Banåkningsfrågor! (Däck, värmare, ljudreducing osv)

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag tycker mig minnas att det ska finnas många trådar om precis det jag vill fråga om. Val av däck. Val av värmare. hur man minskar ljudnivån.
Men nu har jag spenderat väldigt lång tid framför datorn och har insett att jag inte har behörighet att hitta information som troligtvis redan finns på nätet!

Till däckfrågan.. Jag har bara kört på Dunlop sportsmart2 och dessa tycker jag är toppen oftast. Jag har inte kommit runt åsen fortare än 1.21-tider. Dock är tanken att jag ska komma betydligt längre i min utveckling nästa år (Den har ni aldrig hört någon säga förr va?).
När bör jag överväga exempelvis Sportmax GP Racer D211-sulor framför vanliga gatsportdäck? Kör jag fortfarande för långsamt för att ens behöva bry mig om mer baninriktade däck? Hur är det med andra jämförbara gatdäck? Finns det några andra jag bör kolla på kanske? Som Pirelli Supercorsa SC? Eller är det ett bandäck såsom D211?
hjälp hjälp hjälp :död Det mest ekonomiska borde vara att hålla mig kvar på sportmax2-däcken (eller liknanade) va? Det är inte så att jag är någon dunlop-fanatiker men det är egentligen bara det däcket jag har egen erfarenhet av.

d211gp-rear-detail.jpg



Och däckvärmare. Det vill jag ha. Tänk er att stå där och kunna se häftig ut i boxen. Mmmm varma däck.. Ja! Men vilka? På Bactor MC finns de billigaste IRC värmare Traditional
STD_v%C3%A4rmare_bl%C3%A5.jpg


Skulle dessa räcka gott och väl? Jag tror inte att jag har ett behov av att kunna justera temperaturen och 80 grader är väl alldeles jättefint det.
IRC Traditional däckvärmare

- Carbon trådar (mycket driftsäkrare än tex koppartrådar)
- Inställd för 80°
- Sidoband för uppvärmning av fälgarna
- Nylon externt och polyester internt som är flamskyddande
- Plastficka på värmarna för att märka upp ägare, däckblandning m.m
- Elastisk runt om för att göra det enklare att ta av/på värmarna

Allt fancy fancy. Är dessa tillräckliga? Är de kassa eller kan jag komma undan med billigare som duger gott och väl?

Och ljudreducering! Mitt fullsystem med insatsen i skriker ut 100dB i förbifart vilket är fem pinnar för mycket. Hur ska jag göra här? Hur kan jag modda min insats för att komma ner till den godkända nivån utan att slå av på gasen eller växla upp för tidigt?

Insats akrapovic.jpg

Innerdiametern är på 43mm, kan jag svetsa dit något nät eller liknanade som de tuffa grabbarna på motoGP har? I så fall, vad för nät? Kära Rasorblade pratade berättade tidigare om att han har borrat en massa hål och dragit najtråd igenom där. Kan det vara det bästa alternativet? Ett sådant här nät, fast fastsvetsat på insidan av insatsen, skulle ju heller inte synas. Det vore så trevligt ifall jag slapp växla upp alldeles för tidigt för att klara ljudnivån.
Har ni något guldtips så tar jag tacksamt emot detta!

2013-motogp-rcv1000r-prototype-unveiled-5.jpg
 
Hej
Ang däck, dina fäck räcker en bit under 1:20 typ 1:16 eller något sen på med slicks direkt.
De värmarna räcker gott.
Ljudet är jobbigt bara testa sig fram:)
Å nu när du ändå är fast köp fälgar för regndäck osv osv!.
Vi kanske möts på banan nästa säsong:)
Ha de bäst!.
 
Killer eller stoor burk är det som gäller för att fixa ljudet, ska du växla upp så får du göra det över hela banan då den fasta mätanläggningen registrerar den med.
Testa ljuddämpande filter om din hoj är en med högt insugsljud, även ljuddämpa insugsburken kan ta ett par db, funka för mig.

Vad gäller däck är det en smaksak men ska du köra bana så kör på ban/racedäck och värmare, rätt sak på rätt plats!
IRC-värmarna är tåliga rackare som duger gott och väl, mina har tagit stryk utan att haverera, har bla råkat köra över ena med depåstödet.....klantigt!
 
En amatörfråga, tål Sportsmart 2 uppvärmning till 80 grader? :confused: Trodde man behövde ställbar värmare..?
 
Körde sportsmart ner till 1.20 tider sen dunlop 212or med värmare (kanon att kunna gasa direkt ur depån) Satte medel 1.16 tid som bäst och kommer köra riktiga slicks nästa år + extrafälg med regndäck. Siktar på att kapa några sek till, men framförallt känns det skönt aty ha lite marginaler i däcken och veta att de fäster bättre än vad jag kör :-) Sätt dit db-killer om du inte redan har det, annars hjälper en 90 grader böj väldigt mycket, vet inte om du såg mina snygga snablar:-) Boka bandagar med organisatörer som erbjuder hjälp med körningen (cashback exempelvis) och lyssna på folk som vet vad de pratar om och strunta i resten.

Ses 2015 :-)
 
Uh nyfiken på hur länge slicks håller, mina sportsmart duger för 3-4 bandagar och tycker redan det är för jävla dyrt...
 
Att uppgradera från sportsmart till gp racer eller något liknande banåkningsdäck rekommenderas varmt så du tar dig ur 1.20-träsket. Mycket roligare att köra på däck med rejsig profil.
 
Vilka tider lär man köra på gelleråsen för att man inte bara ska kyla ner ett par slicks utan faktiskt ha lite användning för dem med?
 
Vill man testa slicks så tycker jag Pirelli PRO eller Metzeler CompK är klockrena
Dom har hårdare blandningar och tål mer stryk / inte lika känsliga att man ska stressa dom och hålla temperaturen uppe som rena racedäck, men samtidigt så har dom en mer aggressiv karaktär jämfört med gatdäck
Samtidigt inte lika "aggressiva" som de rena racedäcken

Dunlop D211 är också ett bra däck om man vill testa slicks (tror dom finns i slicks nu igen va?) fast då hade jag nog siktat på Endurance blandningen om man vill ha ut mycket varv /däck
 
Vill man testa slicks så tycker jag Pirelli PRO eller Metzeler CompK är klockrena
Dom har hårdare blandningar och tål mer stryk / inte lika känsliga att man ska stressa dom och hålla temperaturen uppe som rena racedäck, men samtidigt så har dom en mer aggressiv karaktär jämfört med gatdäck
Samtidigt inte lika "aggressiva" som de rena racedäcken

Dunlop D211 är också ett bra däck om man vill testa slicks (tror dom finns i slicks nu igen va?) fast då hade jag nog siktat på Endurance blandningen om man vill ha ut mycket varv /däck

Jepp D211 finns som rent slicks och även en gatlegal variant med "samma" gummiblanding..
 
Fick ut ca 5 bandagar på mitt d 212 bakdäck, fram är ok ännu efter ca 8 dagar. Räknar med nått liknande av d kr108.

Endurance bak och medium fram.
 
kan jag svetsa dit något nät eller liknanade som de tuffa grabbarna på motoGP har?

2013-motogp-rcv1000r-prototype-unveiled-5.jpg

Detta nät används för att inte fylla avgassystem och motor med grus i händelse av krasch. Ingen dum ide om man vill åka vidare efter en lätt marksyning, eller slippa byta motor för att grus kilade fast sig i ventilerna. Om det påverkar ljudnivån är omdebatterat, men det är i alla fall inte det primära syftet.

Att uppgradera från sportsmart till gp racer eller något liknande banåkningsdäck rekommenderas varmt så du tar dig ur 1.20-träsket. Mycket roligare att köra på däck med rejsig profil.

Jag håller med psxcare. Om du åker fortare än 1.20 ska du inte ha några större problem att hålla värme i riktiga rejsdäck, i alla fall inte så att de blir halkigare än de däck du redan har. Förutom ren körglädje så lär du ha någon sekund gratis i dessa däck då profilformen ger en styrning som inte går att jämföra med dina nuvarande däck. Jag vet inget om Dunlop så jag rekommenderar Pirelli Diablo Supercorsa i valfri SC-blandning.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top