Baktändning vid start sedan motorlåsning

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Min Kawasaki ZX-9R 2000 med förgasare har en tendens till att baktända precis när man försöker starta den, då den stått ett dygn eller mer. (Går alltid bra annars)

Det som dock känns lite oroväckande är att ibland låser sig motorn direkt efter baktändningen så att inte startmotorn orkar dra runt den (som att kompressionen skulle bli onormalt hög). Så jag får lägga i en växel och dra tillbaka den ett halv varv och försöka igen, då går den igång helt normalt. :va

Någon som upplevt något liknande, hur kan man åtgärda det?

Jag tror inte toppackningen läcker, har inte märkt något vatten i oljan eller olja i kylarvätskan. Men hur ser jag annars lättast om det finns vatten i en av cylindrarna?

Jag får en känsla av att om en förgasare har dålig flottör så kan en cylinder fyllas med bensin vid stillastående längre tid, detta förklarar baktändingen och skulle också kunna skapa hydralisk låsning i motorn... Men jag kanske överdriver, då detta fenomen bara händer ibland?

Du kan ju glutta in genomstifthålet eller rota där med nån förlängd tops.

Tänk på att det går att knäcka vevstaken om en cylle blir fylld med vätska - det är inte komprimerbart så det är tvärtstopp:crash

Eftersom det funkar om du backar motorn ett halvvarv så tror inte jag på vattenteorin. Det brukar ryka rätt bra då också.
Låter mer som tändningsrelaterat i mina öron. På din beskrivning låter det som att tändningen står för mycket för-ställd. Då "backskjuter" och tvärnitar en motor ofta och blir lite tjurig att starta men går bra när dom väl går. Säger inte att det ÄR det, men det låter som så.

Kom på en sak; Har faktiskt fixat ett liknande problem, (dock på en bil), men då vart det bra med nya stift. Testa det om dom dom du har inte är nya förstås.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...