Balans i livet!

rapidgeek

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Crescent
Däckmuppen där jag köpte mina senaste däck (pga deras låga priser) kunde inte balansera på grund av att han inte kunde få fast hjulet i sin balanseringsutrustning eftersom det saknades nå'n trivial skitdetaljpryl. Ni anar kanske min lätta uppgivenhet när jag stod i verkstan när han slet bort de gamla vikterna och bytte däcket med en överlägsen min, samtidigt som han verbalt serverade övanstående.
Nåväl, däckmuppen hävdade att mc-däck sällan behövde balanseras om bara fälgen var hel och fin. Om det var någon obalans skulle däcket snart "slita in sig". Jag var milt sagt skeptiskt och såg framför mig hur jag skulle kastas i diket p g a att hojen skakade som vore den Parkinsonpåverkad. Tack-o-hej sa däckmuppen och återvände till sitt normala tillstånd av effektiv inaktivitet. "hör av dig om det skakar alltför mycket så får vi göra nå't åt det" hörde jag i bakgrunden när jag stuvade in hjulhelvetet i bilen. Hemfärden ägnades åt självömkan; låt gå för att det finns lurendrejare men varför måste de alltid gå på mig?
Inte helt utan någon form av märklig besvikelse visade det sig nya däcket fungerade precis så bra som däckmuppen sa. Jag försökte skaffa mig en anledning att åka tillbaka till däckmuppen med minst en elldkastare eller en kryssningsmissil men icke! Hojen gick som på räls. Hade däckmuppen bara tur eller visste han hur det fungerar?

/geek

Det beror på vilket däck du köper, vissa racing däck t.ex är ifrån fabrik väldigt väl tillverkade.

Förmodligen va det inte bara tur, är däcket rätt vridet på fälgen så ska det inte behövas så mycke balansvikter.

Mitt bakdäck blev monterat utan vikter och balansering av en duktig däckmupp och det funka kanon.

Montera ett Pilot sport i somras, och glömde balansera...... :gnissla Men d gick ju as bra!! Inte en vibration upp till 270! :)

Köpte mina däck hos Dunlop-bussen som brukar köra runt på SO/SM tävlingarna... han balanserade det, men vikterna flög av ...har för mig att jag lyckades behålla dem där fram med hjälp av gaffa.... kände ingen skillnad vilket som :)

Testa vetja... accelrera långsamt och känn noga efter!!
börjar det skaka är det ju bara att sakta ner, köra hem o stämma muppen :rolleyes:

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park