Balansaxlar, ta bort eller inte?

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Har kört av min vev igen.. den går av vid drevet till balansaxlarna så jag undrar om nån har några idéer? Finns väll fler motorer som har balansaxlar om jag inte har fel, tar ni bort dom när ni trimmar?
En annan anledning till att veven går av kanske är att jag kör utan alternator rotorn, den sitter också på den sidan där den går av. Bild http://stabbarps-auto.com/images/20070522.jpg

Jag har kört utan balansaxlar en gång men allt på hojen vibrerade isönder, så jag har helst dom kvar. Hojen är alltså en 1120cc parallell twin

Softa upp kopplingen är kanske lösningen så att du slipper "klippa" av vevaxeln (och annat) när du ska iväg. Är det billet-vevaxel eller original?

Är det rak eller snedskurna drev på vev,koppling o balansaxlarna??

Det är orginal gjuten vev, raka drev överallt (det är alltså inte på drivsidan den går av utan i andra änden där den bara driver balansaxlarna och där normalt svänghjulet sitter)

Är detta ett "vanligt" problem på Triumph eller är du ensam om det? Har flera trimmat sina hojar och haft samma problem? Är det vridmomentet i vevaxeln som är större dvs att balansaxlarna måsta accelera fortare än standard? Du har inte missat en kugg och fått lite mer belastning på drivningen till balansaxlarna?

/J

Ryckutjämnare i bakhjulet ja, ingen i kopplingen. Men varför går den inte av på drivsidan? Och den gick av efter 100 meter, kan ju ifs börjat spricka närsomhelst under helgen

Är detta ett "vanligt" problem på Triumph eller är du ensam om det? Har flera trimmat sina hojar och haft samma problem? Är det vridmomentet i vevaxeln som är större dvs att balansaxlarna måsta accelera fortare än standard? Du har inte missat en kugg och fått lite mer belastning på drivningen till balansaxlarna?

/J

Finns bara 3st Bonnevillar med mer än 120hp i världen och det är mina.. Fast jag har inga problem med mina 900cc versioner med upp till 150hp, bara på min 240hp 1120cc hoj. 2 vevar på 4 tävlingar. Det enda som skiljer min 150hp hoj från min 240hp hoj är volymen och turbotrycket. Visst är den stora mycket rappare men där är också mer vibrationer. Börjar luta åt att svänghjulet/rotorn behövs för att dämpa vibrationerna, det är en stor tung klump så den suger nog i sig en hel del.

Märkningarna satt rätt och dreven är svetsade

Last edited:
Finns bara 3st Bonnevillar med mer än 120hp i världen och det är mina.. Fast jag har inga problem med mina 900cc versioner med upp till 150hp, bara på min 240hp 1120cc hoj. 2 vevar på 4 tävlingar. Det enda som skiljer min 150hp hoj från min 240hp hoj är volymen och turbotrycket. Visst är den mycket rappare men där är också mer vibrationer. Börjar luta åt att svänghjulet/rotorn behövs för att dämpa vibrationerna, det är en stor tung klump så den suger nog i sig en hel del.

Hur är förhållandet mellan vev/stakar/kolvar och balansaxlar efter din kubikökning? Har du tagit hänsyn till ev ändrad vikt i vevpartiet gentemot balansvikterna?

/J

Hur är förhållandet mellan vev/stakar/kolvar och balansaxlar efter din kubikökning? Har du tagit hänsyn till ev ändrad vikt i vevpartiet gentemot balansvikterna?

/J

Nä.. det borde man kanske, men jag vet inte hur jag skulle kunna räkna ut vad som behövs göras. Kolvarna väger lite mer, men stakarna väger lite mindre i lilländan. Har för mej det skiljer 15 gram/kolv men det kan jag kolla upp. Balansaxlarna är inga precisions jobb, bara gjutna utan efterbearbetning så jag vet inte hur noga det är.
Eftersom man inte kan balansera ut en parallell twin så är det inte så lätt, får kanske snacka med Per Bengtsson, han kör ju 1600cc.

Nä.. det borde man kanske, men jag vet inte hur jag skulle kunna räkna ut vad som behövs göras. Kolvarna väger lite mer, men stakarna väger lite mindre i lilländan. Har för mej det skiljer 15 gram/kolv men det kan jag kolla upp. Balansaxlarna är inga precisions jobb, bara gjutna utan efterbearbetning så jag vet inte hur noga det är.
Eftersom man inte kan balansera ut en parallell twin så är det inte så lätt, får kanske snacka med Per Bengtsson, han kör ju 1600cc.

På min Aprilia/Rotax (60graders v-twin) är det ganska noga med balanseringsfaktorn och det är inte enkelt att ha samma faktor om man ändrar på något av det som är inblandat. Just min motor är inte faktorn "allmän" kännedom utan en kunskap som hålls inne av de få som kan den. Kolla upp det, kan vara en ledtråd.

/J

Ska jag göra, i värsta fall så får jag väll bygga lite jiggar så jag kan väga upp orginalet.
Tackar

Stor kolvarea med stort turbotryck ger stort moment på veven och när du då åker med en tung balanaxel vrider du av veven.....

Det är väldigt vanskligt att hålla på och laborera med balansvikter men då du har maskiner och känsla så hade jag nog börjat laborera med att balansera om för att få utbalanseringen vid ett högre varv och samtidigt bygga om balansaxeln för mindre vikt men bibehållen interia (tröghetsmoment).

.... mindre vikt men bibehållen interia (tröghetsmoment).

Är det inte tröghetsmomentet som vrider av veven? Jag förstår att det igentligen är dumt att mixtra med vikterna på känn, men det kan ju inte bli sämre:gnissla
Fast om där är så stora kraft inblandade kanske man skulle skippa balansaxlarna och få ut mer effekt på hjulet? Med rätt balansfaktor på veven så kan man kanske få ner vibrationerna till rimlig nivå, med orginal faktor så vibrerade spole, styrbox, alla relä och brytare isönder på en repa:D

Är det inte tröghetsmomentet som vrider av veven? Jag förstår att det igentligen är dumt att mixtra med vikterna på känn, men det kan ju inte bli sämre:gnissla
Fast om där är så stora kraft inblandade kanske man skulle skippa balansaxlarna och få ut mer effekt på hjulet? Med rätt balansfaktor på veven så kan man kanske få ner vibrationerna till rimlig nivå, med orginal faktor så vibrerade spole, styrbox, alla relä och brytare isönder på en repa:D

Tanken var att när du går ner i vikt på balansaxeln så är det bra att sänka vikten mer än tröghetsmomentet.

Det borde inte vara omöjligt att räkna lite på veven också för att balansera den bättre och därmed minska behovet av en tung balansaxel.

Hur ser brottytan ut? Är axeln avvriden eller har den gått av pga svängningar i axeln?
Nu vet jag inte vilken dim det är på veven där den går av i förhållande till drivsidan är de lika så skulle enligt en del svar momentet på balanssidan vara större än på drivsidan vilket verkar mindre sannolikt
Frågan är om alternatorn är tänkt att fungerar som svängningsdämpare för axeln

Ser att det är fler som har samma tanke med resonans/självsvängning och svängningsdämpare. får Du det i axeln kan du räkna hur mycket Du vill och kan, Du kommer ändå fram till att den går av

Jupp, jag hade också tanken att resonans kunde va orsaken fast jag blev lite osäker. Kom på att PSB killarna kör utan svänghjul på dom äldre motorerna för att veven brukade slitas av när dom släpte gasen vid målgång. Så om det är momentet som sliter av veven så blir det sämre med svänghjul på.

Veven är lika tjock på båda sidor, skillnaden är att balansaxlarna inte har nån ryckutjämnare, det kan spela roll kan jag tänka.

Resonansen på veven bör man ju kunna ta reda på, jag varvar ju denna motor ett par hundra varv mer än den andra så vem vet..

Jag kan inte säkert avgöra om bottet är från det ena eller det andra, ytan blev rätt så tillbankad innan jag fick stopp på motorn, den snurrade på som vanligt och lagerna blev inte ens skadade så jag tippar ändå på resonans, hade det vatt moment så hade den nog tryckt ut veven genom blocket tycker jag. När jag delade motorn så satt nog veven och den avbrutna delen där dom skulle, det såg inte ut som om den hade vridit sig men jag ska kolla det igen imorgon. Jag har en vev som jag vet är av-vriden som jag kan jämföra med
Tack för alla tips, man behöver lite bollplank ibland

Låter som ett evighets-projekt att prova sig fram...
Finns bara en sak att göra, ring Per Bengtsson.
Trevlig kille, mer hjälpsam än man kan tro.
Brukar vara så mycket hysch-hysch när man tillverkar så mycket själv...

Har iofs aldrig hört om någon som behövt hjälp med Trajja-grejjor!
Men han var väldigt hjälpsam med en kompis hoj som
går i samma klass som hans!

Bara att pröva.

Per Bengtsson, han kör ju 1600cc.

1700 cc :fakta :D Men prata med Per eller Leif, de har koll. Mycket hjälpsamma, kunniga och händiga. När jag var där senast och fick två drev nersvarvade till turbohojen så fick jag samtidigt en 1,5 timmars guidad rundvandring utan att fråga efter det :) Klämde på deras kopplingar och växellådor, och fick en grundlig genomgång av deras hoj också. Inga hemligheter där verkar det som, jag fick svar på allt jag frågade om. Så det ska nog inte vara några problem att komma med dina frågor till dem, de har ju sysslat "ganska" mycket med parallelltwinnar. 0435-100 55 eller åk dit och hälsa på.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back