Bal, att tänka på?

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Nu börjar det på allvar dra ihop sig mot årets bal. Det gäller kadettbal i Karlskrona och då jag är en "förortskrigare" med fullständig brist på koll på de finare delarna av sammankomster av den här typen så funderar jag litet kring vad som förväntas av en gäst.

Klädsel och såna saker är redan ordnade, det är ju högtidsdräkt som gäller för samtliga gäster. Men i övrigt, vad är det som gäller?

Förhoppningsvis så är det många medlemmar som har full koll på såna här saker som kan ge mig tips så man slipper göra bort sig... :näsblod
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Ha en rejäl förfest så du blir lite mjuk i knäna, sen ere bara att öka.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Betala hellre för vackert sällskap än en förväntande rugguggla du ändå måste toffla för resten av livet.

Börja med besticken ytterst och arbeta inåt.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ska du nödvändigtvis förtära alkohol i uniform så gör det med måtta. Jag gör det inte, tycker inte att det passar sig. En överförfriskad soldat skämmer ut sig och sitt regemente/flottilj.

Om du inte redan kan det så lär dig att dansa, det finns inte mycket bättre sätt att imponera på det täckta könet än att vara riktigt duktig på det. Dessutom så är det trevligt när man väl kommit övar tröskeln så att säga.

Se till att din bordsdam har dryck i glaset. Alltid. Se även till att hon inte blir för berusad och förstör din kväll.

Håller du tal så håll det kort och föranmält. Så att arrangörerna kan passa in dig i därav lämplig tidpunkt.

Du har två öron och en mun. Av en anledning. ;) (Lyssna mer än tala.)

Drick ingenting ur glaset innan första skålen är utbringad. Har för mig att det är den äldste eller högst i rang som utbringar den.

Sist men inte minst... HA KUL!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det verkar inte som att du förväntas hålla tal, så låt bli det.

Och håll dig nykter, tål att upprepas men håller du dig bara nykter så blir det nog bra. Är nog ingen som förväntar sig att du ska kunna alla regler sådär. Lite "bonnig okunnighet" kan vara charmigt om du faktiskt frågar utan att bli vulgär eller full.

Och bara för att du får ett glas fyllt med vin, betyder det inte att du MÅSTE tömma det.

Ät & drick för att det är gott, lyssna, se och lär. Lämna knull-humorn hemma, men var dig själv.


Har ingen erfarenhet av försvaret, men väl av att vara ung och förvirrad i affärssammanhang.

Se det lite som en middag hos mormor eller nåt ;).
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det obligatorisk närvaro?

Jag tycker det låter ungefär lika kul som att måla en kökspall och titta på när färgen torkar.

Skit i balen, gå ut med en polare på en sportbar, drick 5 öl och gå hem och du har garanterat haft en roligare kväll.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är det obligatorisk närvaro?

Jag tycker det låter ungefär lika kul som att måla en kökspall och titta på när färgen torkar.

Skit i balen, gå ut med en polare på en sportbar, drick 5 öl och gå hem och du har garanterat haft en roligare kväll.

Måla en kökspall lät iofs roligare än att gå till en Sportsbar. Titta på när andra idrottar och dela lokal med semi-kriminella halv-alkisar med en mental mognad som en 15-åring. yeey..
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Grundläggande regler:
* Dra alltid ut stolen åt din bordsdam. Både när när ni skall sätta er och när hon skall lämna bordet av en eller annan anledning. Hon sätter sej alltid före dej och du reser dej alltid före henne.
* Din bordsdam sitter till höger om dej om du är kille. Är du tjej har du din bordsherre till vänster.
* Du skålar alltid med din bordsdam först, sedan damen till vänster, sedan damen rakt fram. Först därefter får du dricka. Efter att du druckit skålar du i omvänd ordning.
* Du förväntas underhålla din bordsdam samt även runtomkringsittande damer ifall dessa skulle vara utrustade med tråkiga bordsherrar. Humorn bör anpassas till sällskapet. Torra ordvitsar går oftast hem oavsett sällskap. Lämna "döda spädbarn-skämt" hemma...
 

Merovingian

Guest
Är det obligatorisk närvaro?

Jag tycker det låter ungefär lika kul som att måla en kökspall och titta på när färgen torkar.

Skit i balen, gå ut med en polare på en sportbar, drick 5 öl och gå hem och du har garanterat haft en roligare kväll.

Det var väldigt vad du har blivit bitter om sistånes.
Gå till O'Learys kan han göra vilken dag som helst medan baler kommer ungefär lika ofta som midsommar utan regn.

För övrigt instämmer jag med dansförespråkaren. Minns själv knappt vad jag gjorde innan jag började dansa. Synd att det gått ur vår kultur så pass som det gjort.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det var väldigt vad du har blivit bitter om sistånes.
Gå till O'Learys kan han göra vilken dag som helst medan baler kommer ungefär lika ofta som midsommar utan regn.

Läs själv i tråden, man ska bete sig som om man har en meter kvastskaft upp i stolgången, en massa stela måsten och konventioner, man bör inte dricka, man ska hålla sin bordsdams glas fullt men henne nykter osv....

Vari ligger det roliga?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Läs själv i tråden, man ska bete sig som om man har en meter kvastskaft upp i stolgången, en massa stela måsten och konventioner, man bör inte dricka, man ska hålla sin bordsdams glas fullt men henne nykter osv....

Vari ligger det roliga?
Röjiga sittningar är oftast kolossalt roliga.
Det verkar som TS skall på en sittning av det lite stelare slaget, men det innebär inte att det blir direkt tråkigt ändå.

O'learys är dock alltid garanterat tråkigt, möjligen i Umeå undantaget.
 

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Röjiga sittningar är oftast kolossalt roliga.
Det verkar som TS skall på en sittning av det lite stelare slaget, men det innebär inte att det blir direkt tråkigt ändå.

O'learys är dock alltid garanterat tråkigt, möjligen i Umeå undantaget.

Det kommer nog börja ganska lugnt under själva "baldelen", därefter är det ju "lopp" som gäller och då kommer förmodligen alla hämningar att släppa om jag känner flottan rätt... :näsblod
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ja, flottan har ju inte riktigt rykte om sig att vara absolutister... :)

Nästan litet avis.
 

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Några tips

Det är kul med bal men ännu roligare om man har lite koll på läget.

-Skriftlig inbjudan kräver skriftligt svar.
-Kom i tid och rätt tid!
-Är det färre än ca 30 personer skall du hälsa på alla. På baler är dock rutiner att man hälsar på alla oavsett antalet. Normalt står man "uppställt" och hälsar på alla. I denna uppställning står värden, normalt "Flottiljchef/ Regementschef först och bredvi honom/(henne?) värdinnan. Hälsa med hela ditt namn titta mottagaren i ögonen.
- Skall du presentera två personer för varandra så finns det följande grundregel:
¤ Den yngre skall presenteras för den äldre
¤ Den med lägre grad för den med högre grad
¤ En kvinna betraktas alltid som den högre rankade, även om hon är lite yngre än den man hon skall presenters för.

Besticken läggs i ordning utifrån och in. Knivens egg mot tallriken. Alla gafflar till vänster (utom hummergaffel -> till höger..) Skedar till höger eller ovanför tallriken. Efterrättbestick ligger ovanför tallriken. Glas placeras på rad, man går från höger till vänster. Serveras öl och snaps står snapsglaset längst till höger. Tallrik för bröd eller sallad står till vänster.

Är du ogift sitter du normalt sett med din sambo motsvarande. Gifta par sitter inte bredvid varandra. Om du är gift -> kolla in vem du skall sitta med och ta kontakt före ni sätter er till bords. Bli stående vid bordet fram tills dess att värdparet sätter sig. Dra ut din bordsdams stol (hon till höger om dig alltså) . När ni väl satt er sitter man kvar till middagen är slut, kan ta flera timmar...

All mat serveras från vänster och dryck från höger. Sträck dig inte över bordet efter tex salt, fråga om man kan skicka det. Vänta med att börja äta tills dess att värdparet börjat. Vatten bredvid vinet får drickas när som helst (det samma gäller brödet, men det äts). Vinets dricks inte före välkomsttalet. Grisa inte med maten och håll i bestickens övre del.

Skåla gör man en person åt gången. Första skålen är normalt "konungens skål" varefter kungsången sjungs.
Efter värdparets välkomstskål, skålar du först med din borddam när läge ges. Därefter med damen till vänster och sedan, några minuter senare, damen mittemot. Damen har ingen skyldighet att skåla med någon. Om högre grad skålar med lägre grad skall lägre grad "tackskåla" tillbaka inom ca 3 minuter (gammal sed). Efter tacktalet skålar och drickar man inte mer.

Skåla alltid med öppen gard mot den du skålar med (ingen armbåge i ansiktet på bordsdamen tex). Ta glaset i lagom höjd framför sig (aldrig över ögonhöjd), se in i ögonen,lätt nickning, drick, sänk glaset, ny ögonkontakt, lätt nickning, ställ ned glaset. Den som utbringar skålen är också den som sätter ned glaset först först, aldrig tvärom. Drick aldrig ur hela glaset!!

Bjud din bordsdam på något till kaffet, lämna henne inte ensam med kaffet.

Första dansen gör du med din bordsdam, därefter din fru.....
Dansa med många olika.
Sista dansen med din bordsdam, är du gift -> din fru.

Festa loss rejält senare på kvällen!!!

Pust nu orkar jag inte skriva mer. Några tips från thegungner född år 1731.....
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Hämtade min svåger från hans kadettbal (kustartillerist), det var rejält mjuka knän och breda flin på det gänget iaf....
 

StaLin

Braxar vidare
Gick med
18 Jan 2004
Ort
Borensberg
Hoj
CBR1000rr -08
Se till att få tag i "kadettens lilla blå" eller er motsvarande, det måste ni väl ha på vattensidan? i övrigt påpekar jag bara själva förandet av besticken och intaget av födan, ät snyggt! Inte för egen skull utan för de som sitter med dig vid bordet! Glöm inte att din bordsdam skall ha första dansen.
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top