Bakslang sakta

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Håller på å försöker få upp lc4an på slangen med ettans växel endast. Snabbt upp till balansläget å försöka balansera så gott det går. Måste man kunna hantera bakbromsen för att kunna sakta ner en wheelie. Sett dem som glider på 2an å saktar ner bra sakta. Några tips för att träna på bakbromsen det lär ju inte va enklast å köra sakta redan från början å träna med bromsen, så man kanske ska ligga på 2an å försöka lite grann. Allt handlar väll om att våga. Tips nån? :tungan

MostWanted skrev:
Håller på å försöker få upp lc4an på slangen med ettans växel endast. Snabbt upp till balansläget å försöka balansera så gott det går. Måste man kunna hantera bakbromsen för att kunna sakta ner en wheelie. Sett dem som glider på 2an å saktar ner bra sakta. Några tips för att träna på bakbromsen det lär ju inte va enklast å köra sakta redan från början å träna med bromsen, så man kanske ska ligga på 2an å försöka lite grann. Allt handlar väll om att våga. Tips nån? :tungan

Kan upplysa om att hojen tippar jävligt lätt åt sidan när man kör med bakskärmen i asfalten. SÅ det är nog bra att träna in bakbromsen duktigt innan du saktar ner farten.

edit: om tippningen ha att göra med bakbromsen vet jag inte, men kan man få fram hojen innan det tippar över så kanske man klarar sig upprätt (?)

MostWanted skrev:

Har du en hyffsad cykel kan du ju börja med den bara för att känna hur det känns... Så brukar jag göra.

Annars är det väl bara träna :)
Tryck inte försent.

Johan inte för att jag hade skärmen i backen på långa vägar så märkte jag detta när jag fick in en bromsning för första gången.(över/i balansläge.)

Jag brukar träna med vänster knä på sadeln. På så vis kommer huvudet över styret (även om cykeln är långt över balanspunkten), och det är mycket lättare än att sittandes stirra rakt in i tanklocket.

MVH. \\RR

För att kunna sakta ner så måste du vara så högt upp att hojen inte vill tippa framåt utan nästan bakåt, då är det ju bra om man är med med bakbromsen. När jag ska köra sakta på slangen så ligger bakbromsen an hela tiden. Alltså inte fullt men lite så att går lite lugnare till lixom.

Kolla in den filmen med stuntoholics där dom har filmat Mattis höger fot när han gör cirklar, han jobbar med bakbromsen hela tiden.

MostWanted skrev:

Det finns bara en sak att göra i ditt läge å det är att träna. Kör med lätt anliggande bakbroms redan när du drar upp den på slangen och provbromsa när du har den uppe så du vänjer dig vid spelet mellan gas/broms. Träna på samma plats hela tiden så du vänjer dig vid ojämnheterna i underlaget. Hojen blir känslig för underlaget vid låga hastigheter.
Personligen tycker jag det är lättare att tolva än att köra riktigt långsamt på slangen.
Låg fart = respekt :banana

MostWanted skrev:

Mmm! hur går det övrig att slanga? Slangar du utan problem med jämn gas och växla mm eller kan du redan det. Tycker det är bättre att lära sig slanga som vanligt och lära känna balanpunkten på t,ex 2:a, sen kan du börja pröva bromsa ner hastigheten för att känna hur hojen reagerar. Tycker det är idiotisk att hoppa på direkt att försöka köra sakta på slangen utan att ha lärt sig slanga som vanligt och behärska balanspunkten samt farten.
När jag började lära mig att köra på slangen så blev det ju 1:an i början men jäklar vad hetsig den blev, därför är det bättre att börja på 2:an "behöver inte anv kopplingen" och kör med gungeffekten. Sen är det bara att nöta på tills du känner dig mogen att börja träna på 1:an!

MostWanted skrev:
DENNA TRÅD ÄR GAMMAL! =] och visst kunde jag bromsa farten lite. äger inte motard längre.

He he du kan ju alltid testa på sporthoj!

Lycka till med CBR.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back