Balkan restips

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Jag sitter och förbereder en resa till Balkan och inser att jag skulle behöva lite mer tips på saker att se där och kanske lite allmänna råd. Som det ser ut nu kommer vi köra bil via Danmark, Tyskland, Österrike, Slovenien, Kroatien, Montenegro, Albanien, Makedonien, Kosovo, Serbien, Bosnien, Ungern och Tjeckien.

Vi kommer ha maximalt strax under två veckor på oss så det gäller att vara effektiva. Fyll gärna på med alla erfarenheter, länkar och tips ni kan tänkas ha. Jag har kikat i en del reserapporter bland annat härifrån men det som fattas är egentligen lite mer konkreta tips på stopp längs vägen.

Hur har ni som har hojat där gjort när ni navigerat er fram? Googles kartor har väldiga svårigheter för framför allt Bosnien och Kosovo så jag funderar på om det ens är någon idé att köpa dessa kartor till min GPS.

Kroatien = Riveran + dubrovnik. Bosnien = Mostar och sarajevo. Kanske pyramiderna i zenica om intresse finnns. Resten får andra fylla på med.

Jag körde hoj därnere för några år sedan. Kartorna i min Garmin GPS funkade.

Finns massa att kolla på. Kolla in Plitvice-sjöarna (googla) och besök Hvar på ön Hvar. Finns även en stooor grotta i närheten av sjöarna som man kan besöka.

Dubrovnik är också en höjdare, men en turistmagnet. På baksidan finns det ett hål i stadsmuren som eder ut till en cool bar/badplats. Perfekt för en kall öl och ett dopp mitt på dagen!

plitvice1.jpg

Var i Slovenien över två dagar för många år sedan. Minns att vi besökte ett grottsystem som var väldigt imponerande.

Kroatien = Riveran + dubrovnik. Bosnien = Mostar och sarajevo. Kanske pyramiderna i zenica om intresse finnns. Resten får andra fylla på med.
Dubrovnik och Mostar ser riktigt fint ut. Vi kommer följa Kroatiska kusten så det ligger dessutom helrätt för att hinna med så mycket som möjligt. Sarajevo känns också som ett måste.

Jag var i Belgrad i våras. Väldigt trevlig stad och väldigt trevliga människor.
Det kommer bli ett stopp i Belgrad också. Något särskilt du tycker man borde se eller göra där?

Jag körde hoj därnere för några år sedan. Kartorna i min Garmin GPS funkade.

Finns massa att kolla på. Kolla in Plitvice-sjöarna (googla) och besök Hvar på ön Hvar. Finns även en stooor grotta i närheten av sjöarna som man kan besöka.

Dubrovnik är också en höjdare, men en turistmagnet. På baksidan finns det ett hål i stadsmuren som eder ut till en cool bar/badplats. Perfekt för en kall öl och ett dopp mitt på dagen!
Plitvice verkade intressant och även Hvar. Tog det lång tid att ta sig dit? Kanske kan vara lämpligt att planera in en lugn dag med sol och bad där.

Ställen blir ju (för det mesta) turistmagneter av en anledning så det är helt okej i en lagom dos. Jag har dessutom en känsla av att väldigt mycket av resan kommer bestå i raka motsatsen till det. Jag är övertygad om att dessa regioner har massvis med väl dolda skatter som det bara gäller att hitta, så fortsätt ösa på med tips gott folk.
Var i Slovenien över två dagar för många år sedan. Minns att vi besökte ett grottsystem som var väldigt imponerande.
Verkar finnas gott om grottor i Slovenien men den kändaste ser ut att vara Postojnagrottan. Kanske var det den?

Ser imponerande ut hur som helst. Fokus ligger dock på Balkan så vi får se allt eftersom ett tidsschema byggs fram hur mycket tid vi har att lägga i de övriga länderna.

Just ja, Postonja hette den. Man åker runt i den i ett litet leksakståg. Lite spöktunneln-feeling!

I Belgrad finns det en ö ute i Donau som är nåt slags rekreationspark. Det finns tennisbanor, beachvolley, golf och allt möjligt och en massa restauranger. Är du intresserad av historia hittade vi ett militärhistoriskt museum. Det ligger uppe i fästningen. Annars drack vi mest öl och kollade på folk. :)

Verkar finnas gott om grottor i Slovenien men den kändaste ser ut att vara Postojnagrottan. Kanske var det den?

Ser imponerande ut hur som helst. Fokus ligger dock på Balkan så vi får se allt eftersom ett tidsschema byggs fram hur mycket tid vi har att lägga i de övriga länderna.

Kan ha varit den. Vi var i närheten av ljubljana minns jag.

Det kommer bli ett stopp i Belgrad också. Något särskilt du tycker man borde se eller göra där?

Belgrads opera är sjukt bra, varierad repertoar av opera, teater, balett. En biljett kostar 50kr och du kan handla den samma dag. Gå runt hörnet ned på Bache Youpana och där ligger en mycket trevlig italiensk restaurang. I övrigt satsa på att gå runt i city på kvällen och tag ett bra ställe med gott om Mercedes och Porsche utanför. Priserna är låga nog ändå....

Klubblivet är väldigt varierat och det finns båda extravagant (leta även här efter Aston Martin och Porsche) samt schysta undergorundklubbar som är svåra att hitta då de helt saknar skyltning.

Sen måste man se militärhögkvarteret som bombades av NATO. Byggnaden står kvar i sin helhet och man ser ingånghålen för kryssningsmissilerna.

Belgrads opera är sjukt bra, varierad repertoar av opera, teater, balett. En biljett kostar 50kr och du kan handla den samma dag. Gå runt hörnet ned på Bache Youpana och där ligger en mycket trevlig italiensk restaurang. I övrigt satsa på att gå runt i city på kvällen och tag ett bra ställe med gott om Mercedes och Porsche utanför. Priserna är låga nog ändå....

Klubblivet är väldigt varierat och det finns båda extravagant (leta även här efter Aston Martin och Porsche) samt schysta undergorundklubbar som är svåra att hitta då de helt saknar skyltning.

Sen måste man se militärhögkvarteret som bombades av NATO. Byggnaden står kvar i sin helhet och man ser ingånghålen för kryssningsmissilerna.

Det känns som jag missade en hel del. Men på tre dagar hinner man inte riktigt med en så stor stad. Jag får nog ta ett varv till. Det är ju trots allt billigare än att åka en helg till Köpenhamn. :)

Det känns som jag missade en hel del. Men på tre dagar hinner man inte riktigt med en så stor stad. Jag får nog ta ett varv till. Det är ju trots allt billigare än att åka en helg till Köpenhamn. :)

Jo vi räknade på att det var billigare att flyga med Wizzair till Belgrad, sova en natt på hotell, köpa de dyraste operaplatserna och flyga tillbaka än att ta öresundståget till Köpenhamn och gå på operan där. Sen är opera på italienska och serbisk textremsa inte kanon för förståelsen så välj en opera du sett förut eller njut bara av att det är maffigt.

Grabbgänget mitt kör ett resekoncept som heter "resmål som inte kom med i apollokatalogen i år heller" där vi åker till suspekta resmål ffa i östeuropa över en långweekend. Finkultur blandas med undergroundklubbar och lyxhotell. All transport sker med lokaltrafiken och givetvis plankar man bara för att det är så kul att käbbla med biljettkontrollanten...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti