Är lite i diskussion med en kompis angående balansering av hjul. Han påstår att man måste ha hjulet centrerat med konor i lagerna eller en axel som är snudd på lika stor som lagerhålen. Om inte får man en tyngdpunktsförskjutning och det blir obalans i hjulet när man balanserar det.
Jag påstår att hjulet inte vet om det hänger på en smal eller tjock axel, kontaktytan lager axel blir inte nämnvärt större.
Och så länge inte lager/axel halkar utan förblir statiska mot varandra så kommer hjulet rotera i lagerna och runt hjulets centrumlinje och den tyngre ändan av hjulet kommer rulla neråt precis som om axeln hade varit större.
(hade precis bytt lagerna och däcket så det rullade lätt)
Vad tycker ni?
Jag påstår att hjulet inte vet om det hänger på en smal eller tjock axel, kontaktytan lager axel blir inte nämnvärt större.
Och så länge inte lager/axel halkar utan förblir statiska mot varandra så kommer hjulet rotera i lagerna och runt hjulets centrumlinje och den tyngre ändan av hjulet kommer rulla neråt precis som om axeln hade varit större.
(hade precis bytt lagerna och däcket så det rullade lätt)
Vad tycker ni?