Balansaxelkedja justering?

klr600

ForkLiftDriver
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Landskrona
Hoj
kawa klr600 -89
Nån som vet hur man justerar/spänner balansaxelkedjan på klr600, det finns ett litet hål under svänghjulskåpan, där ska man lossa spännskruven o sen justera....men hur mycket?
 
Tills den inte slackar på någe vis,,,,,,precis tills kedjan är spänd och balacen följer med vid minsta rörelse av veven både bakåt och frammåt
 
Tills den inte slackar på någe vis,,,,,,precis tills kedjan är spänd och balacen följer med vid minsta rörelse av veven både bakåt och frammåt

Hmm okej då vet ja ungefär, men vad är balacen för nått eller det ser man direkt. Jag utgår från att man då ska skruva av kåporna osså så man ser kedjan, det ligger inte i oljebad förresten va...alltså jag behöver inte tömma ut oljan.
 
Hmm okej då vet ja ungefär, men vad är balacen för nått eller det ser man direkt. Jag utgår från att man då ska skruva av kåporna osså så man ser kedjan, det ligger inte i oljebad förresten va...alltså jag behöver inte tömma ut oljan.

Mest troligt oljebad..Men lägg ner cyckeln på golvet då rinner oljan inte ut.
Första gången du sträcker den kan det vara bra att skruva av kåpan så man ser vad som händer, sedan har du en känsla hur hårt du ska spänna, Om nu spännbulten går lätt vill säga! Om bulten går lätt när du låssat låsningen så räcker det med att dra åt med fingrarna 80% av din fingerkraft om du är normalstark ifingrarna:D (tumme pekfinger långfinger!! på en hyllsa typ 12mm) Vart lite överdrivet utförligt beskrivet nu:D
 
Last edited:
Mest troligt oljebad..Men lägg ner cyckeln på golvet då rinner oljan inte ut.
Första gången du sträcker den kan det vara bra att skruva av kåpan så man ser vad som händer, sedan har du en känsla hur hårt du ska spänna, Om nu spännbulten går lätt vill säga! Om bulten går lätt när du låssat låsningen så räcker det med att dra åt med fingrarna 80% av din fingerkraft om du är normalstark ifingrarna:D (tumme pekfinger långfinger!! på en hyllsa typ 12mm) Vart lite överdrivet utförligt beskrivet nu:D

Hehe man tackar, iofs så ska ja byta olja o filter så jag kan ju vänta tills dess med justeringen.....skall ändå inte köra innan dess.
 
Tills den inte slackar på någe vis,,,,,,precis tills kedjan är spänd och balacen följer med vid minsta rörelse av veven både bakåt och frammåt

Har haft loss den lilla pluggen nu o innanför satt det endast en skruvskalle(10mm) som va spänd, jag testa o lossa lite o sen spänna igen, kändes inte som det gjorde nån nytta, det va ungefär som när en vanlig bult spänns i botten(utan fjäderbricka=stopp direkt) Ska den kanske skruvas ut helt o sen justera på nån skruv till innanför???man vågar ju inte chansa......
 
Har haft loss den lilla pluggen nu o innanför satt det endast en skruvskalle(10mm) som va spänd, jag testa o lossa lite o sen spänna igen, kändes inte som det gjorde nån nytta, det va ungefär som när en vanlig bult spänns i botten(utan fjäderbricka=stopp direkt) Ska den kanske skruvas ut helt o sen justera på nån skruv till innanför???man vågar ju inte chansa......

Jaha du får nog ta lös även den bulten och se om det finns någon liten ställskruv eller fjäder bakom den.. Fösök få ta´g på sprängskiss på sträckaren brukar finnas på kawazakis hemsida lete effter sträckare så får du nog upp en bild av hur det ser ut & fungerar:tummenupp
 
Jaha du får nog ta lös även den bulten och se om det finns någon liten ställskruv eller fjäder bakom den.. Fösök få ta´g på sprängskiss på sträckaren brukar finnas på kawazakis hemsida lete effter sträckare så får du nog upp en bild av hur det ser ut & fungerar:tummenupp

Fick det ordnat nu, man skulle bara släppa skruven nåt varv så att kedjesträckaren(fjäderbelastad) automatiskt justerar till rätt spänning därefter bara spänner man skruven igen....klart. Typ ganska enkelt nu när man vet, tack för tipsen i övrigt
 
Fick det ordnat nu, man skulle bara släppa skruven nåt varv så att kedjesträckaren(fjäderbelastad) automatiskt justerar till rätt spänning därefter bara spänner man skruven igen....klart. Typ ganska enkelt nu när man vet, tack för tipsen i övrigt

Lysande.. Honda xl från forntiden hade likadan lösning på kammkedjesträckaren
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top