Balansera bakhjul, med eller utan drev?

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Har köpt allt man behöver för att kunna byta däck själv både på endurohojen och r-hojen.
Men, igår när jag skulle balansera bakhjulet på r-hojen, kom jag på att jag fick hjälp med detta på Gelleråsen i somras, den killen tog av drevet och ryckutjämnar-kuddarna. Men WheelerDealer gjorde inte det när han balanserade mina regnhjul...

Båda dem hade balanseringsmaskiner, jag kör med Biltemas "axel-på-kulager"-prylen.
Vad är rätt? Rent logiskt bör ju allt som sitter hjulet på när man kör, sitta på även när man balanserar??? Dem filmer på YT jag hittat visar bara hur man balanserar framhjul :huvet

Något ultraproffs som kan skapa balans i obalansen?

Kör som du med feltemapryttlarna och har drevet på plats men utan distanser då jag inte har fasta. Ska ju snurra med det med tycker jag. :)

Förhoppningsvis är där ingen obalans i ditt drev. Sitter där ryckutjämnare balanserar jag utan

Jag brukar lämna drevet på, har aldrig haft nåt problem med det.

Ok, känns som man kan lämna alles på då. Exakt, distanserna sitter ju så nära centrum, dem lär ju inte påverka ngt speciellt. Men Boris JR, förstår inte vad du menar. Mitt bakrev sitter som på en skål, innanför skålen sitter ryckutjämnarna. Tar du av "skålen", ut med kuddarna o sätter på "skålen" igen? Varför i hela friden? :crash

Ok, känns som man kan lämna alles på då. Exakt, distanserna sitter ju så nära centrum, dem lär ju inte påverka ngt speciellt. Men Boris JR, förstår inte vad du menar. Mitt bakrev sitter som på en skål, innanför skålen sitter ryckutjämnarna. Tar du av "skålen", ut med kuddarna o sätter på "skålen" igen? Varför i hela friden? :crash

Nej självfallet plockar jag av hela drevhållaren. Såhär ser det ut när jag balanserar.
2yzflns.jpg

Jag rycker då alltid bort drevet, använder också feltemas grejer, blir lika bra varje gång.

Hehe 50/50 på eller av... Boris JR, exakt så såg det ut när jag fick hjälp på Gelleråsen. Verkar som det går bra med vilket som. Om jag orkar så kan jag balansera med alla prylar av, sen kan jag kolla om det blir ngn skillnad med allt på, innan jag monterar o posta resultatet här. Mkt vetenskapligt :fakta eller...

OM det skulle vara ngn skillnad, visar inte det att man borde balansera med drevet på då?

Om det skulle vara skillnad så skulle det ju lika gärna kunna vara drevet som är åt helvete. Dock extremt tveksamt. Bör ju inte göra någon skillnad eftersom drevet bör vara väldigt noga balanserat. :tummenupp

Oftast är det bakaxeln som centrerar drevhuben mot fälgen, utan axel är det ryckutjämnargummina som centrerar huben vilket kan bli lite godtyckligt.
Då är det bättre att, som Boris beskriver, ta bort både hub och gummin (om de inte är fastlimmade i fälgen) när man balanserar.

Att inte balansera hjulen är ju ett personligt val men jag brukar få balansera om framhjulet ungefär när det är halvslitet (oftast även bakhjulet).
Det gäller dock körning på gata, på bana kanske man inte känner det på samma sätt så det kan jag inte uttala mej om :tummenupp

Balanserade bakhjulet med drevet på plats, sedan tog jag av drevet samt ryckutjämnarna, det var skillnad, men väldigt lite...

hallåå. Läste nu då att några körde utan att balansera... Blir nytt bakdäck på hojen i veckan, och min närmsta granne är ju tappen med en mekaniker jag känner, så han kränger gladeligen på däcket åt mig där, dock har han ej möjlighet att balansera mc-däck säger han, bildäck balanserar han dock.

Men är det då värt för mig att ta däcket vidare till en annan firma som kan balansera det åt mig eller kan jag plocka bort eventuella vikter på fälgen och köra utan balansering och chansa?

hallåå. Läste nu då att några körde utan att balansera... Blir nytt bakdäck på hojen i veckan, och min närmsta granne är ju tappen med en mekaniker jag känner, så han kränger gladeligen på däcket åt mig där, dock har han ej möjlighet att balansera mc-däck säger han, bildäck balanserar han dock.

Men är det då värt för mig att ta däcket vidare till en annan firma som kan balansera det åt mig eller kan jag plocka bort eventuella vikter på fälgen och köra utan balansering och chansa?

Det behövs sällan balanseras bak. Man kan åka med 30-50g viktdifferens utan att märka det. Skit i balanseringen.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back