Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja, jag balanserar alltid....
Men det finns olika "skolor". En del balanserar aldrig, en del balanserar bara fram. En del balaserar fälgen en gång, och sen skiter i det när man sätter på däck...
Personligen ser jag inte varför man skulle strunta i det. Det tar typ 2 minuter, och då VET man att allt är bra.


Balansera bara fälgen är ett bra tips! Själv brukar jag bara balansera framdäcket och har en balanserad bakfälg. Nu vet jag inte hur andra däckmärken är men för mig med Bridgestone hamnar nästan alltid vikten på framfälgen på samma ställe vilket tyder på att obalansen inte sitter i däcket utan i fälgen.
VIll givetvis inte åka med skakande styre..
räcker de å slänga på fälgen på en stång i mitten så låta de snurra av sig själv å sen sätta vikten på den sidan som inte hamnar längst ner?
eller skall man göra de seriöst fårn början![]()
Precis, ha samma diameter på "stången" som på bakaxeln och låt det snurra tills det stannat.
okej. brukar de stanna på samma ställe då? och på motsatta sidan mot den som stanar längs ner sätte rjag en vikt..?
men när vet man att de e bra då.... sätta den tyngsst sidan upp så skall däcket inte snurra?
Jag blanserar på enklaste sätt på en stång som hjulet får snurra fritt på.
Har inte märkt några problem med det och känner mig nöjd.
Kan ju vara så att det blir obalans av någon anledning och då slösar man ju bort rätt mycket tid på att reda ut felet efter att ha åkt några varv.
Eller om det rent av är under rejset.![]()
okej. brukar de stanna på samma ställe då? och på motsatta sidan mot den som stanar längs ner sätte rjag en vikt..?
men när vet man att de e bra då.... sätta den tyngsst sidan upp så skall däcket inte snurra?
Snurrar lagren i hjulet tillräckligt lätt?
Tycker dom brukar snurra ganska trögt, säkert bromsar väl dammskyddet till lagren en hel del.
Till och med du borde kunna räkna ut varför GP-teamen som lägger miljoner på sina satsningar inte lämnar något åt slumpenJag har sett många däck bytas i GP och alla balanseras. Varför skulle man inte göra det när det inte tar någon tid? Att som Sandström skylla på att det inte finns tid funkar inte för mig. Jag tar hellre 3 min kortare värmartid än att köra obalanserat.
Inte lättast, men billigast.alla lättaste måste la vara 2 pallbockar å sen bara lägga hjulaxen mellan pallbockarna å snurra fälgen där.?
|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |
|
|
Framtidens hjälmar är här!
Bland finesserna finns ljus... |
|
Öhlins, som under många år ... |
|
|
|
Bridgestone lanserar nytt sportdäck
Bridgestone har presenterat... |
|
|
Ny Suzuki-importör
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
Suzuki byter importör!
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil
Den traditionella finalbild... |
|
|
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024
Är din KTM bland dem som sk... |