Balansering av hjul, debatt.

PalleP

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Honda CBR 900rr -98
Är lite i diskussion med en kompis angående balansering av hjul. Han påstår att man måste ha hjulet centrerat med konor i lagerna eller en axel som är snudd på lika stor som lagerhålen. Om inte får man en tyngdpunktsförskjutning och det blir obalans i hjulet när man balanserar det.

Jag påstår att hjulet inte vet om det hänger på en smal eller tjock axel, kontaktytan lager axel blir inte nämnvärt större.
Och så länge inte lager/axel halkar utan förblir statiska mot varandra så kommer hjulet rotera i lagerna och runt hjulets centrumlinje och den tyngre ändan av hjulet kommer rulla neråt precis som om axeln hade varit större.
(hade precis bytt lagerna och däcket så det rullade lätt)

Vad tycker ni?

Vet inte om jag missförstår men menar du att man skulle kunna balansera ett hjul med en axel som är för tunn? Då sitter ju hjulet excentriskt redan från början, och kommer att vobbla radiellt när du snurrar på det.

Axeln som hjulet ligger på ska inte röra sig i navet på hjulet.
Axeln ska ligga på ett par kullager i var ände för att det ska bli så känsligt som möjligt.

Ett par justerbara konor på en mindre axel är en bra konstruktion för alla sorters hjul.

Axeln som hjulet ligger på ska inte röra sig i navet på hjulet.
Axeln ska ligga på ett par kullager i var ände för att det ska bli så känsligt som möjligt.

Ett par justerbara konor på en mindre axel är en bra konstruktion för alla sorters hjul.
Precis! Alla tätningar, gammalt smutsigt fett osv gör att lagren i hjulet går ganska trögt. En hjulbalanserare på Biltema kostar 279kr, klockren investering :tummenupp

Hjullagren kommer inte att rulla tillräckligt lätt för en balansering om det är fett i dem. Det är min teori.

Vet inte om jag missförstår men menar du att man skulle kunna balansera ett hjul med en axel som är för tunn? Då sitter ju hjulet excentriskt redan från början, och kommer att vobbla radiellt när du snurrar på det.

Han menar nog att lagren i hjulet går så lätt att även om den tunna axeln gör det hela excentriskt så kommer hjulet att snurra centrerat. Men jag tvivlar som sagt på att lagren går så lätt. Vobbel! :)

Last edited:
Fick hjälp av en polare att kränga om bakdäcket, jag fick själv balansera hjulet på en kullagrad balanseringsbock.
Axeln jag använde var ca 8mm tunnare än hålen i hjullagren, alltså hängde hjulet något excentriskt.
Balanseringen blev perfekt, när jag kom hem så testade jag på min egen kullagrade balanseringsbock (fast med konisk axel) och det var ingen skillnad alls.
Slutsatsen är att det funkar mer än tillräckligt bra att använda en något mindre axel.

Däremot tror jag nog att man behöver ha en kullagrad "bock" oavsett, för gummitätningarna i hjullagren kan gå ganska tungt.

Fast i slutändan är det ändå upp till en själv att bestämma vad som är "tillräckligt bra" balanserat.

Balanseringen du talar om är statisk balansering. Förutsatt att rotationen kring axeln sker "utan motstånd" spelar diametern då ingen roll. (hjulet kan inte veta hur tjock axeln är)

Det är om du gör en dynamisk balansering (rotations balansering typ den som däcksverkstäder gör) DÅ är det ett absolut krav att hjulet är perfekt centrerat. Detta då denna balansering även ger utslag på hur långt åt "höger / vänster" som obalansen ligger och kompenserar för detta. :tummenupp

Problemet är som några här pekar på, hur lätt lagren verkligen roterar och då är det säkrare att ha axeln upphängd på lager som kan rotera "utan motstånd".

Jag har inte hjulet centrerat med konor och balanserar rätt många däck varje racehelg, funkar kanon:tummenupp.
Med andra ord behöver inte hjulet centreras.

Jag har inte hjulet centrerat med konor och balanserar rätt många däck varje racehelg, funkar kanon:tummenupp.
Med andra ord behöver inte hjulet centreras.

Men som sagts antingen har man konor eller har ligger genomgående axel på lager. Antar att din ligger på lager. har man inga lager eller konor och förlitar sig enbart på hjulets lager ja då blir motståndet fel och balanseringen likaså.

Men som sagts antingen har man konor eller har ligger genomgående axel på lager. Antar att din ligger på lager. har man inga lager eller konor och förlitar sig enbart på hjulets lager ja då blir motståndet fel och balanseringen likaså.
Självklart har jag separata lager där axeln ligger på:tummenupp

Jag hade ju sprillans lager, och märkte att de rullade tillräckligt lätt för o hitta och eliminera obalansen. Men visst lätt oljade fettfria lager ute på vardera sida om en axel är väl förstås bättre om man har lite slitna lager.

Jo det blev nog bra men frågeställningen var ju vem som hade rätt och när man balanserar hjul då ska axeln ligga på egna lager eller ska det vara konor som har lager som man skjuter in i hjulet.
Det är oxå så alla balanserings anordningar ser ut. Så även om din balansering blev rätt så har han rätt i sak att det ska vara axel på separata lager eller lagrade koner/konor? hur fan stavas skiten?! :)

Jag hade ju sprillans lager, och märkte att de rullade tillräckligt lätt för o hitta och eliminera obalansen. Men visst lätt oljade fettfria lager ute på vardera sida om en axel är väl förstås bättre om man har lite slitna lager.

så länge som du använder dig av "yttre" kullager som är mycket lättrullade så kommer det funka oavsett om det är mitt i eller inte.
Använder du hjulets kullager så kommer inget av det funka

Jo det blev nog bra men frågeställningen var ju vem som hade rätt och när man balanserar hjul då ska axeln ligga på egna lager eller ska det vara konor som har lager som man skjuter in i hjulet.
Det är oxå så alla balanserings anordningar ser ut. Så även om din balansering blev rätt så har han rätt i sak att det ska vara axel på separata lager eller lagrade koner/konor? hur fan stavas skiten?! :)

Nja frågeställningen var mer att om inte hjulet är centrerat så kommer det bli en tyngdpunktsförskjutning som genererar obalans.
Lagerfriktion har vi inte ens tagit upp.

så länge som du använder dig av "yttre" kullager som är mycket lättrullade så kommer det funka oavsett om det är mitt i eller inte.
Använder du hjulets kullager så kommer inget av det funka

Lagerna var 20 minuter gamla, de rullade lätt nog för att ge utslag när jag satte 5g förmycket på den lätta sidan.

Last edited:
Nja frågeställningen var mer att om inte hjulet är centrerat så kommer det bli en tyngdpunktsförskjutning som genererar obalans.
Lagerfriktion har vi inte ens tagit upp.

Lagerna var 20 minuter gamla, de rullade lätt nog för att ge utslag när jag satte 5g förmycket på den lätta sidan.

Jag vågar nog påstå att det kvittar om du tagit dem direkt från fabriken för det finns fett i lagerna och det fettet hindrar dig från o få en väldigt bra balansering, dock kan man göra en grov justering som duger utmärkt o åka på

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back