Balansera hjulen själv?

Sjöbuse

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2013
Ort
Halmstad
Hoj
2005, Suzuki Gixxer 1000
Tänkte höra med er om ni upplever att det räcker med att göra en statisk balansering med biltemas utmärkta hjulbalanserare? Eller om man ska lämna in hos däckverkstad för att få en statisk och dynamisk balansering?

Sen antar jag att man sätter vikterna på båda sidorna? Om det är 10g som behövs så kör man 5g på vardera sida? Mitten fungerar nog dåligt då det inte är riktigt platt där.
 
Tänkte höra med er om ni upplever att det räcker med att göra en statisk balansering med biltemas utmärkta hjulbalanserare? Eller om man ska lämna in hos däckverkstad för att få en statisk och dynamisk balansering?

Sen antar jag att man sätter vikterna på båda sidorna? Om det är 10g som behövs så kör man 5g på vardera sida? Mitten fungerar nog dåligt då det inte är riktigt platt där.
Ja, det räcker. Nej, du behöver inte vara så noga med att dela upp vikterna.
 
Biltemas balanserare fungerar helt utmärkt (efter man smort lagrerna med lättflytande smörjmedel typ WD40) så länge man inte har enkelsving ;)
 
Vad har ni för ställning till biltemas balanserare?
 
Jag har byggt en ställning av 45x95 reglar som jag skruvar i bänken, ställer in den med vattenpass.
 
Jag sket fullständigt i att balansera mitt Michelin Pilot Road 2. Märker ingen som helst obalans men så kör jag ju inga toppfartsrepor heller.
 
balansvaggan bör stå hjälpligt i våg annars blir det fel med balansen- gjorde faktiskt en fulbalansering idag på nya bakdäcket, använde hjulaxeln uppallad på nått som var lagom i våg och lät det rulla ut ett antal ggr- stannade på samma ställe varje gång (verkar som om fälgen står för största obalansen!!- förra vikterna var satt på samma ställe som dom nya hamnade!!)
tror att dagens däck är rätt bra tillverkade- däcken är ju "precisions" grejor iom att vi idag har cyklar som är rätt jävla extrema.

//jj
 
balansvaggan bör stå hjälpligt i våg annars blir det fel med balansen- gjorde faktiskt en fulbalansering idag på nya bakdäcket, använde hjulaxeln uppallad på nått som var lagom i våg och lät det rulla ut ett antal ggr- stannade på samma ställe varje gång (verkar som om fälgen står för största obalansen!!- förra vikterna var satt på samma ställe som dom nya hamnade!!)
tror att dagens däck är rätt bra tillverkade- däcken är ju "precisions" grejor iom att vi idag har cyklar som är rätt jävla extrema.

//jj

Min hoj hade så mycket balanseringsvikter bak så jag var orolig att fälgen var skev, satt ett metzeler på och 55 gram vikter.
Sen när jag bytte till ett michelin så ville balanseringsmaskinen bara ha 10 gram (efter de gamla vikterna plockats bort) och på precis motsats sida mot tidigare. Om det beror på märke eller bara slumpen vet jag ej men nog kan det vara ordentlig obalans i däcket även om fälgen är balanserad
 
Kan vara otur också. Fälgens tyngsta punkt mitt på däckets tyngsta punkt. Roterar man däcket 180grader så tar de ut varandra så att säga.
 
Finns väl en märkning på däcket var dess tyngsta punkt är. Ska sitta motsatt mot ventilen som brukar vara den tyngsta punkten på fälgen. Då blir det minimalt med vikter.
 
Finns väl en märkning på däcket var dess tyngsta punkt är. Ska sitta motsatt mot ventilen som brukar vara den tyngsta punkten på fälgen. Då blir det minimalt med vikter.

Tydligen finns inget sånt på Michelin Pilot Road iaf. Hittade inte en enda märkning och en snabb googling påstod att Michelin är så pass balanserade från början att det inte behövs märkning på däcken.
 
Det är mycket möjligt at det är olika från däck till däck. Jag är inne på min tredje säsong nu med hoj, har bara behövt byta ett däck hittills (nr två är det dags för nu) och det däcket jag köpte till förra hojen hade en gul plupp som jag satte mitt emot ventilen. Behövde bara några gram, jag balanserade själv då däckverkstaden som hjälpte mig att sätta dit däcket inte kunde balansera mc-hjul.
 
Vränger man på begagnade däck kan man behöva tejpa på närmast ett lastbilsbatteri när man balanserar tycker jag det verkar som.
Med nya behövs ibland knappt någonting.

Nu har jag inte gjort detta så hemskt många gånger men min upplevelse är så.
 
Se till att du alltid parkerar så att syran inte kan rinna ut, blir så fula märken på fäljen....
 
Häromdagen tvättade jag bort 15 gram från framfälgen. Jag har inte märkt nån obalans. och då har hojen vart uppe i 200, men inte nödvändigtvis av mig. ;P
 
Haha Vafan! Asså den röda pricken skulle sitta på motsatt sida från ventilen? Jag satte de på samma :huvet
 
Jag lät vikterna sitta kvar dessutom, i framtiden tänkte jag balansera fälgen utan däck.

Men en snabb googling säger att röda pricken är lättaste punkten och ska sitta vid ventilen på fälgen.. men många menar att det är en skröna och/eller betydelselöst! Jag tror mer på betydelselöst då däcken är såpass välbalanserade när de är nya ändå.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top