Balansfaktor CR500

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
Brorsan har en Crf450 -05 med CR500 -93 motor (tvåtakt) som vibrerar och har sig väldigt mycket. Har tjötat med lite folk på cr500riders.com, och där finns en kille med liknande problem som fick bukt på sina vibrationer när han ändrade balansfaktorn.

Har haft veven hos en motorbyggare, men tyngdpunkten ligger inte 180grader från vevtappen utan ligger runt 35-45grader förskjuten. Har sökt lite info och kommit fram till att dom brukar balansera dessa vevar dynamiskt, och inte statiskt.

Någon som vet någon som håller på med balansering och ändring av balansfaktor på tvåtaktsvevar här i Sverige? Som kan detta med dynamisk balansering.

Är även intresserad av att veta vilken balansfaktor det är på en sån vev i orginalutförande.

Pm balans i Umeå är väldigt duktig och nogrann..
Jag mfl anlitar honom till att rikta och balansera skotermotorer, vevaxlar variatorer mm.
Alltid med toppresultat

Det enkla svaret är tyvärr att där är ingen som har erfarenhet av det här i svedala....

Det stora problemet med att balansera vevar även dynamiskt är att där finns så många okända parametrar att du i bästa fall får fram en god gissning första gången. Sen är det bara att testa och testa vilket tar några vevar och hundratals timmar...

Rikta veven noga, gummiupphäng motorn och stå sedan ut med vibarationerna är nog tyvärr tipset om du inte har väldigt gott om stålar....

Det enkla svaret är tyvärr att där är ingen som har erfarenhet av det här i svedala....

..

Är du säker på det???
För jag är nästan 100% igt säker på att Pm gør det. Han surrade då om att han kørmed vikter motsvarande vevstakens tyngd osv.. men som sagt så är jag inte riktigt helt 100..

Är du säker på det???
För jag är nästan 100% igt säker på att Pm gør det. Han surrade då om att han kørmed vikter motsvarande vevstakens tyngd osv.. men som sagt så är jag inte riktigt helt 100..

Klart att han kan balansera utifrån en uppgift om att man ex skall ha 55% balansvikt förskjutet 35 grader....
Problemet är att ta reda på vilken vikt och ev offset som ger vibrationsfri gång då detta inte enbart bestäms av vikt på kolv/stake o dyl utan även av dynamiska parametrar såsom fyllnadsgrad och kompressionstryck. Resultatet kan bli att dina fina beräkningar till trots vibrerar det satan vid ett varvtal där du vanligen kör....

I mina ögon är dynamisk balansering bra när man byter vikt på kolvar/vevar och behöver återställa balansen men när det kommer till att etablera en ny okänd balansfaktor så är det mycket tur om/när det blir rätt.....

Skickar hela veven med kolv och stake till Stigs Motormekaniska i Axvalla, Han kan och har maskin som balanserar dynamiskt.
Han kan och vet hur man gör.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back