Baklyse igång så snart batteriet får ström

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Så snart batteriet får ström så lyser baklampan på hojen, oavsett om det är självvalt via lysknappen eller inte.
Alltså - tändningsnyckeln av, baklyset lyser. Tändningsnyckeln ur låset, baklyset lyser.
Batterikabel avskruvad, baklyset slocknar.

Någon som kan hinta om ett rimligt fel här så jag slipper felsöka från fel ände från början?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Bakljus eller bromsljus?
Om det senare så kärvar nån kontakt.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Bakljus eller bromsljus?
Om det senare så kärvar nån kontakt.

- Ja det är ännu inte kollat, eftersom jag upptäckte det igår kväll o bara lossade en batterikabel för att kunna lämna hojen i garaget utan att batteriet drog ur.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jordfel i baklyset? Visst är det så att japanska elsystemofta fungerar så att det är jorden som slås på/av? Så är det när man monterar extraljus på bilar tex...

Rent krasst ligger jordfel i bakljuset närmare till hands och det skulle möjligen också förklara ditt fel på ett logiskt vis.

Men jag har ingen aning...
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Jordfel i baklyset? Visst är det så att japanska elsystemofta fungerar så att det är jorden som slås på/av? Så är det när man monterar extraljus på bilar tex...

Rent krasst ligger jordfel i bakljuset närmare till hands och det skulle möjligen också förklara ditt fel på ett logiskt vis.

Men jag har ingen aning...

Tror de flesta kör med bryta på jorden.

Kan mycket väl vara jordfel, men ska det vara i bakljuset då? Bryter inte tänningslåset jorden också?

Men iofs, konstigt ifall bara bakljuset lyser...


Pröva mäta dig fram Micke, har du diagram?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Tror de flesta kör med bryta på jorden.

Kan mycket väl vara jordfel, men ska det vara i bakljuset då? Bryter inte tänningslåset jorden också?

Men iofs, konstigt ifall bara bakljuset lyser...


Pröva mäta dig fram Micke, har du diagram?

- Jag har elschema för hojen, men är helkass på el så jag skulle inte kunna felsöka genom att mäta ändå.
Var skulle i så fall jordanslutningen sitta om det vore orsaken? Kan väl bara gå en eller två kablar till bakbelysningen?

Uppenbart är åtminstone att jag inte kan bryta strömmen via tändningslåset.
 
Last edited:

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
- Jag har elschema för hojen, men är helkass på el så jag skulle inte kunna felsöka genom att mäta ändå.
Var skulle i så fall jordanslutningen sitta om det vore orsaken? Kan väl bara gå en eller två kablar till bakbelysningen?

Uppenbart är åtminstone att jag inte kan bryta strömmen via tändningslåset.

Kolla om det är bromslyset eller bakljuset som lyser. Koppla ur bromsswitchen och se om det fortsätter lysa :)

Kan du langa bild på kopplingen till bakljuset urkopplad?
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Kolla om det är bromslyset eller bakljuset som lyser. Koppla ur bromsswitchen och se om det fortsätter lysa :)
?
Ber på om det är bakljus eller bromsd:eek: som lyser är det skilda orsaker..
Är det bromsljuset så är det som andra antytt, troligen nån bromsswitch (hand- eller fotbroms) som ligger på, kärvar/är trög..
Lossa glaset till bakljuset och se vilken tråd som är aktiv, den "översta" är vanl bakljuset (lågeffekt) och den närmare sockeln bromsljuset..
Det där med att "bryta jorden" förstår jag inte. Inte så vanligt och att man kopplar bilextraljus på det sättet ännu ovanligare, har aldrig gjort så..
På en mc så blir det fö mera kabel på det viset, kostar pengar och sånt hatar tillverkare..:D
 

cl

Tequila MC
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Stockholm "Väsby"
Hoj
ZX10R Grön
På nyare kawa går det att vrida nyckeln ett steg extra bakåt o ta ut nyckeln.
Då tänds parkeringsljust.
Vet inte om det finns på din.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Nej japanska motorcyklar bryter inte jorden. Punkt.
Jag skulle felsöka tändningslåset, det är möjligtvis att parkeringsljuset som är ständigt påslagen. Prova att koppla ur tändningslåset och se om det släcks.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Tack för all input i problemet, som nu är löst.

Så mycket simplare än man kunde föreställa sig, beroende på ett roterat tändningslås.
Sedan jag monterade ZX10:ans styrkrona, så fick jag improvisera rejält för att få tändningslåset att passa i nya fästet. När det gjordes, roterades hela låset. Det innebär att parkeringsljusets position hamnade ungefär där man normalt stänger av och tar ur nyckeln. Så på ren rutin vred jag hela tiden nyckeln i det läget då jag trodde att tändningen var avslagen :rolleyes: (så ja, "cl" och "aelm"..det var problemet egentligen).


Tack o bock för hjälpsamheten här på forumet.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top