Balansera däck för dummies?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tricket med Biltemas och andra billiga balanseringsutrustningar är att tvätta ur lagrena med brake cleaner eller motsvarande innan man använder dem. Detta minskar lagerfriktionen avsevärt.

Sedan bör man komma ihåg att smörja dem direkt efter användning, om man inte vill köpa nya varje gång man ska balansera ett hjul…
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag fick tipset att mc-däck är så bra så för det mesta behöver de inte balanseras. Bara att montera och känns det inte bra kan man ta loss det och balansera efteråt. Fram märks ju om det är dåligt men bak kan vara svårare märka om det är dåligt tänker jag. Är det en metod man kan tillämpa eller är det osmart att inte alltid balansera däck?
Ett obalanserat däck gör att upphängningen måste arbeta hårdare vid höga hastigheter. Det är inte nödvändigtvis så att man känner vibrationerna av det, men det kan definitivt göra skillnad ändå i högprestandaanvändingsområden.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Haft problem med att Biltema lagren högg lite så att hjullagren roterade i stället. Blev bättre efter att blåst rent dom med tryckluft. Sen måste lagerbockarna vara exakt vinkelräta mot axeln.
Jag tvättade rent lagren i lagerbockarna och smorde dom med lättflytande olja istället, det blev stor skillnad i rullmotstånd. Axeln måste också vara ren, skräp på den gör att det tar stopp mot lagren. Och bockarna måste ju vara både i exakt samma höjd och vinkelräta i höjd och sidled, att balansera dom på två jeepdunkar är en dålig idé, har jag hört :hihi
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag provade byta däck och balansera det nya för första gången förra året.
Få av däcket var ett rackarns jobb, för jag hade ingen däckkrängarmaskin utan gjorde det för hand med de knep man kan ta till.
Använde både stora buntband (stripes) att förspänna däckets insida och däckjärn för att få på nya däcket.
Ett jäkla jobb utan däckkrängarmaskin!
Kommer att köpa en sådan nästa gång (under tusenlappen).

Men balansera däcket var busenkelt! ?
Bara att placera däcket med sin hjulaxel ovanpå två pallbockar.
Visst gör hjullagerna det lite trögt med sitt kalla stela fett på insidan, men det går bra ändå.
Man gör helt enkelt bara ett flertal kontroller extra med att släppa däcket från olika positioner i höjdled.
Till slut så ser man var punkten för genomsnittet stannar upprepade gånger.
Sedan lägger man på vikter tempoärt med en tejpbit och testar så att man finner rätt motvikt.
Då stannar däcket aldrig på samma punkt när man roterar det, när man funnit lagom motvikt.
När man är nöjd så monterar man vikterna permanent.
Och ja, ta hänsyn till ev fabriksmarkering på däcket, så att däckets tyngsta punkt kommer på motstående sidan om ventilen, annars blir det en hel massa extra balanseringsvikter som förfular fälgen…

Edit:
Det blev riktigt bra balanserat!
Rullar hur smidigt som helst och inte en tillstymmelse till vibrationer ?
 

Bifogat

  • DF490AEF-475F-400F-ADE0-0C8519DDC6A6.jpeg
    DF490AEF-475F-400F-ADE0-0C8519DDC6A6.jpeg
    4.2 MB · Visningar: 30

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...eller så kan man ha ett extra hjul (jag har) att montera när däcket behöver bytas och låter lokale krängaren göra sitt jobb i lugn och ro - allt för att maximera ens egna körtid. Min lokale krängare säljer däck billigare än både onlajn-shåppar och lingvalls (trots rejäl rabatt).
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
...eller så kan man ha ett extra hjul (jag har) att montera när däcket behöver bytas och låter lokale krängaren göra sitt jobb i lugn och ro - allt för att maximera ens egna körtid. Min lokale krängare säljer däck billigare än både onlajn-shåppar och lingvalls (trots rejäl rabatt).
Ja på sätt och vis, eller som jag kanske väljer nästa gång trots allt, en lokal liten bilverkstad (enmansföretag) som inte har utrustning för att balansera mc däck men åtminstone kan kränga på nytt gummi. Då kan jag balansera själv.
Han tar väl 150-200 spänn för montering.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Axeln behöver inte rotera i hjullagren eller i några andra yttre lager. Det räcker att axeln kan rulla lätt på släta upplag i våg. :tummenupp
Jag har brukat använda en mindre aluminiumstege som på "baksidan" har ett steg precis i samma höjd som "framsidans" första steg. När stegen står på plant underlag och halvt ihopfälld så kan ett hjul vila med sin axel på fotstegens då uppvinklade kanter, mellan stegens halvor. Upplaget utgörs då av släta fina eggar med försumbart rullmotstånd.
balans.PNG
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag brukar gå till en lokal gummiverkstad, men tänkte att det nog inte kunde vara så svårt att göra själv. Han har inte någon lyft för att få upp cykeln i luften när man inte kommer åt under motorn, men det har jag. Ska jag ändå skruva bort hjulet själv är halva jobbet gjort.

Nu har jag beställt två lagerhus med rätt(?) diameter för hjulaxeln och "självcentrerande" lager så man kan få det att snurra även om det inte är helt rakt. Vad gör man inte för att slippa ha tid att flytta 6 ton makadam för hand...
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Axeln behöver inte rotera i hjullagren eller i några andra yttre lager. Det räcker att axeln kan rulla lätt på släta upplag i våg. :tummenupp
Jag har brukat använda en mindre aluminiumstege som på "baksidan" har ett steg precis i samma höjd som "framsidans" första steg. När stegen står på plant underlag och halvt ihopfälld så kan ett hjul vila med sin axel på fotstegens då uppvinklade kanter, mellan stegens halvor. Upplaget utgörs då av släta fina eggar med försumbart rullmotstånd.
View attachment 462541
Snygg lösning!
Jag har jobbat med att balansera diverse roterande maskiner. Mycket industrifläktar och annat ute i fält men även likströmsrotorer, pumpaxlar och annat i balanseringsmaskin på verkstad. Då gör man det givetvis dynamiskt, dvs genom att mäta vibrationer som kommer av obalansen.

Första gången jag gjorde en statisk balansering var när jag balanserade hjulen på min KTM Freeride. Då använde jag Biltemas balanseringsgrej för MC och 2 pallbockar i garaget. funkade finfint för ändamålet. Har alltid hört det där att ”man behöver inte balansera hojhjul” men här fick jag häkta på nästa 100 gram på framfälgen. Jag gissar att det är fälglåset som blir en stor fet obalans som behöver balanseras bort, stämde ganska bra med 180 grader från dess position både fram och bak.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Testade idag med hänga upp ett balanserat hjul med däck på en stång och testade med att fästa först 5 gram, sedan 10 gram sedan 15 gram klockan 0900. Inte en rörelse. Kom på att jag glömt bort distansröret mellan kullagren.
Så jag plockade fram Biltemas stång med två koner och hängde upp hjulet mellan två stöd.
Inga Biltemas kullager längst ut alltså.
Och testade med att fästa först 5 gram, sedan 10 gram sedan 15 gram klockan 0900.
Och med 15 gram så drog det iväg.
Så den trista sanningen är att konerna i balanseringsutrustning behövs för att bli kvitt friktionen från distansröret.
När jag sedan hängde upp Biltemastången med hjulet på Biltemas ändkullager så räckte det med 5 gram kl 0900 för hjulet skulle börja snurra.
Så en riktig balanserare med koner att stoppa in i kullagren behövs tyvärr.
Och yttre kullager som Biltemas ändstöd med kullager ger en noggranhet på 5 gram......
Så vad man absolut behöver om man vill göra en balanserare själv är ändstöden med kullager.
Sedan borde det gå bra använda hjulaxeln. Hoppas jag. Har ju haft fel redan....
Så minimum är två kullager som man trär på axeln , ett på varje sida och stöd för dessa två kullager.
Det här betyder att man behöver två kullager till varje axeldiameter.
Alternativet är 4 små kullager, två i varje ände som axeln rullar på. Som på Biltemas stöd.
Biltemas lager har Dy 24mm och jag gissar på Di 8 mm för lagrena sitter på M8 skruvar med ett mellanrum på ca 1mm. Ju mindre mellanrum, dessto mindre sjunker en axel ner mellan lagren och dessto mindre blir axelns tryck på lagren. Men 1 mm mellanrum fungerar....På båda sidorna av lagren sitter brickor som gör att den yttre lagerbanan kan rotera fritt utan kontakt med stödet.
 

Bifogat

  • 15gram-HjuletsKullagerBiltemasPinne.jpg
    15gram-HjuletsKullagerBiltemasPinne.jpg
    175.9 KB · Visningar: 23
  • EttavTvaBalansstöd.jpg
    EttavTvaBalansstöd.jpg
    82.1 KB · Visningar: 23
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Riktiga balanseringsapparater, såna som man balanserar stora slipskivor på har ganska stora hjul med relativt små kullager. För att minska inverkan av lagerfriktionen. Men samma princip som Biltema.
På Biltemas ska man inte dra stoppskruvarna i konorna för hårt, Blir så fula grader på axeln.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Riktiga balanseringsapparater, såna som man balanserar stora slipskivor på har ganska stora hjul med relativt små kullager. För att minska inverkan av lagerfriktionen. Men samma princip som Biltema.
På Biltemas ska man inte dra stoppskruvarna i konorna för hårt, Blir så fula grader på axeln.
Jag har haft en tanke med att göra nya lagerbockar till min balanseringsrigg, just med betydligt större hjul som sitter på befintliga lager, helst med en mycket smal egg som axeln rullar mot, men jag har inte kommit längre än våta drömmar. Hittar man inget färdigt så är det ju en hel del jobb i svarven till att börja med tex.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Riktiga balanseringsapparater, såna som man balanserar stora slipskivor på har ganska stora hjul med relativt små kullager. För att minska inverkan av lagerfriktionen. Men samma princip som Biltema.
På Biltemas ska man inte dra stoppskruvarna i konorna för hårt, Blir så fula grader på axeln.
Inget jag märkt.... :rodnar
Däremot så går gängorna lätt sönder så på ena sidan stoppas nu konan med tejp på stången.....:rodnar
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Provade att balansera igår och har kört 25 mil efteråt. Känner inga konstigheter i hastigheter mellan noll och 160.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har balanserat däck till mc i mer än 10 år nu med glaskulor. De funkar svinbra på mc tackvare att däcket inte är fyrkantigt som på bil. Däcken blir helt utan vibbar och slitaget blir helt jämnt. Ex om man kör till korden kommer fram så brukar den titta fram bara på halva eller fläckvist med vanlig balansering, men med glaskulor kommer korden fram runtom däcket exakt samtidigt! Jag häller i 40gr för mer än så brukar aldrig ett däck behöva i vanlig balansering. De går inte överdosera och jag valde kulor som sätter sig statiskt efter mycket forskande i vad som va bäst. Vi bytte nyss däck på en GSX 1000r och sopade i 40gr glaskulor. Ägaren provkörde genast upp till 300 blås utan vibbar.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag har balanserat däck till mc i mer än 10 år nu med glaskulor. De funkar svinbra på mc tackvare att däcket inte är fyrkantigt som på bil. Däcken blir helt utan vibbar och slitaget blir helt jämnt. Ex om man kör till korden kommer fram så brukar den titta fram bara på halva eller fläckvist med vanlig balansering, men med glaskulor kommer korden fram runtom däcket exakt samtidigt! Jag häller i 40gr för mer än så brukar aldrig ett däck behöva i vanlig balansering. De går inte överdosera och jag valde kulor som sätter sig statiskt efter mycket forskande i vad som va bäst. Vi bytte nyss däck på en GSX 1000r och sopade i 40gr glaskulor. Ägaren provkörde genast upp till 300 blås utan vibbar.
Ballux bör jobba "lite" mer på sin hemsida, hur köper man kulorna som jag saknar?
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top