Banåkning.nu - kontakt?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är det någon som vet var man ska kontakta Banåkning.nu för de svarar inte på mail via hemsidan?
Jag blir alltid fundersam över företag som har mycket fina betalningsmöjligheter men inte svarar på mail nämligen. :gnissla
Frågan som jag försökt få svar på är vilka försäkringsregler som gäller vid banåkning med dem.

Regler för deltagande i www.banåkning.nu banåkningar.
• Deltagare intygar att han/hon har tagit del av www.banåkning.nu antagna regler för
banåkning.
• Speciellt anges följande regler:
Med undantag av vad som gäller för RR/licens/snabb grupp, gäller att alla fordon som
Framförs vid banåkning skall vara inregistrerade och minst trafikförsäkrade och föraren
Skall inneha för fordonet gällande körkort.
• Det åligger föraren att själv informera sig om vilka regler som gäller för varje grupp
den deltar i.
• Föraren ansvarar själv för att han innehar körkort och att den använda motorcykeln minst är
trafikförsäkrad och inregistrerad. Vid anmodan skall föraren alltid kunna uppvisa körkort,
försäkringsbesked, licens eller annan handling som styrker behörigheten.

Står på banåknings hemsida under "regler och ansvar" så åker du i medelgruppen ser du väl bara till att ha trafikförsäkring iaf och framförallt om du skulle köra på mig... Men har du frågor annars så ring dem brukar inte vara omöjliga att få tag på inte ens när dem arbetar så..

Står på banåknings hemsida under "regler och ansvar" så åker du i medelgruppen ser du väl bara till att ha trafikförsäkring iaf och framförallt om du skulle köra på mig... Men har du frågor annars så ring dem brukar inte vara omöjliga att få tag på inte ens när dem arbetar så..

Det där såg jag men det säger inte så mycket för mig.
Jag har naturligtvis helförsäkring så frågan är om den gäller.
Bland annat.

Det där såg jag men det säger inte så mycket för mig.
Bland annat.

Om din försäkring gäller eller inte kan bara ditt försäkringsbolag tala om.

Bland annat.

Frågade mitt försäkringsbolag IF i våras hur de ställer sig till banåkning (eller fortbildning på bana utanför SMC's regi).

Fick följande svar:

Äger körningen rum på inhägnat tävlingsområde gäller följande:

Är det fråga om:
- tävling
- körning på tid
- fri fart
- körning "man mot man" = tävlinginriktat
så gäller varken trafik eller kaskoförsäkring.

Om inget av ovan nämnda kriterier är uppfyllda så gäller försäkringen på vanligt´sätt.

Om din försäkring gäller eller inte kan bara ditt försäkringsbolag tala om.

Nja, man skulle kunna tro att en arrangör av banåkning har viss kunskap i ärendet men visst skall man fråga sitt bolag för att vara säker.

Om inget av ovan nämnda kriterier är uppfyllda så gäller försäkringen på vanligt´sätt.

Trafik-, halv- och helförsäkring?

Last edited:
Nja, man skulle kunna tro att en arrangör av banåkning har viss kunskap i ärendet men visst skall man fråga sitt bolag för att vara säker.

Trafik-, halv- och helförsäkring?

Det är totalt omöjligt för oss att säga om din försäkring gäller eller ej.
Alla olyckor utreds och sköts av resp försäkringsbolag. Har ni frågor måste ni vända er dit, vi kan inte lova att den gäller. Personligen tycker jag att du ska ha en olycksfalls försäkring för extrem sporter, det borde alla teckna kostar väldigt lite och du är skyddad dygnet runt. Ja jag vet att jag har varit dålig på att svara på mail, men det är semester för oss också + att jag varit borta en vecka i Linköping på träning och tävling. Hoppas du är nöjd med svaret annars kan du ringa mig.

Det är mycket diskussion om det där med försäkringen på bana.Eftersom vi i Rapido har många såna aktiviteter inom klubben.
Hursom helst alla smc kurser där gäller smc försäkring eftersom det är kursverksamhet för broms å kurv övningar.Samt dom har ett samarbete med försäkringsbolaget folksam.

Annars så gäller i princip inga försäkringar förutom möjligtvis din egen olyksfallsförsäkringen om du skadar dig själv i en omkullkörning.Endel försäkringsbolag säger att om det inte är tävlingsverksamhet eller tidtagning så är dom tveksamma.
Men enligt var alla hojkompisar säger, så gäller inte försäkringen utan man kör helt på egen risk.Därav att dom flesta plockar av sina kåpor innan dom kör på bana.
Så vill du vara på den säkra sidan så anmäler du dig till en broms å kurvkurs på smc-sida.
Hälsningar Payton

Frågade mitt försäkringsbolag IF i våras hur de ställer sig till banåkning (eller fortbildning på bana utanför SMC's regi).

Fick följande svar:

Äger körningen rum på inhägnat tävlingsområde gäller följande:

Är det fråga om:
- tävling
- körning på tid
- fri fart
- körning "man mot man" = tävlinginriktat
så gäller varken trafik eller kaskoförsäkring.

trafikförsäkringen hos if gäller på bana iaf sist vi var uppe på Midlanda och då blev jag påkörd och han hade IF så trafikförsäkringen gäller och det är ju skönt om man råkar köra på någon annan men för egen del e den ju rätt värdelös... Man får nog stå för kostnaderna själv om man klotar, sålänge ingen kommer å torpedar en...

Tack för info och jag ringde Folksam som kompletterade något.
Någon skrev att man borde ha en action sport försäkring, något de på Folksam inte tyckte då man täcks fullt ut av trafikförsäkringen. Hon sade att det var för ridning och skidor och sådant som man ska ha en sådan.

Hur som helst, någon som vet vad klassindelningen på banåkning.nu är? Är medel samma som lugn (dvs lugnast) eller är det lugn som är slut på vissa körningar?

Jag har ganska bristfällig bankörningserfarenhet och vill veta var jag platsar.

Folksam sade alltså att trafikförsäkringen gällde på bana???
Jag hade en del rätt ingående samtal med dem och deras experter i just detta ämne. Slutsatsen var att ingen försäkring skulle gälla på inhägnad bana enligt dem. Intressant om det kommit andra bud!

När jag tecknade trafik på folksam så ställde jag frågan om trafikförsäkring gäller på bana.... 5 minuter senare fick jag ett svar som lät ungefär så här: "Om det inte är tävling och det inte krävs licens för att köra så räknas det som körning på allmän väg och då gäller alltså din trafikförsäkring oavsett arrangör" och det var det svaret Folksam gav mig för 3-4 veckor sedan när jag ställde på hojen

Folksam sade alltså att trafikförsäkringen gällde på bana???
Jag hade en del rätt ingående samtal med dem och deras experter i just detta ämne. Slutsatsen var att ingen försäkring skulle gälla på inhägnad bana enligt dem. Intressant om det kommit andra bud!

Ja det sade de absolut och hon pratade med ät som hon hade koll också.
Vid kuggfrågor som vem bedömer en eventuell skuldfråga och hur hade hon mål i mun, inte som de vanliga miffona på kundtjänst.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul