Balans

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Tjena !

Detta kommer nog låta dumt, men jag undrar varför alla racing förare sträcker ut benet när som svänger ??
Har det något me balansen att göra ?

fast_aprilia_rs skrev:
Tjena !

Detta kommer nog låta dumt, men jag undrar varför alla racing förare sträcker ut benet när som svänger ??
airbrake :tungan

fast_aprilia_rs skrev:
Tjena !

:hihi :hihi du som Kör fort och vårdslöst borde veta varför de gör så

fast_aprilia_rs skrev:
Tjena !

dumma frågor brukar få ett dumt svar men prova någon gång i sommar och lägga ner i de vinklarna man har på bana UTAN att sätta ut knäet så märker du plus att du kanske får en repig hoj på köpet. :rolleyes:
men ja det handlar om att flytta vikten bla flytta vikten=ändra balansen

benet vetifan, det är väl mäst sånna där supermoto och crossförare som håller på med sånt va?

knät brukar få hänga ut lite, man är så jävla klen i ljumskarna så man orkar inte hålla in knäna näre svänger vettu.
eller så kan det ha nåt med tyngdpungt att göra tror jag? hängde inte med riktigt på fysiken när jag gick i skolan nån gång på 1800:a talet men har för mig http://susning.nu/Tyngdpunkt

Kan man inte få lite seriösa svar tack ! :fatta!

Jag kan väl svara för supermoto och motocross då.

Man lägger ut benet för att tvinga överkroppen bakåt (för att få mer vikt på bakhjulet och avlasta framhjulet så det ikket släpper) + att man kan ta emot sig om det släpper fram. Detta går ju självklart inge vidare i 150km/h ;)

Varför rossi å killarna gör det vet jag faktiskt inte men jag tror det handlar om att de tränat supermoto :P

Om det är knäna du menar så finns det flera anledningar till det, att känna (var man är i nerlägg), att kunna ta emot sig lite (om det börjar kasa fram), att flytta tyngdpunkten (för att kunna nå högre kurvhastighet) och att fånga vind (för inbromsningen) är några anledningar.

Edit* Några paranteser med förklaringar till varför
Edit** Hänga ut kan man göra helt fel också och då förlorar du mer på det än vad du vinner. Man hänger ut INNAN man svänger cykeln. Gör du det samtidigt så kommer det kännas oroligt och du gör fjädringen extrajobb.

Last edited:
bad santa skrev:
dumma frågor brukar få ett dumt svar men prova någon gång i sommar och lägga ner i de vinklarna man har på bana UTAN att sätta ut knäet så märker du plus att du kanske får en repig hoj på köpet. :rolleyes:
Man kan lägga ner alldeles utmärkt utan att peta ut med lnäet, fort kan det gå också.

bad santa skrev:

Nu förstår jag inte vad du menar. Du behöver inte slänga ut ditt knä för att kunna lägga ner hojen, det går alldeles utmärkt utan.
Dock tycker jag att det känns tryggare då man har mer känn på nerläggningsvinkeln, och så ser det ju fräsigt ut... :rolleyes:

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back