balanspunkten

TALLE

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
ZX-6R - 98
Vill lära mig att kunna wheela på balanspunkten.. Som det är nu drar jag upp den på ettan.. i med tvåan.. o sen i med trean o då går den ner för den orkar inte för att jag inte har edn på balanspunkten.. har försökt men inte riktigt fått nån kläm på att wheela långt.. allt är ju över på några fjuttiga sek.. nån som har några tips o trix? försöker att släppa av på gasen lite när jag tycker att jag har den högt på tvåan o försöker hitta balansen men det går alltid ner då.. antar att jag inte har den tillräckligt högt :död

tips?
 
är zx6r:en så pass stark att du kan växla ettan tvåan trean utan å va i någorlunda balansläge? det är iaf inte zxr750 men den är lite mer framtung iof
 
Träna heter det för dig oxå... :D

MostWanted_NKPG skrev:
är zx6r:en så pass stark att du kan växla ettan tvåan trean utan å va i någorlunda balansläge? det är iaf inte zxr750 men den är lite mer framtung iof
 
MostWanted_NKPG skrev:
är zx6r:en så pass stark att du kan växla ettan tvåan trean utan å va i någorlunda balansläge? det är iaf inte zxr750 men den är lite mer framtung iof

Det är enklare med en ZXsexa.
 
MostWanted_NKPG skrev:
är zx6r:en så pass stark att du kan växla ettan tvåan trean utan å va i någorlunda balansläge? det är iaf inte zxr750 men den är lite mer framtung iof

Man ligger väl mot balanspunkten men inte riktigt i den.. för då ska man ju kunna köra hur länge som helst på slangen
 
acura skrev:
balanspunkten är liter bakom där det börjar kittla i magen.

Är det ungefär där man inte ser något för att det är kåpor och skit ivägen.
Hur gör ni när ni slangar? tittar ni bredvid eller har ni långa halsar?
 
ducce uno skrev:
Är det ungefär där man inte ser något för att det är kåpor och skit ivägen.
Hur gör ni när ni slangar? tittar ni bredvid eller har ni långa halsar?

På de gamla tunga långa hojarna får man ställa sig upp för att se nåt, eller hänga med huvudet bredvid. På en nyare R hoj typ R1 så ser man bra när man sitter ner också.
 
-

Balansläge! När gafflarna når ett vågrätt läge, och du ser vägen parallellt med gafflarna så har du börjat närma dig balanspunkten....


_____________________ :squid _____________
 
Kreuger skrev:
På de gamla tunga långa hojarna får man ställa sig upp för att se nåt, eller hänga med huvudet bredvid. På en nyare R hoj typ R1 så ser man bra när man sitter ner också.


äh! kör på känn :D
 
TALLE skrev:
Vill lära mig att kunna wheela på balanspunkten.. Som det är nu drar jag upp den på ettan.. i med tvåan.. o sen i med trean o då går den ner för den orkar inte för att jag inte har edn på balanspunkten.. har försökt men inte riktigt fått nån kläm på att wheela långt.. allt är ju över på några fjuttiga sek.. nån som har några tips o trix? försöker att släppa av på gasen lite när jag tycker att jag har den högt på tvåan o försöker hitta balansen men det går alltid ner då.. antar att jag inte har den tillräckligt högt :död

tips?
Du ligger för lågt!

Åk ut å träna så kommer det funka efter 100 försök :banana
 
När du kommer på balanspunkten kommer du att känna det, det märks tydligt.
(Kan du inte slanga minst 1 km på samma växel ligger du inte tillräckligt bra på balansen anser jag, annars e d bara en powerwheelie) På Gixxer 1000 -03 ser jag inte ett smack för toppkåpan (jag är 180 cm) skymmer redan en bit innan man e uppe på balansen så man får titta vid sidan av hojen, vet inte riktigt hur det är på Rettan :confused:

Det bästa är att ställa sig upp, helst på de bakre fotpinnarna för då får man bra höjd på hojen å ser bra (du har iofs ingen bakbroms), sen drar du upp den tills du har tanken mot låret och kåpglaset mot bröstet.

Men för allt i världen, skynda långsamt så du inte klotar å skadar dig!
 
Hej å hå.. Lessen att jag lyfter en sån här gamling men känns mer rätt än att starta en ny.. När jag sliter upp min mot balanspunkten känns den ruskigt ostabil innan jag är rätt, så jag sätter istället ner den för jag fegar ur. (Har än så länge aldrig varit på balanspunkten) Blir den stabilare när man ligger rätt? När ni gasar upp er mot balanspunkten, håller ni jämn gas och justerar med bakbromsen eller kör ni bara med mjuka gasrörelser? Är det lättare att svänga när man ligger rätt?
 
BillS skrev:
Hej å hå.. Lessen att jag lyfter en sån här gamling men känns mer rätt än att starta en ny.. När jag sliter upp min mot balanspunkten känns den ruskigt ostabil innan jag är rätt, så jag sätter istället ner den för jag fegar ur. (Har än så länge aldrig varit på balanspunkten) Blir den stabilare när man ligger rätt? När ni gasar upp er mot balanspunkten, håller ni jämn gas och justerar med bakbromsen eller kör ni bara med mjuka gasrörelser? Är det lättare att svänga när man ligger rätt?

Upp till balanspunkten går ju på direkten, du lär gasa så hårt så du kommer upp dit asfort, om du inte ligger runt 100km/h eller fortare då kan man sega sig upp med fartvinden. Ska du åka på högre växlar än 1:an 2:an så rör inte bromsen förutom vid nödfall, ha foten på den.
 
Dr Gixxer skrev:
Det bästa är att ställa sig upp, helst på de bakre fotpinnarna för då får man bra höjd på hojen å ser bra (du har iofs ingen bakbroms), sen drar du upp den tills du har tanken mot låret och kåpglaset mot bröstet.

Men för allt i världen, skynda långsamt så du inte klotar å skadar dig!

Att stå på bakre skjutspinnarna måste vara det enklaste sättet att slå ihjäl sig :confused: När du har så mycket vikt långt bak och åker så högt finns det inte en chans i världen att rädda om du går upp för långt. Bättre att stå på sina egna pinnar och ha dojjan på bromsen och mer balans isåfall, men det är ju jobbigare för armarna.
 
Rigge skrev:
Att stå på bakre skjutspinnarna måste vara det enklaste sättet att slå ihjäl sig :confused: När du har så mycket vikt långt bak och åker så högt finns det inte en chans i världen att rädda om du går upp för långt. Bättre att stå på sina egna pinnar och ha dojjan på bromsen och mer balans isåfall, men det är ju jobbigare för armarna.

men det är cooooooolt att leva farligt :D :yoparty :död
 

Bifogat

  • mc41.jpg
    mc41.jpg
    40.5 KB · Visningar: 258
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top