Balansering av bakdäck eller skippa?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Skulle för första gången byta däck själv idag,inhandlat det som behövdes från biltema och satte igång med bakdäcket.

Under arbetets gång fick jag lite "hjälp" av en släkting(stod och hängde över axeln med små kommentarer om hur jag skulle kunna göra istället)så arbetet tog lite längre tid än tänkt men 40min senare när det var klart så frågade han om han skulle trycka in hjulaxeln medans jag höll hjulet så det var ju snällt.

Allt på plats,justerar kedjan och drar åt,han tackar för sig och jag ska sätta igång med fram.
Kommer på,"fan,glömde ju balansera!",av med hjulet igen och plockar fram den lilla kartongen med balanseringsaxeln bara för att upptäcka att ena stödet fattas! :gnissla

Energin dog då och tappade totalt lusten att fortsätta med framhjulet och eftersom detta arbete utfördes i carporten så var det bara hänga på bakhjulet igen! för att kunna rulla in hojen i förrådet,måttligt road vid det här laget. :mad:

Så frågan är,är det lönt att riva av hjulet en gång till i morgon när jag hämtat ny balanseringsaxel på feltema eller kan man problemfritt och högaktningsfullt skita i det? :va
Fram ska bytas och balanseras så skruva blir det iaf. men är det inte nödvändigt slipper jag gärna riva av bak ännu en gång.

Däcket? Pirelli sc2 och ska köras på bana några dagar,vad kan hända?
Saker vibrerar loss?

Henrik

Jag har kört utan att balansera bakhjulet utan att märka något , givet vis handlar det om hur mycket obalans det är i fälg/däck.

däremot skippade jag att balansera framhjulet vid ett tillfälle, jäklar vad det märktes .. 25g var det jag senare satte på när jag balanserade det. helt otroligt vilken skillnad.

men när du ändå har balans grejorna frame hade jag kört båda , riva av bkhjulet gör man ju på ett nafs.. (om inte så blir det bra träning)

Vissa kan leva med att bakhjulet inte är balanserat andra inte.. Är det för en enstaka bandag så.. Själv balanserar jag alla hjul åt chiefen på racehojen. Ska ju inte behöva hänga på den lilla biten när vi ställer in chassiet optimalt..:)

Ok,av med det jäla hjulet igen alltså.....man lär sig väl,om inte annat blir jag väl en fena på att riva bakhjul!

Skulle gjort en checklist innan,börjar väl bli senil..

Henrik

Skyll på Alzhiemers light.. d gör ja :tummenupp:D funkar varje gång..tror ja..haha.

Förstår att det är tråkigt å ta av hjulet å krångla för å balansera det men tänk så här, har du en j-la otur så är det världens obalans som du känner av på banan å va kul ä d med allt du lagt ner på att få åka bana just då..nää precis. Ta de extra minuterna å vet att hojen är ok. Kolla över bromsbelägg å allt annat när hjulet hänger där å snurrar. Inga bultar som verkar lösa eller nått annat som sitter lite löst.. Putsning å rengjörning..Nöjesmek med andra ord! :öl

balansera

Brukar oftast balansera bak men de gånger man har struntat i de har jag inte märkt nånting å då kör man busa i hög fart. :va kanske livslängden blir lidande?

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back