Balanserar ni när ni krängt däck?

Balanserar ni?


  • Antal röstningar
    0
J.Andersson skrev:
2271269 Den perfekta rookie-tråden? Märker ni någon skillnad?
Sätter du däcket med markeringarna vid ventilen brukar man inte behöva bråka så mkt med vikter.
Menar du på Söndag?
Jag tycker du ska balansera.
Och om du är osäker själv lär det ju inte höjja självsäkerheten att låta bli.....
:)

oscar skrev:
2271356 Kanske inte får svara, men ja du märker skillnad!
:tummenupp
 
Balansera fälgen en gång riktigt och placera däcken rätt så brukar man inte behöva balansera mer.
 
Neutral skrev:
2271619 Balansera fälgen en gång riktigt och placera däcken rätt så brukar man inte behöva balansera mer.
?
Det e väl olika mycket gummi på olika delar utav däcket e väl därför man balanserar...
Annars är det ju ingen idé för däck firmorna att ha vikter utan sätta på däcket på samma ställe bara. :va

Förklara gärna.
 
Lindén skrev:
2271632 ?
Det e väl olika mycket gummi på olika delar utav däcket e väl därför man balanserar...
Annars är det ju ingen idé för däck firmorna att ha vikter utan sätta på däcket på samma ställe bara. :va

Förklara gärna.
Varken fälgen (allt utom däcket menar jag då) eller däcket har perfekt balans. Skillnaden är att nästan alla däckfabrikat markerar det lättaste stället på varje enskilt däck de producerar med en färgklick, den ska man placera vid ventilen för att motverka att den är det tyngsta stället på fälgen. Har man fått till det bra en gång så fungerar det oftast i fortsättningen också. Självklart kontrollerar man varje gång ändå för att vara säker om man har tid men oftast behöver man inte korrigera.
 
Neutral skrev:
2271658 Varken fälgen (allt utom däcket menar jag då) eller däcket har perfekt balans. Skillnaden är att nästan alla däckfabrikat markerar det lättaste stället på varje enskilt däck de producerar med en färgklick, den ska man placera vid ventilen för att motverka att den är det tyngsta stället på fälgen. Har man fått till det bra en gång så fungerar det oftast i fortsättningen också. Självklart kontrollerar man varje gång ändå för att vara säker om man har tid men oftast behöver man inte korrigera.
Ofan.
Tackar jag har klurat så på det.
Nu återstår bara o bygga en däck krängare :banana
 
Mina erfarenheter (som består endast Supercorsa/Rennsport/Racetech)

20 bakdäck + vändningar av bakdäcket. Balanserat en gång. Aldrig behövt lägga på vikter efter det.
10 framdäck. Balanserat varje gång. Endast behövt montera vikter två gånger.
(5 gram)

Har hela tiden kört med beggade Supercorsa. Tar inte bort befintliga vikter utan kränger på det beggade däcket och provar att balansera direkt och ser om det är galet.

Låt alltid vikterna sitta kvar och balansera alltid fram för att vara säker. Bry dig inte om att ens kolla bak är mina råd.

Angående märkningen på däck har jag aldrig brytt mig om det bak. Verkar inte spela nån roll där. Fram har jag satt märkningen rätt .
 
Last edited:
Varför avstå att balansera? Snålhet? Tycker att om man lagt ut en förmögenhet på fjädring är det självmål att inte låta fjädringen få ideala omständigheter. Hade det varit perfekt balans i däcken hade det inte sålts några balanseringsvikter, men nu är det de facto så att däck aldrig är helt perfekta. Att då avstå att balansera, av lathet eller vad det nu beror på, är bara korkat. Gör det på rätt sätt så får du ut det bästa av din hoj, eller låt bli och upptäck att det kanske inte vibrerar.....
 
WestW skrev:
Angående märkningen på däck har jag aldrig brytt mig om det bak. Verkar inte spela nån roll där. Fram har jag satt märkningen rätt .
Det rör ju på sig lite nu å då då du har driften där...
Bak skiter man ju i men fram e ju trevligt om det funkar!
20 supercorsa..... :va
Du får köpa fräschare beggade :7peta
 
Tänk dock på att ventilen inte alls behöver vara den tyngsta punkten på fälgen! Kör en balansering utan något däck så får ni fram rätt punkt, det gjorde jag och det var INTE vid ventilen som man kan tro.
 
Jag balanserar alltid, alltså kollar så det är balans. Det gör jag själv på typ en minut bara genom att snurra hjulet på ställningen som jag även använder till att kränga.

Däremot har jag bara behövt korrigera med vikter typ 1 gång av 10 på sistone. På en äldre rätt hårt körd R1a däremot behövdes det 40 gram för att få ordning på balansen :död

Kan man byta däck själv så kan man kolla så det är hyffsat balanserat med.
 
Back
Top