Balansering av däck.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Bytte mina däck själv idag, men det var ett jäkla sjå o balansera dem. om vi nu utgår ifrån att fälgarna är tipp topp, vad kan man göra för att minimera antalet vikter på fälgen(helst vill man ju inte ha några alls ur tvättsynpunkt). fick 35g på fram och typ 45g bak(vilket jag anser vara lite väl mycket. typ 5-10g på vardera hade varit lättare att svälja)

Har suttit och letat info ang markeringar som ska vara hitan o ditan, vid ventil och motsatt sida ventil osv.

De markeringar som finns på däcken vad står dem för egentligen(ok nu bortser vi från roationsriktning osv för det behöver jag ingen info om)? köpte sportsmart o på dem fanns det en gul prick o på motsatt sida en vit. har det nån betydelse vart man placerar detta?

Kommer garanterat att trilla in svar från både riktiga däcknasare och hobbyfolk, alla synpunkter o tips är välkomna, men har ni lika bra koll som jag, låt gärna bli att svara då :D

Pricken är däckets tyngsta eller lättaste punkt.

TROR att det på Dunlop är den tyngsta.. Men få det bekräftat av nån som VET.

...jag monterade med den gula pricken vid ventilerna. :)

Har även monterat gummi "rätt", men fick mota med väl mycket vikter, vred gummit 180 grader på fälgen, voila' - mycket färre vikter...

På den tiden jag jobbade med däck så fick jag lära mig:

- Gul punkt = lättaste stället på däcket läggs mot ventilen
- Röd punkt "Högsta" stället på däcket -> obalans och monteras mot "lägsta" stället på fälgen vilket också torde va ett ställe som leder till obalans men vid ett annat varvtal (svängning)

...jag monterade med den gula pricken vid ventilerna. :)

Har även monterat gummi "rätt", men fick mota med väl mycket vikter, vred gummit 180 grader på fälgen, voila' - mycket färre vikter...

ok. jag monterade med den gula på motsatt sida ventilen.... aja får göra om o rätt när detta paret e slut :va

På den tiden jag jobbade med däck så fick jag lära mig:

- Gul punkt = lättaste stället på däcket läggs mot ventilen
- Röd punkt "Högsta" stället på däcket -> obalans och monteras mot "lägsta" stället på fälgen vilket också torde va ett ställe som leder till obalans men vid ett annat varvtal (svängning)

har aldrig fattat hur de funkar egentligen, jobbat me däck och tyckte alltid man fick mer vikter när man montera dom rätt! :D

Balansera fälgen utan däck först. vikterna kan du limma fast på insidan (inne i fälgen).

Kommer att gå åt mkt mindre vikter när du sedan balanserar fälgen med däcket på.

Balansera fälgen utan däck först. vikterna kan du limma fast på insidan (inne i fälgen).

Kommer att gå åt mkt mindre vikter när du sedan balanserar fälgen med däcket på.

Sen när han bombar i 300 så är frågan om vikterna sitter kvar med tanke på centrifugalkraften :va

Om dom inte lossnar redan när man monterar däcket.

Det kanske fungerar jag vet inte, bara undrar mest :D

• Gilla
Reaktioner: SGM
Sen när han bombar i 300 så är frågan om vikterna sitter kvar med tanke på centrifugalkraften :va

Om dom inte lossnar redan när man monterar däcket.

Det kanske fungerar jag vet inte, bara undrar mest :D

Epoxy skulle jag nog ta för å vara säker.

Är det så att klistervikter flyger av när man äger literklubba?

Epoxy skulle jag nog ta för å vara säker.

Är det så att klistervikter flyger av när man äger literklubba?

Vet ej, därav att jag undrade :D

När du monterar vikten på 'insidan' av fälgen (om jag fattar rätt så menar du så det hamnar i gummit) så kommer ju vikten att slungas utåt/ifrån när den roterar.

När du har vikten på fälgens 'utsida' så trycks den emot fälgen när den roterar.

Jag har också hört om det där med högsta och lägsta vikt vid dom olika färgplupparna. Men efter några hundra däckbyten, så kan jag faktiskt inte säga att jag märkt någon skillnad. I bland stämmer det och i bland inte.

Det pungten däremot är bra för, är om du sätter den vid ventilen, så ser du om däcket vrider sig på fälgen, och förstör din balansering. (drabbar mest framdäcket vid hårda inbromsningar).

Jag räknade på det. Vid 300km/h fick jag det till ca 1600g (g=9,81m/s2) dvs en 5gram vikt på fälgen motsvarar 5gram*1600=8000gram=8kg belastning på fälgen vid 300km/h.
Känns säkrast sätta balanseringsvikterna så de syns med monterat däck, det vill säga trycks mot fälgen av centrifugalkraften när hjulet snurrar.

låt nu säga att man mot förmodan skulle sätta dem inuti. har ni även räknat med att man faktiskt fyller däcket med 2.7bar luft också? det är ju inte så att vikterna sitter i tomma intet.

35g resp 45g tycker jag låter inte mycket? Sett mycket värre levererat även från däckverkstan.
Kanske latmasken varit framme när dom monterat?

Last edited:
Micke skit i o balansera. Om du märker nått ändå vilket du nog inte kommer göra så kan jag hjälpa dig!

Micke skit i o balansera. Om du märker nått ändå vilket du nog inte kommer göra så kan jag hjälpa dig!

det var bara en undran jag hade för att jag tycker det är fult med vikterna på. jag balanserade dem och de kan nog inte vara i bättre balans än vad de är nu :D

det var bara en undran jag hade för att jag tycker det är fult med vikterna på. jag balanserade dem och de kan nog inte vara i bättre balans än vad de är nu :D

Kasta av vikterna o du kommer inte märka nån skillnad :krama
Jag gör det åt dig annars nästa gång så behöver du inte ens tänka på att dom e borta :tungan:D

Bak vet jag inte om man känner skillnad, fram har jag upplevt det själv - köpte en hoj där det var skitskumma vibrationer från framändan när man slog av efter 200 sisådär, det var helt off när jag hängde upp hjulet i balansjiggen.

Rätt balanserat, vibrationerna borta. Så jag balanserar alltid, även bak. :) Det tar sällan mer än några minuter när man har lite feeling för't.

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup