Balansering av däck + fälg i Stockholm

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Någon som har tips på en bra och billig firma i stockholm som kan balansera ett framdäck? Har det löst och allting.
 
Shoppa biltemas balanseringsjigg och lite klistervikter...och du har startkittet för att kränga själv för all framtid. :) Det är skitenkelt.
 
Shoppa biltemas balanseringsjigg och lite klistervikter...och du har startkittet för att kränga själv för all framtid. :) Det är skitenkelt.

Jag vill att någon med mer expertis kollar på det. Just nu känns det som att gummit inte sitter i mitten av fälgen. Det är ett 21" däck med grova dubbar som sitter på. Funkar kanon i gruset, men till och från vobblar det lite på motorvägen.
 
Däcklås gör att det hoppar och lever det är bara att acceptera eller använd massor med vikter
 
Om däcket inte är centrerat så hjälper det ju inte med vikter, borde vara lätt att se om däcket snurrar fritt på en axel och slitytan guppar upp och ned.

Kör du med däcklås som randonörd nämnde?

Men svar på frågan, Wheeler Dealer är bäst när det gäller däck till MC! Han har en liten shopp i Nacka (nyligen flyttat dit tror jag) där han enbart pysslar med byten av MC däck .
http://www.wheeler-dealer.se/

Bor du på norra sidan av stan kan jag rekommendera Talos MC, litet familjeägt MC bolag som ligger i anslutning till deras bostad, de gör service och byter däck bland annat och det brukar gå bra med besök även på kvällar och helger om man ringer först!
http://www.talosmc.se/
 
Last edited:
21" på gata med grova nabbar?

Är det inte i princip omöjligt att balansera?
Är sådana däck ens gjorda för att balanseras?

Mina däck till enduron känns allt ifrån runda och rör sig lite överallt på asfalt men det beror nog på däcklås + slang + obalanserat.
 
Släng bort däcklåset det är helt onödigt har aldrig haft ett framdäck som rört sig på fälgen! det är omöjligt att balansera ut ett däcklås helt.
 
Sitter inget däcklås fram, enbart bak. Tittar man ner och kollar på skivan, så snurrar den rakt - medan däcket rör sig lite i sidled förhållande till skivan. Eller så är fälgen inte centrerad/dåligt "lacead".

Inte helt säker, varpå jag skulle vilja lämna in nånstans där det kan fixas/kollas på av någon som verkligen kan. Har inte tillräckligt med kunskap för detta, eller verktygen. Ska åka halva östeuropa, så lite transportsträcker på asfalt kommer hinnas med. Då vill jag ha det kollat på så inget är knas. Däcken och fälgarna är oanvända och har hängt på krok i 2 år.

Bor söder om stan, så ska kolla Wheeler dealer!


IMG_0278.JPG
 
Jag vill att någon med mer expertis kollar på det. Just nu känns det som att gummit inte sitter i mitten av fälgen. Det är ett 21" däck med grova dubbar som sitter på. Funkar kanon i gruset, men till och från vobblar det lite på motorvägen.

Notera att det är (understryker) ingen firma eller privat som balanserar vanliga mc-däck för att bota bort eventuella dynamiska obalansen. Alltså tvärtemot hur bildäcksbalansering och -maskinerna fungerar... Hur vanligt som helst att (breda) bildäck är statiskt i balans men dynamiskt inte --> t.ex. vibrationer i ratten med lite högre hastigheter.


Mc-däck (hjul) balanserar man helt enkelt att låta rotera fritt runt axeln med "obefintlig friktion", hitta den tyngsta punkten och sätta/fästa motvikter såpass att det blir bra. (Det kan jag "bjuda" hemma hos mig om du kör förbi Aspudden med hjulet). Sånt där statiskt balanserat hjul darrar inte som det annars skulle göra - med rätt höga hastigheter.
Men ditt vobblande & observationerna tyder på nåt annat, t.ex om däcket slitits att bli "traktordäck-aktig", om stommen av däck är skev, oval eller annars paj, osv.
Att rotera hjulet och mäta däcket med mätklocka kan ge tips vad problemet är - men inte bota problemet.
Om det nu inte är en klart synlig skada eller skevhet eller vobbling som kan "ta över" (-> risk för dig/trafikfara), skulle rekommendera att köra slut däcket på grus, och/eller ta det lungt på vägarna dvs håll dig under vobbelhastigheterna. Eller byta däcket i förtid.
 
Notera att det är (understryker) ingen firma eller privat som balanserar vanliga mc-däck för att bota bort eventuella dynamiska obalansen. Alltså tvärtemot hur bildäcksbalansering och -maskinerna fungerar... Hur vanligt som helst att (breda) bildäck är statiskt i balans men dynamiskt inte --> t.ex. vibrationer i ratten med lite högre hastigheter.


Mc-däck (hjul) balanserar man helt enkelt att låta rotera fritt runt axeln med "obefintlig friktion", hitta den tyngsta punkten och sätta/fästa motvikter såpass att det blir bra. (Det kan jag "bjuda" hemma hos mig om du kör förbi Aspudden med hjulet). Sånt där statiskt balanserat hjul darrar inte som det annars skulle göra - med rätt höga hastigheter.
Men ditt vobblande & observationerna tyder på nåt annat, t.ex om däcket slitits att bli "traktordäck-aktig", om stommen av däck är skev, oval eller annars paj, osv.
Att rotera hjulet och mäta däcket med mätklocka kan ge tips vad problemet är - men inte bota problemet.
Om det nu inte är en klart synlig skada eller skevhet eller vobbling som kan "ta över" (-> risk för dig/trafikfara), skulle rekommendera att köra slut däcket på grus, och/eller ta det lungt på vägarna dvs håll dig under vobbelhastigheterna. Eller byta däcket i förtid.


Grejen är att däcket och fälgen är oanvänt, men det sitter vikter på det. Kanske är så enkelt att däcket legat mot något under en längre tid, och inte längre är "rakt". Eller som @Guinness säger, fel-ekrat. Jag ska förbi Wheeler Dealer, och så får han kolla. Han verkar grymt kunnig!
 
Uppföljning:

Fälgen var inte centrerad i sidled. Lyckades få den 98% centrerad med hjälp av en kompis och mätklocka. Rör sig max 1mm nu, så knappt märkbart i högre farter.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top