Balansera hjul

Självklart har man inte enbart en 10 mm axel. För som du säger så blir den ju offcentrerad. Den måste kompletteras med skjutbara konor.
Alternativt har man en axel lika tjock eller nästintill som hjulaxeln.

Har man DÄREMOT en tunn axel med konor SAMT en gaffel med 4 kullager på som axeln kan rulla i, ja DÅ uppnår man närmast friktionslöshet och kan balansera på milligram nästan.


Du har hajat exakt :tummenupp
Den köpta fixturen har bara två lager som sitter i varsitt lagerhus som är planslipat på en del av omkretsen för att kunna placeras på pallbockar eller vad man vill. Säkert lätt att göra själv om man har tillgång till svarv för att göra konor. Det blir mycket känsligt, sätter man dit en 2 gr vikt stax bredvid toppen på hjulet börjar de rotera långsamt, ökar sedan till ca halva farten på en sekundvisare för att sedan sakta ner innan det ställer sig på botten. Någon snurrning av hjulet behöver inte göras. Det är som med mycket annat som fungerar, inte förrän man provar en bättre teknik inser man hur Flinta den utgående lösningen egentligen var.
 
Det är som med mycket annat som fungerar, inte förrän man provar en bättre teknik inser man hur Flinta den utgående lösningen egentligen var.


JOtack...jag servade en gammal enkelkamshonda i veckan, och provkörde...
Hehehe.. minnenas förgyllande inverkan på "hur bra det var förr" fick sig en knäck kan man säga...
 
Det är som med mycket annat som fungerar, inte förrän man provar en bättre teknik inser man hur Flinta den utgående lösningen egentligen var.


Ha ha ha...

Ja jävlar...


Hi tech i all ära men nu var väl trådskaparen orolig och ville ENKELT kolla sin obalans i ett hjul!

Men ok vi fortsätter på samma linje!


Mr Sportster

Du måste alltså köpa en digital däckbalanserare ej billigare än 70,000sek för att få koll på balansen i däcken.
Annars kommer hela hojen att skaka sönder, däcken explodera och du kommer få ofrivillig utlösning av vibrationerna! (allt är alltså inte av ondo)

Eller ta en kvast mellan 2 stolar och kika om det verkar helt galet!

Välj själv

MVH
Fred Flinta
 
Ha ha ha...

Ja jävlar...


Hi tech i all ära men nu var väl trådskaparen orolig och ville ENKELT kolla sin obalans i ett hjul!

Men ok vi fortsätter på samma linje!


Mr Sportster

Du måste alltså köpa en digital däckbalanserare ej billigare än 70,000sek för att få koll på balansen i däcken.
Annars kommer hela hojen att skaka sönder, däcken explodera och du kommer få ofrivillig utlösning av vibrationerna! (allt är alltså inte av ondo)

Eller ta en kvast mellan 2 stolar och kika om det verkar helt galet!

Välj själv

MVH
Fred Flinta

kommer få ofrivillig utlösning av vibrationerna!

Va då ofrivillig... jag kör la H-D frivilligt.. vem fan gillar inte när det vibrerar i pungen :D

Det blir ingen balansering, i morgon skall jag meka på en ny bromssylinder till bakbromsen jag lånat och lite andra saker runt omkring, sen skall jag packa för jag drar till Polen på Söndag morgon ( 65mil) och är borta en vecka, så jag får undersöka däcket och kanske göra en Polsk balanserin hur nu en så blir :rolleyes:
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top