Bakker

ESW tycks finnas kvar, så den som undrar kan nog få svar.
Jadå träffade honom på classic i Karlskoga för några år sen. Han svetsade en helt del motorer till rallycross.
94 när Jyrki Ursin kraschade sin Honda 250 racer och bröt av styrhuvudet så lappade Erik ihop den ramen. Han byggde många ramar till som nån sa till Rotaxmotorna Lasse Adolfsson kör en sån bla i classic. Men byggde även till Yamahamotorerna. Har för mig Yamahas aluram vägde ~10 kilo Eriks ~5,5 kilo.
Han byggde även ramen till Håkan Olssons Starol med Rotaxmotor, den var i princip en kopia på JJ Cobas.


Åter till ämnet Bakker. Många ggr man stod på Claessons och dräglade över de hojarna.
 
Å fy fan, nu villhöver jag en sån med.
Tragiskt nog så valde man i många fall att lacka eller förnickla ramarna så det är inte alla ramar den snygga lödningen syns på :( Bygget på en av bilderna är specifikt avsett att visa upp den vackra hårdlödda harrisramen in all sin nakna prakt, så till den milda grad att det färdiga bygget i princip ser ut som ett rullande chassi med motor:
 
Jobbar för fullt med denna just nu, en annan tillbehörsram. Ska gå i Forgotten Era och om den som kör den kommer tvåa i mål beror fiaskot det knappast på cykeln när den väl är utprovad. Bakkern får vänta en stund. View attachment 487418
När Kåta Bettan går som hon ska kommer hon säljas, om nu någon vill tampas med Mossberg/Lasse och deras ISR (som jag satte ihop förövrigt).
Är det möjligtvis en Martin med Campagnolofälgar ?
 
Är det möjligtvis en Martin med Campagnolofälgar ?
Namnet Kåta Bettan ger viss ledtråd, tar du bort ta i namnet blir det kanske enklare.
Och visst är det campafälgar, snyggaste fälgarna som tillverkats genom tiderna, inget ser bättre ut.
 
En KB1 ! :)
Ja den du skulle jag kunna ge högra armen för...
...och ett par Campafälgar är ju bland de snyggaste fälgar som finns.
Tycker jag varjefall.
 
Ingen mer som ägt eller äger en Bakker ?
Jag äger 2 st. Nico Bakker. En körfärdig med Suzuki GSX1100R motor. Det är en tidigare Bakker som egentligen ska ha 1100E motorn. Behöver göra en förgasarrengöring så är den igång.
Den andra är en Bakker till Kawa GPZ900R motorn som jag håller på att knåpa ihop. Tar tid då det är så många andra projekt på g också, men nångång så blir den väl klar.
 

Bifogat

  • IMG_0672.png
    IMG_0672.png
    6.1 MB · Visningar: 27
  • IMG_0950.png
    IMG_0950.png
    4.9 MB · Visningar: 24
  • IMG_0830.png
    IMG_0830.png
    4.2 MB · Visningar: 23
  • IMG_0828.png
    IMG_0828.png
    3.9 MB · Visningar: 26
Här är en annan Suzuki Bakker jag ägt baserad på 1100E motorn. Borrad till 1168cc, smoothbore 33:or, export-kam, superhub-koppling, svetsad vev och Campagnolo magnesium fälgar.
Gick fint!
 

Bifogat

  • IMG_0227.jpeg
    IMG_0227.jpeg
    569.3 KB · Visningar: 19
  • IMG_0228.jpeg
    IMG_0228.jpeg
    539.3 KB · Visningar: 18
  • IMG_0258.jpeg
    IMG_0258.jpeg
    52.5 KB · Visningar: 19
Nä fy fan va gammalt fult skit! Bakåtsträvare :hjarta
 
Nä fy fan va gammalt fult skit! Bakåtsträvare :hjarta
Det konstiga är att det alltid flockas en en massa folk kring mina fula hojar medans de nya står där och grinar utan uppmärksamhet!🤣🤣🤣
Det verkar som som de nya saknar själ!😜
 
Sådär får man inte skriva utan att lägga upp bilder hörru :7peta
Har några bilder innan lack då förnicklingen delvis borttagen och slutligen lackad. Jag valde att lacka ramen istället för att låta någon avnickla den och åter förnickla den. Det är en väldigt komplicerad process som kräver rätt kunskap då det kan sluta med att man antingen har försvagat ramen eller att alla rörbitar lossnat och man har ordnat sig ett litet plockepin-pussel.
Bifogar lite bilder för och efter lack.
 

Bifogat

  • IMG_1013.png
    IMG_1013.png
    3.6 MB · Visningar: 24
  • IMG_1012.png
    IMG_1012.png
    3.7 MB · Visningar: 23
  • IMG_1007.png
    IMG_1007.png
    2.1 MB · Visningar: 23
  • IMG_1008.png
    IMG_1008.png
    3.7 MB · Visningar: 21
  • IMG_1014.png
    IMG_1014.png
    5.4 MB · Visningar: 21
  • IMG_1009.png
    IMG_1009.png
    6.1 MB · Visningar: 20
  • IMG_1015.png
    IMG_1015.png
    5.8 MB · Visningar: 19
  • IMG_1010.png
    IMG_1010.png
    5.9 MB · Visningar: 22
  • IMG_1001.png
    IMG_1001.png
    6.9 MB · Visningar: 26
Skitsnygg. Sen har jag svårt att förstå vad som gör dessa bättre än valfri dussinhoj från Japan, men visst är det kul med små serier och speciella hojar.
 
Skitsnygg. Sen har jag svårt att förstå vad som gör dessa bättre än valfri dussinhoj från Japan, men visst är det kul med små serier och speciella hojar.
App app..inte svära i Kyrkan!..;)
 
Skitsnygg. Sen har jag svårt att förstå vad som gör dessa bättre än valfri dussinhoj från Japan, men visst är det kul med små serier och speciella hojar.
Jag förstår att det är svårt att förstå, men på 70-80-talet var väghållningen på de tidiga cyklarna inget att hurra för. Nervösa i högfart, vobblade kraftigt i vissa farter, dåliga bromsar och tunga att hantera.
De cyklar som tillverkas idag är redan lättare och har bra väghållning från början, då var det en milsvid skillnad och helst om man tar en Bakker som jämförelse.
 
Namnet Kåta Bettan ger viss ledtråd, tar du bort ta i namnet blir det kanske enklare.
Och visst är det campafälgar, snyggaste fälgarna som tillverkats genom tiderna, inget ser bättre ut

Skulle väl möjligen vara framfälgen på Intruder 1400, då-)
(gillar också campagnolo-)
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top