Balansera hjulen själv?

Den enda gången jag känt av vibrationer i framhjulet är i farter väl över 200, oas hjälpte inte ombalansering eller ompositionering av däcket på fälgen heller då, men blev bra vid nästa däcksbyte...

http://www.dunlopmotorcycle.com/info-center/care-and-maintenance/

"Dunlop street tires have balance dots in the bead or sidewall area to indicate the lightest point of the tire. All Dunlop street tires should be installed with these balance dots at the valve. All Dunlop street tires also have arrows on the sidewall, which indicate the correct direction of rotation.

Positioning of balance marks and inclusion of directional arrows are not universal among motorcycle tire manufacturers."
 
Finns väl en märkning på däcket var dess tyngsta punkt är. Ska sitta motsatt mot ventilen som brukar vara den tyngsta punkten på fälgen. Då blir det minimalt med vikter.

Fast tvärtom då, åtminstone på Pirelli. Lättaste punkt utmärkt med prickar.
Däremot har inte alla däck tyngsta punkt vid ventilen, det är bara standardförfarandet. Bäst är att kolla nån gång så vet man var ens fälgar är tyngst.
 
Tydligen finns inget sånt på Michelin Pilot Road iaf. Hittade inte en enda märkning och en snabb googling påstod att Michelin är så pass balanserade från början att det inte behövs märkning på däcken.

Har hört samma av däckhandlare, behövs inte alltid balanseras för de är så bra balanserade redan.
 
Det är behagligt kontemplativt att spendera en stund med att balansera hjul, så det är synd att låta bli.
 

Bifogat

  • IMG_0404.jpg
    IMG_0404.jpg
    872.4 KB · Visningar: 151
Det är behagligt kontemplativt att spendera en stund med att balansera hjul, så det är synd att låta bli.

...om man har terrakottafärgade lerkrukor som stöd, vacker utsikt och kan gå barfota som Ernst?


...och då har hojen vart uppe i 200, men inte nödvändigtvis av mig. ;P

Ah! Det är alltså inte killen i filmen som skrivit brevet...?


Ämnet!
Det kan faktiskt funka att nödbalansera på Biltemas parkering med hjulen kvar på hojen om man råkat hysta av några vikter eller dabbat sig på annat sätt.

Jag krängde nya däck en kväll inför långresa, provkörde på gatan utanför - ingen obalans.
...upp till 100, visade det sig i gryningen när jag lastat upp, satt mig tillrätta och börjat gasa på allvar

Plockar man av bromsoken och låter framdäcket sitta kvar så får man ändå en indikation på var man skall sätta in klisterviktsattacken. Bak däremot behöver man plocka av kedjan, så det lär ju bli lite jobbigare.
 
Last edited:
Min erfarenhet är att axeln är lite vek på Biltemas balanserare så försök få stödpunkterna långt in mot mitten. Enkelsvingshjul kan i flera fall fixas om man vänder ena låskonan bakfram.
 
Funkar alldeles utmärkt med denna, vikterna kan du hålla på ena sidan, så smalt ändå.

När jag struntade i att balansera det så vart det egentligen bara för obalanserat i farter 200+ vilket ställde till det på Gotland Ring... gick in och balanserade och fick på 45g vikter och sen var obalansen ur världen. Kanske säger något om hur känsligt det är. ;)
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top