Bakhjulsväxling?

Klamster

Bra eller Anus?
Gick med
19 May 2004
Ort
Sthlm, Tullinge
Hoj
Cbr 954
jag har tänkt på en sak ett tag :3freak .. har just provat att köra lite bakhjul med min duke och så tänkte jag att det vore fräscht :banana att växla i luften som man sett folk göra, men det var ju lättare sagt än gjort :huvet som jag har lärt mig så ska man ju koppla innan man växlar vilket verkar helt j*vla omöjligt när man hänger där i luften i typ 70 km/h :gnissla hur gör alla? skiter de i att koppla? och hur skonsamt är det för växellådan i längden?
/R
 
opium skrev:
jag har tänkt på en sak ett tag :3freak .. har just provat att köra lite bakhjul med min duke och så tänkte jag att det vore fräscht :banana att växla i luften som man sett folk göra, men det var ju lättare sagt än gjort :huvet som jag har lärt mig så ska man ju koppla innan man växlar vilket verkar helt j*vla omöjligt när man hänger där i luften i typ 70 km/h :gnissla hur gör alla? skiter de i att koppla? och hur skonsamt är det för växellådan i längden?
/R


Jag håller oxå på och övar...både på bak- samt framhjulet..
men som jag har fattat så e det bara att peta i växeln, utan koppling..men viktigt e väl att ha rätt höjd på hojjen när man väl växlar...så länge det inte låter illa, så tror jag inte att det kan vara så jättefarligt.. men jag kan inte lova att det e så...e ganska newbie på detta..har bara kört cross tidigare, och då växla jag hela tiden utan koppling och det gick fint
 
Har ni tillräckligt med höjd så går det utmärkt att använda kopplingen med, även om den inte behövs.

Träna på ni grabbar!


vill ni läsa om ämnet så finns det drösvis med trådar fullla av bra tips och andras erfarenheter. Vet att jag skrivit om det ett antal gånger och många med mig. Lycka till!
 
Prova när du bara åker rakt fram att lägga lite tryck på växelpedalen (Under gaspådrag). Släpp av på gasen medan du fortsätter att trycka lätt på pedalen och *tadaa* vips så sitter det en ny fin växel i utan ryck eller konstigheter.
Antar att det funkar likadant vid bakhjulsåka fast kanske lite bestämdare?
 
opium skrev:
jag har tänkt på en sak ett tag :3freak .. har just provat att köra lite bakhjul med min duke och så tänkte jag att det vore fräscht :banana att växla i luften som man sett folk göra, men det var ju lättare sagt än gjort :huvet som jag har lärt mig så ska man ju koppla innan man växlar vilket verkar helt j*vla omöjligt när man hänger där i luften i typ 70 km/h :gnissla hur gör alla? skiter de i att koppla? och hur skonsamt är det för växellådan i längden?
/R

Använd koppling! Blir inte så ryckigt som när man växlar utan, så spar du på lådan. Lyfter du den till balanspunkten så hinner du lägga i och ur växeln tio gånger om :)
Har alltid använt koppling och peppar peppar så är lådan det enda som inte pajjat på min hoj :Bugar
 
Rammstein skrev:
Använd koppling! Blir inte så ryckigt som när man växlar utan, så spar du på lådan. Lyfter du den till balanspunkten så hinner du lägga i och ur växeln tio gånger om :)
Har alltid använt koppling och peppar peppar så är lådan det enda som inte pajjat på min hoj :Bugar


Jag kopplar ganska sällan numera. Läste här på SH att det gick bra att skita i koppling och blev först lite konfunderad, men väl på gatan kunde jag inte hålla mig.. Det går hur bra som helst, och så vitt som jag har förstått så beror det hela på att lådan är sekvensiell och att kuggen är rakstyrda.

Kan någon förklara hur en sekvensiell låda funkar?
 
Bulleboy skrev:
Jag kopplar ganska sällan numera. Läste här på SH att det gick bra att skita i koppling och blev först lite konfunderad, men väl på gatan kunde jag inte hålla mig.. Det går hur bra som helst, och så vitt som jag har förstått så beror det hela på att lådan är sekvensiell och att kuggen är rakstyrda.

Kan någon förklara hur en sekvensiell låda funkar?

Eller att lådan är synkroniserad
 
Bulleboy skrev:
Jag kopplar ganska sällan numera. Läste här på SH att det gick bra att skita i koppling och blev först lite konfunderad, men väl på gatan kunde jag inte hålla mig.. Det går hur bra som helst, och så vitt som jag har förstått så beror det hela på att lådan är sekvensiell och att kuggen är rakstyrda.

Kan någon förklara hur en sekvensiell låda funkar?

Rakskurna (rakskuret) hette det iallafall :va
 
Jag förstår att Zeb inte orkar förklara allt för er så nu får ni nog ta och läsa på lite om växellådor och hur de funkar själva! prova www.google.com och sök så ska ni nog hitta svaren på era frågor till slut. :tummenupp
 
Bulleboy skrev:
Jag kopplar ganska sällan numera. Läste här på SH att det gick bra att skita i koppling och blev först lite konfunderad, men väl på gatan kunde jag inte hålla mig.. Det går hur bra som helst, och så vitt som jag har förstått så beror det hela på att lådan är sekvensiell och att kuggen är rakstyrda.

Kan någon förklara hur en sekvensiell låda funkar?

Som på en MC. Börja använda kopplingen om du vill behålla lådan. Om inte annat lär du få svårt att sälja den i framtiden.
 
Vet inte om du fått något förklarat(är en gammal tråd), men försöker iallafall.....

Bulleboy skrev:
Jag kopplar ganska sällan numera. Läste här på SH att det gick bra att skita i koppling och blev först lite konfunderad, men väl på gatan kunde jag inte hålla mig.. Det går hur bra som helst, och så vitt som jag har förstått så beror det hela på att lådan är sekvensiell och att kuggen är rakstyrda.

Kan någon förklara hur en sekvensiell låda funkar?


Att det går att växla utan koppling utan att det låter illa eller tar någon skada beror varken på att det är rakskuren drevsats eller att den är sekventiell.

Rakskuren kugg är billigare att göra & därför så tillverkar man oftast sådana när det ska göras en mindre serie drevsatser.
Ett rakskuren drev är inte hållbarare än en snedskuren kugg utan vekare.
Sedan när man gör drevsatser till spec. bilar eller motorcyklar så kan man använda andra matrial istället så att den istället blir hållbarare.

Sekvensiell låda funkar så att alla växlar ligger i rad som på en motorcykel istället som i H mönster som i en vanlig svensson-bil.

Men anledningen till att man kan växla utan kopplingen beror på synkroniseringen.

I en vanlig växellåda är det en massa små synktänder ( på ett löphjul i volvo-låda så är det 60st) på både löphjulet & i synknavet som går i ingrepp med varann med skaplig bra passform. För att du ska pricka rätt när tänderna ska gå i ingrepp utan att det skrapar är inte så lätt.

Dom lådorna som sitter i tävlingväxellådor och även i motorcyklar har en synkronisering som kallas "dog-clutch" eller klo-koppling på svenska.(kallas även dog-ring av vissa)

Där sitter ganska litet antal (ca 6-8st beroende på storlek på löphjul) klor eller klackar på både löphjul & synk medbringaren. avståndet mellan dessa när dom ligger i ingrepp är ungefär lika med bredden på klackarna, så när man släpper gasen så vrider sig hjulen så att klackarna ej är i ingrepp men varann och man kan då skjuta i nästa växel.

I vissa tävlingbilar och motorcyklar så har dom brytare på växelspaken så att när du drar i nästa växel så klipper tändningen några millisekunder och får samma fenomen som att man släpper gasen fast mer kontrollerat. Då kan man hålla gasen fullt men ändå växla utan problem.

Vet inte om du blev något klokare, är lite krångligt att förklara .......

/ Richard.
 
Vad är problemet med att använda koppling?
Det är ju naturligt att använda koppling när man växlar så det går ju svinfort! Så länge du har bra höjd på hjulning borde det inte va nå problem att växla med koppling!
 
Använd koppling, annars får du förr eller senare renovera lådan är min åsikt.
Har du bara som de tidigare har nämnt, hoen på balansen så går det utan problem att växal med koppling, annars hade jag lagt energin på att hitta balansen i första hand, istället för att träna växlingar. :tummenupp
 
jag försöker undvika att växla från 1:an till 2:an utan koppling, är ett rätt långt steg mellan dessa växlar. O andra sidan så hänger det ju på föraren,
däremot skulle jag inte få för mig att ens tänka på att använda kopplingen när man ligger på ca 160-180 km/h på bakhjulet.
har tillräckligt mycket att hålla koll på då.
 
Att inte använda kopplingen när du cruisar runt på landsvägar känns lite onödigt...om du kör hårt på bana kan det dock vara skönt att inte koppla, mest för att inte bli så trött i kopplingshanden, men också för att det KAN göra den där tusendelen... :tungan

Visst sliter det lite mer när du inte kopplar, men så länge du inte gör det överdrivet så skall det inte vara några problem...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top