Baktänder (XR650) ?

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Är det helt normalt att en XR baktänder som satan??

Varje gång efter en wheelie så kommer baktändningen som på beställning!
Poff... :)

Samma om jag varrvar den högt och släpper till lågt rpm. Poff igen. :)

Har race insatsen där bak, i övrigt orginal rör.
 
bestyckings fråga...


Gjorde det aldrig för mig sen jag bytade förgasare.
 
Orginal lågfartsmunstycke - 65.
Avgassystemet är orginal, så det borde vara tätt. (annan insats i det bara)

Har funderat på 70s munstycke, får bli ett sådant då.
 
PutteLiten skrev:
Orginal lågfartsmunstycke - 65.
Avgassystemet är orginal, så det borde vara tätt. (annan insats i det bara)

Har funderat på 70s munstycke, får bli ett sådant då.

För mig brukar det vara så när det blir kallt och fuktigt ute... På sommarn kommer det inga knallar, men under 10 grader kommer dom precis som du beskriver... dvs på beställning....

Är det först nu dom börjat komma kan det mycket väl vara det som är problemet, och då är det bara att bestycka om.. Och sen när sommarn kommer får du bestycka tillbaks skiten... =)

/Zana
 
Aha, hehe jag har bara haft hojen när det varit under 10grader... :lol

Lär ju vara det ett tag till så... :)
 
PutteLiten skrev:
Aha, hehe jag har bara haft hojen när det varit under 10grader... :lol

Lär ju vara det ett tag till så... :)

Jo... Om du ska köra mycket kan du ju köpa nytt munstycke.. Annars är det bättre att vänta och se hur det utvecklar sig i värmen... :tummenupp

Eller så kan det vara andra problem... Minns en gång när insugsgummit hade fått sig en spricka, då small det som innihelvete också...

Fast vad vet jag... :tungan


/Z
 
Smällandet stör mig inte så jättemycket.

Jag tror dock på det där med munstycket.
För hojen har ju bara gått 30 mil!
Ska dock slänga en koll på systemet. Det kan ju ha vibrerat loss.

Menar, fan styret vibrerade loss på hojen första veckan. Är det klokt eller???
3 av 4 bultar till styret var loss! :kocko
 
Last edited:
PutteLiten skrev:
Smällandet stör mig inte så jättemycket.

Jag tror dock på det där med munstycket.
För hojen har ju bara gått 30 mil!
Ska dock slänga en koll på systemet. Det kan ju ha vibrerat loss.

Menar, fan styret vibrerade loss på hojen första veckan. Är det klokt eller???
3 av 4 bultar till styret var loss! :kocko

Jo, been there done that... Allt vibrerar sönder på dom här enstånkorna... Har ju fixat lysdioder där bak... Blinkersena har jag gett upp hoppet för sedan länge.. Hehe, på tomgång vibrerar dom så fort så man knappt ser dom, typ som vingarna på en flygande insekt om du fattar vad jag menar... Måste vara så att vibrationerna förstärks på vägen upp för bakramen eller nåt... :)

*tips* Och jag hade ju isär min hoj totalt förra vintern, och när jag monterade ihop den efter pulverlackningen av ramen kladdade jag loctite överallt... *tips*


Ha de bra!


/Zana
 
Last edited:
PutteLiten skrev:
Är det helt normalt att en XR baktänder som satan??

Varje gång efter en wheelie så kommer baktändningen som på beställning!
Poff... :)

Samma om jag varrvar den högt och släpper till lågt rpm. Poff igen. :)

Har race insatsen där bak, i övrigt orginal rör.

men fan nu är jag full.

Putte!!: ta bort det där jävla 65s munstycket å stoppa dit 70s
när du släpper av gasen så är det lågfartsmunstycket & blandskruven som verkar

1. kolla så att avgassystemet är tätt.
2. skruva ut(motsols då får den mer soppa) blandskruven ett kvartsvarv åt gången och kolla om det hjälper
3. sätt på 68s hellst 70s då slipper du det garanterat


orsaken till att du får avgassmällar är för att den får för lite soppa.
du kan skall även höja/(kontrolera att) nålen är på 3hacket ovanifrån..
när du gör det kolla om det står b53E på den. C,D,E,F är hur mycket soppa nålen ger, c är minst och f är mest.


om du läste senaste/näst senaste bike så ser du att det enda som xr:en har som nackdel är den dåliga förgasaren. men rätt besyckat så går den hyffsat bra.
bäst som jag har kollat (ej provat) är kehin fcr41,edelbrock qs och mikuni tm-40
 
Last edited:
Oki, men är inte en ny förknasare förbannat dyr???

(Ska kolla allt det där)
 
PutteLiten skrev:
Oki, men är inte en ny förknasare förbannat dyr???

(Ska kolla allt det där)

Fanns en kille på forumet som sålde en mikunitm40 för en billig peng. Jag skulle käkat upp min hatt om jag ägde en, för hans annons kom upp typ en vecka efter att jag fick hem min från tyskland som var tusenlappen dyrare...

Minns inte vem det var bara, men nån här på sh med motard var det iallafall...



/Z
 
Zana skrev:
Fanns en kille på forumet som sålde en mikunitm40 för en billig peng. Jag skulle käkat upp min hatt om jag ägde en, för hans annons kom upp typ en vecka efter att jag fick hem min från tyskland som var tusenlappen dyrare...

Minns inte vem det var bara, men nån här på sh med motard var det iallafall...



/Z
Det är nog Monobike du menar. Jag köpte hans, för han tyckte bättre om orginal.
 
WaZZe skrev:
Och vad tyckte du??

har du fått nå ordning på den??

Klart "mjukare" respons och inte samma av/på läge med den nya förgasaren. En annan grej som irriterade mig tidigare var det dåliga bottendrag jag hade, men detta kvarstår...måste nog byta munstycken innan man blir nöjd.

:banana
 
DwD skrev:
Putte!!: ta bort det där jävla 65s munstycket å stoppa dit 70s
när du släpper av gasen så är det lågfartsmunstycket & blandskruven som verkar

1. kolla så att avgassystemet är tätt.
2. skruva ut(motsols då får den mer soppa) blandskruven ett kvartsvarv åt gången och kolla om det hjälper
3. sätt på 68s hellst 70s då slipper du det garanterat


orsaken till att du får avgassmällar är för att den får för lite soppa.
du kan skall även höja/(kontrolera att) nålen är på 3hacket ovanifrån..
när du gör det kolla om det står b53E på den. C,D,E,F är hur mycket soppa nålen ger, c är minst och f är mest.


Fixat. Satte dit 70s munstycket idag och bytte 175 till 180 munstycke.

Trodde inte på att det skulle bli någon sådär jätte skillnad, men FOR FAN! Vilken skillnad det blev!!!
Nu fick jag ju till och med upp den på 3an med 15/45 drevningen! (och 17")! :rock

Fast, igentligen bytte jag för att slippa mega-mastordont knallen som jag får vid avslag.
Den smäller fortfarande... :crash :lol
Lika högt, fast inte så ofta längre. Altl det där med att flytta nål och så är rena grekiskan för mig... :rolleyes:
Men kanske är det lite otätt ialla fall vid skarven på avgas systemet. Jag hade ju av den bakre delen när jag moddade den. :va
Får nog ta en koll igen, ska man täta med något? Jag bara trädde på den ingen...


Lite trimm på detta och man kan ju nästan sälja Tillern... :rock

























































Det sista där var på skoj... :p
 
eeyyy att d smäller när man slår av på gasen har inte bara med bestyckningen att göra.. utan att det helt enkelt blir totalt fel blandning när man inte har nån gas medans motorn fortfarande har höga varv dvs under en motorbromsning... det vore märkligt om ni kunde bestycka bort det... men visst man kan få det bättre men ödsla inte för mycket tid på det utan det viktigaste är juh hur den går när man ger på gas...

sen när man åker på slangen på en högre växel med lägre varvtal så smäller den garanterat mindre när man sätter ner den å slår av på gasen
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top