koner och sätt upp. Orkar du inte det så spändera pengarna på körskola.

Du behöver inte ha starten uppmålad. Sätt koner på varje ställe det skulle vara ett hörn. Fixar du det utan att välta dem fixar du gallant lågfarten på uppkörningen.

//Andreas
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Visst pallar jag att mäta och sätta upp koner. Frågan är om det är någon som vet om en bra plats där det redan är markerat var man skall sätta konerna?

Tips emottages tacksamt. Skönt att slippa mäta upp varje gång man vill öva...

Hörde att det kanske finns en bana markerad vid mässan i Malmö? På parkeringen någonstans...

Palle 71 har fortfarande det roligaste svaret, nu kanske någon dessutom kan svara på frågan?
 

-mini-

Inte som alla andra
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Kävlinge med Dede
Hoj
Numera hojlös
Jag övningskör i Lund och jag har varken sett eller hört om en parkering med lågfartsdelen uppmålad tyvärr. Hitta en bra parkering och mät upp för konerna en gång och ta med en sprayburk och markera. Då har jag nånstans att öva också :D
 

MM&M

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2008
Ort
Lund
Hoj
Yamaha FZS600 -03
Jag övningskörde med körskolan på en parkeringsplats vid Klostergården i Lund. Där var alla banorna uppritade. Det var för två år sedan men jag antar att de finns kvar.
 

jinnarp

Dr: Beserwiesser,känd från AbsolutCitron
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Furulund
Hoj
R6 Skåne edition :)
Palle 71, klockrent svar =)

Nu är jag lite lat va. Jag har redan lite tomburkar men ville se om det finns färdigmålade banor typ som den skarpa banan ute på Bulltofta. Kanske någon vänlig själ har målat upp en korrekt bana så man bara kan åka dit, ställa ut sina koner och köra tills det sitter.

Ishallen i Lund (parkeringen) är en sådan men lågfarten / starten verkade saknas.

Thanx anyhow!

Vid ishallen har du undanmanövern, och vid gamla SBP vid mobila har du dom 2 krypfarterna

lycka till:tummenupp
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Jag övningskörde med körskolan på en parkeringsplats vid Klostergården i Lund. Där var alla banorna uppritade. Det var för två år sedan men jag antar att de finns kvar.

va de samma banor då ??
 

MM&M

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2008
Ort
Lund
Hoj
Yamaha FZS600 -03
Det är samma banor fastän de tagit bort ena varianten på högfartsbanan.
 

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Ort
Höör
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
vid torsons parkering övningskörde någon körskola förut iaf.. de borde markerat upp för de körde där ofta, sen nu vet ja inte hur de ser ut om de satt sånna betongsuggor där nu me...

Annars gör som nån sagt.. mät upp en gång, markera med krita eller spayfärg,, sen e' de bara å kör.. så gjorde jag på scans parkering i kävlinge...
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Okej! Tack för alla bra tips som börjar strömma in. Jag skall kolla upp Mobilia vid gamla bilprovningen.

Tack skall ni ha!!!!

:tummenupp
 

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
Se till att ha tillräckligt höga koner då de på uppkörningen är 30 cm höga.

Vore ju synd att träna på "kineshattar" och tro sig klara banan för att få uppkörningsbanan att se ut som ett sämre parti plockepinn.
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Nu har jag kollat upp banan vid Mobilia i Lund (gamla SBP). Tack Jinnarp, det var perfekt!

Minitoker - nu vet du var du kan öva! Högfarten med undanmanöver finns som sagt markerad på parkeringen utanför ishallen i Lund.

Skönt att bara kunna mängdträna i egen takt =)

JÄVLIGT bra hjälp från forumet!

:fyllisar
 

jinnarp

Dr: Beserwiesser,känd från AbsolutCitron
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Furulund
Hoj
R6 Skåne edition :)
Nu har jag kollat upp banan vid Mobilia i Lund (gamla SBP). Tack Jinnarp, det var perfekt!

Minitoker - nu vet du var du kan öva! Högfarten med undanmanöver finns som sagt markerad på parkeringen utanför ishallen i Lund.

Skönt att bara kunna mängdträna i egen takt =)

JÄVLIGT bra hjälp från forumet!

:fyllisar

Kul att man kan hjälpa till :) Lycka till nu, så hinner vi kanske ses ute innan säsongen e slut :tummenupp
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Tack för alla goda råd om övningsplatser samt att SH i övrigt är fullt av goda råd och support. Idag klarade jag kortet =)

Det gick fortare än vad jag själv trodde.

:yoparty
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Grattis!!
Började du 10/9??
Måste fan vara nåt slags rekord. Sjukt snabbt taget...

Började efter att jag kom hem från semestern så det var snarare runt den 3:e september. Skrev teorin nästan omedelbart och första tid jag fick för uppkörning var just den 25/9 så då var det ju "bara" att fokusera och ge sig fasiken på att det skall gå. Det gick och jösses vad jag är glad för det!
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top