Balansera bakdäck

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Gixxer 750 -98
Var och lämnade in min bakfälg och nytt däck till lokala däckkrängarn igår. Han frågade om jag ville ha det balanserat?
Han påstod att det inte var nödvändigt att balansera bak, enbart fram.

Jag vet att mitt bakdäck är balanserat förrut, men frågan är, har han rätt :confused:

Note: däcket som sätts på är ett Michelin 2ct som enligt honom var så pass runda och fina från tillverkning.

självklart ska du kontrollera balanseringen!
Är det fel så småhoppar hojen bak, speciellt när du lättar på vikten på bakhjulet, t ex när du bromsar dig in i en sväng.
Har man otur och får mycket obalans så hackar man på sikt sönder stötdämparen(na)

Var och lämnade in min bakfälg och nytt däck till lokala däckkrängarn igår. Han frågade om jag ville ha det balanserat?

Jag vet att mitt bakdäck är balanserat förrut, men frågan är, har han rätt :confused:

Note: däcket som sätts på är ett Michelin 2ct som enligt honom var så pass runda och fina från tillverkning.

Han har delvis rätt både fram och bakdäck behöver balanseras statiskt, det är den enda balans man kan göra på en hoj (om man inte har enkelsving dvs)
nu blir obalansen så liten på dagens hojdäck av de dyrare klasserna så obalansen brukar bli 10-15gr...men balasera båda ändå för att undvika framtida ojämt slitage

Jag tycker också det borde vara så, så jag sa att jag ville ha det balanserat. Det är ju enklare att göra det på en gång än att kränga av hjulet från hojen senare :tummenupp

självklart ska du kontrollera balanseringen!
Är det fel så småhoppar hojen bak, speciellt när du lättar på vikten på bakhjulet, t ex när du bromsar dig in i en sväng.
Har man otur och får mycket obalans så hackar man på sikt sönder stötdämparen(na)

Då ska det vara ordentig obalans om dämpare ska slitas ut, då skulle du inte ens kunna åka på hojen

Jag tycker också det borde vara så, så jag sa att jag ville ha det balanserat. Det är ju enklare att göra det på en gång än att kränga av hjulet från hojen senare :tummenupp

Bara hänga av kedjan och göra det på plats, de har jag gjort en gång

Last edited:
Gör du av med ett bakdäck per säsong och lämnar in för byte så be dom balansera. Lika bra.

Jag kränger själv och gör av med ca 6 däck per säsong och balanserar aldrig bak. Kör med samma märke på bakdäck och har då och då kollat balansen. Helt okej varje gång i mina fall. Sen får proffsen säga vad dom vill:tungan . Jag vet vad som funkar för mig.

Det är bäst att balansera både fram och bak.Att göra det med hjulet monterat är jag mycket tveksam att resultatet blir bra.Balansering ska inte göras med hjulens egna lager bara utan med ett balansställ med egna lager!!

Det borde väl inte vara något extra jobb för han att rigga och kolla att inte fälgen är tyngre åt något håll. Han har ju tillgång till att nypa dit en lite vikt om det behövs, min däcknasare som jag är rädd om kollar ALLTID balansen i däcken, som en självklarhet!!

Balansera!! Bara för att däcket är runt och fint behöver ju inte det betyda att fälgen är det!

Då ska det vara ordentig obalans om dämpare ska slitas ut, då skulle du inte ens kunna åka på hojen
Det behövs mindre än du tror. Även små amplituder sliter på stötdämparen.

Bara hänga av kedjan och göra det på plats, de har jag gjort en gång

NEJ! Det är bortkastad tid. Man kan inte balansera ett hjul i sina egna, tätade lager! Alla hjulager är av 2RS-typ och går tungt. Z-typen går lättare, men förekommer inte på hojar och dessutom ska inte balanseringslager vara smorda med fett utan olja.
Ja, om man vill göra det ordentligt ...

Jag balanserar aldrig, varken fram eller bak. Längesen jag höll på med sånt.
däcken är fina idag. Obalansen kan finnas i fälgen, så balansera den så behövs det inte mer sen.

Där ja fick däck påkrängda i veckan kunde han inte balansera bak, hade inga grejor som passa i fälgen..:confused:
Fundera dock på o ta hojen till nått annat ställe för o få de balanserat för säkerhetens skull.

Varför skulle man INTE balansera? Det är ju skitlätt när man har hjulet löst.

Grejen var den att ville jag ha dom balanserade var han tvungen att bygga om maskinen :confused: sätta dit nån annan pryl, bara för att det var mc däck.
Om jag inte ville ha det balanserat, kunde jag få det med mig direkt. Jag valde att hämta det senare.

Låter som ett sätt att slippa lite arbete på kanske....

Grejen var den att ville jag ha dom balanserade var han tvungen att bygga om maskinen :confused: sätta dit nån annan pryl, bara för att det var mc däck.
Om jag inte ville ha det balanserat, kunde jag få det med mig direkt. Jag valde att hämta det senare.

Låter som ett sätt att slippa lite arbete på kanske....

Nää ! tyvärr är det så på de flesta balanseringsmaskiner att du har ett monterings fäste till bil och en annan med en stång och konor till mc hjul :gnissla

Jag balanserar aldrig, varken fram eller bak. Längesen jag höll på med sånt.
däcken är fina idag. Obalansen kan finnas i fälgen, så balansera den så behövs det inte mer sen.

Håller med, länge sen jag balanserade ett hoj-hjul efter däcksbyte. Att balansera fälgen utan däck är däremot ingen dum ide.

Om man lämnar in på däckverkstad så ska dom balansera, jag kränger själv och har balanserat fälgarna utan däck, det brukar räcka för bakhjulet iaf.

Obalans är inte kul i slutat av rakan på Anderstorp :D

Nyheter
Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Back