Banåka 2005 - Hur Försäkringssituationen ser ut inför kommande säsong

Har pratat med min försäkringsman på Bilsport & MC.

Inga oklarheter gällande banåkning där iallafall. I de generella undantagen för giltigheten av försäkringen anges endast *tävling eller träning inför tävling. Inget annat, dom uppmanar tvärtom en att delta i denna typ av träning när man pratar med dom! :tummenupp
Bilsport & MC kommer att för övrigt att finnas med monter på MC mässan i Göteborg.
 
Hej Folksam!

Under 2004 hade jag min trafikförsäkring
hos er och nu när säsongen 2005 börjar
närma sig är det dags att fundera på vilket
försäkringsbolag jag ska anlita.

Jag har en mycket viktig fråga som jag vill
ha svar på innan jag beslutar mig för om ni
ska bli de "lyckliga" i år, dvs vara dem
som får försäkra min motorcykel.

Frågan är om trafikförsäkringen gäller för
körning på bana (inhägnat område)?
Det rör sig inte om tävling eller träning
och det förekommer ingen tidtagning.
Det handlar helt enkelt om att bli en
bättre förare under lugna former på en för
ändamålet anpassad motorbana.

Eftersom det råder lite oklarhet om detta i
mc-kretsar inför säsongen 2005 tror jag att
ni kan tjäna båda en och annan krona på att
svara ja på frågan då det troligtivs kommer
att ge er nya kunder.


SVAR FRÅN FOLKSAM:

Hejsan!

Tack för din förfrågan, försäkringen gäller om det inte är annat än motionsåkning dvs att det inte är tävlingsform.

Med vänlig hälsning
Folksam
Stefan Bylund


:banana :fyllisar :tummenupp
 
sandstream skrev:
Hej Folksam!

Under 2004 hade jag min trafikförsäkring
hos er och nu när säsongen 2005 börjar
närma sig är det dags att fundera på vilket
försäkringsbolag jag ska anlita.

Jag har en mycket viktig fråga som jag vill
ha svar på innan jag beslutar mig för om ni
ska bli de "lyckliga" i år, dvs vara dem
som får försäkra min motorcykel.

Frågan är om trafikförsäkringen gäller för
körning på bana (inhägnat område)?
Det rör sig inte om tävling eller träning
och det förekommer ingen tidtagning.
Det handlar helt enkelt om att bli en
bättre förare under lugna former på en för
ändamålet anpassad motorbana.

Eftersom det råder lite oklarhet om detta i
mc-kretsar inför säsongen 2005 tror jag att
ni kan tjäna båda en och annan krona på att
svara ja på frågan då det troligtivs kommer
att ge er nya kunder.


SVAR FRÅN FOLKSAM:

Hejsan!

Tack för din förfrågan, försäkringen gäller om det inte är annat än motionsåkning dvs att det inte är tävlingsform.

Med vänlig hälsning
Folksam
Stefan Bylund


:banana :fyllisar :tummenupp
Suveränt!!!

Lusläste villkoren här om dagen och jag kom fram till samma slutsats, men man vet ju aldrig....Bra att du har det på papper!
 
Kevorkian skrev:
Suveränt!!!

Lusläste villkoren här om dagen och jag kom fram till samma slutsats, men man vet ju aldrig....Bra att du har det på papper!
Hoppas fler kan ta sig i kragen och maila sina försäkringsbolag så kanske vi får fler positiva svar. :tummenupp
 
Efter att Trygg och sedan If (eller var det tvärt om) började strula med trafikförsäkringen vid bandagar säsongen-04, har det dykt upp ett par frågor som jag undrar över.
- Vad är TH/IF tveksamma/rädda för, utbetalningar från trafikdelen vid bankörningar är väl ändå väldigt sälsynt?
- Varför skulle en körning ordnad av SMC vara mer seriös än någon annan?
- Ni som har TH/IF och vill köra trafikövningar, varför passar ni inte på vid förfallodagen och byter till ett bolag som är lite mer kundorienterat. Även om premien är lägre än t.ex. Läns och Folksam, vad hjälper det om man inte betalar ut någon ersättning när olyckan är framme? Hur "billigt" är det då??

Nu kommer en del här att säga, inga problem vi kör i licens/oförsäkradgrupp. Visst men har man ingen privat olyksfall/ansvarsförsäkring så kan det bli riktigt dyrt. Efter att ha sett ett antal körningar under säsongen är i alla fall jag lite tveksam till att ha långsamma motionärer och tävlingsförare samtidigt på banan. Hastighetskillnaden är väldigt stor där, hela tanken med gruppindelning faller lite.
 
Josef skrev:
På försäkringsbrevet står att "körning på inhägnat område endast täcks av trafikdelen" och i trafikskadelagen står att trafikförsäkringen inte gäller för (bla) "motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde".

Tävlingsområde eller ej. Solklart?
Knappast, men det är en helt annan tråd...
Räknas Kinnekulle då? Tävlas ju inte med bågar där...
 
FZ1 skrev:
Nu kommer en del här att säga, inga problem vi kör i licens/oförsäkradgrupp. Visst men har man ingen privat olyksfall/ansvarsförsäkring så kan det bli riktigt dyrt. Efter att ha sett ett antal körningar under säsongen är i alla fall jag lite tveksam till att ha långsamma motionärer och tävlingsförare samtidigt på banan. Hastighetskillnaden är väldigt stor där, hela tanken med gruppindelning faller lite.

Jag kör i den gruppen, skall skaffa privat olycksfallförsäkring. Racåkarna stör mig inte, dom ligger bara å tramsar där bak :hihi :hihi :hihi men visst är erfarenhetsskillnaden farligt stor.
Man får se om sitt hus lite själv tycker jag, och vad är det för skillnad på om jag har gällande trafik, eller en olycksförsäkring? Förutom att trafik ersätter den andres men, och olycksförsäkring täcker mina men... Jag föredrar att ta hand om mig själv i första hand :tummenupp Sen kan jag tänka på andras problem, det är upp till var och en hur man vill ha det, men det är ju synd när det händer någon något pga annan person å de inte blir ersatta för det. PRIVAT OLYCKSFALLFÖRSÄKRING!!! Så vet ni vad som gäller.

mvh Fredrik
 
freding skrev:
...vad är det för skillnad på om jag har gällande trafik, eller en olycksförsäkring? Förutom att trafik ersätter den andres men, och olycksförsäkring täcker mina men...mvh Fredrik
Just det, vad händer om den du vållat lidande vill ha ersättning?
 
FZ1 skrev:
Just det, vad händer om den du vållat lidande vill ha ersättning?
Det skulle jag oxå vilja veta... men i rr sammanhang är det väl ingen som kan kräva något av nån annan?! Eller?
Och eftersom det är inhägnat privat område så är man väl "ansvarsbefriad"?
 
freding skrev:
Det skulle jag oxå vilja veta... men i rr sammanhang är det väl ingen som kan kräva något av nån annan?! Eller?
Och eftersom det är inhägnat privat område så är man väl "ansvarsbefriad"?

skulle jag oså vilja veta fast man e väl friad nu eftersom man har bilsport o mc lät de som :banana
fast jag har sportisen i if så där e de kört.
 
Trafikövning är inte RR. Kan bara säga att skulle jag bli rammad av någon och bli invalidiserad, så nog skulle jag göra allt för att få ersättning. Oavsett om det är ett staket runt om...
 
FZ1 skrev:
Trafikövning är inte RR. Kan bara säga att skulle jag bli rammad av någon och bli invalidiserad, så nog skulle jag göra allt för att få ersättning. Oavsett om det är ett staket runt om...

Jo det är klart, och om alla hade privat försäkring skulle det inte behövas :)
 
FZ1 skrev:
Trafikövning är inte RR. Kan bara säga att skulle jag bli rammad av någon och bli invalidiserad, så nog skulle jag göra allt för att få ersättning. Oavsett om det är ett staket runt om...
Vore spännande om någon med juridiska kunskaper kunde skriva något om vad som gäller.
 
freding skrev:
1.Räknas Kinnekulle då? Tävlas ju inte med bågar där...


2.Jo det är klart, och om alla hade privat försäkring skulle det inte behövas :)

1. Bra fråga, vad Jag kan förstå så vet ingen idag riktigt vad som räknas som tävlingsområde.
Vet inte om Kinnekulle är Svemo-godkänd men tex Gokartbanan Rörken i Uppsala är klassad för max 125cc, är det då att räknas som tävlingsområde när man kör en literhoj där?
Lagen om motortävlingsförsäkring lär inte vara aktuell då det inte går att skaffa en sådan försäkring och tanken är ju att motortävlingsförsäkringen +licens ska täcka där trafikförsäkringen inte gör det, logik biter dock inte alltid på f-bolag :rolleyes:


2. När ditt f-bolag får in skadeanmälan lär dom nog hellre låta en ev trafikförsäkring hos annan part betala om dom kan komma undan med det alt komma med efterkrav mot annan vållande om personen i fråga saknar giltig trafikförsäkring (om vi inte snackar om ett arrangemang som hålls i enighet med Lagen om motortävlingsförsäkring).

OBS båda mina svar är rena spekulationer och gissningar från min sida, hårda fakta är svåra att få tag i.
 
WestW skrev:
mailade IF och TH nu med samma fråga.
Lägger upp svaret sen

Lägg gärna upp svaret som du sa.. Jag klipper in kontentan på första sidan.. :tummenupp

Ändrade uppgifterna för Folksam i enlighet med det svar sandstream fick
 
If går bort!

Hej

Tack för ditt e-brev.
Vi bankörning är det innehavaren av banan som ska ha försäkring som täcker de som kör där. Denna försäkring kan banägaren endast teckna hos Trygg Hansa.
Detta innebär att våran försäkring inte gäller på banan eftesom ev skador ska täckas från ovanstående försäkring.

Vänliga hälsningar
If

xxxxxxxxxx
Sakförsäkringsspecialist

egendom@if.se
Telefon: 020-655 655
Från utlandet: +46 8 7884740

www.if.se
 
Hej

Tack för ditt e-brev.
Vi bankörning är det innehavaren av banan som ska ha försäkring som täcker de som kör där. Denna försäkring kan banägaren endast teckna hos Trygg Hansa.
Detta innebär att våran försäkring inte gäller på banan eftesom ev skador ska täckas från ovanstående försäkring.

Vänliga hälsningar
If

Här hänvisar IF till Lagen om motortävlingsförsäkring som lite förenklat går ut på att den som anordnar en motortävling måste ha en försäkring som täcker person och sakskador på tredje part.

Lagstiftningen är uppenbarligen tänkt att reglera tävling och träning för tävling vilket gör att vi som vill trafiksäkerhetsfortbilda oss på avlyst område hamnar lite mellan stolarna.

Jag försöker få ur TH huruvida man tex kan teckna en motortävlingsförsäkring på ett område som inte är godkänt av Svemo, återkommer i eftermiddag.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top