Bakhjulstuds

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Hejsan.
Jag har problem med att hojen studsar vid nerlägg. Bakhjulet släpper och hela hojen skakar. Hur ska jag motarbeta detta? Är det någonting jag gör fel? Lägger jag ner för mycket, fel däcktryck, dålig fjädringsinställning eller sitter jag bara med tyngdpunkten på fel ställe? Jag tycker inte jag behöver lägga den speciellt mycket för att hojen ska börja muppa sig. Men det är olika, ibland så går det fina fisken att knäskrapa sig igenom en kurva, ibland inte. Kan det bero på motorvarv eller linkande. Eller har jag dåliga däck/för låg temperatur kanske. Däcken jag har är lite plattslitna, kan det vara felet? Har ändå 3mm kvar i mitten, ca 6mm på sidorna av däcket. Fjädringen är inställda på hårdaste.

Snälla hjälp mig få bort studsandet.

vad är det för hojj kan testa att justera dämpningen längst ner fram högst bak ;) men har du kört fler hojjar att utgå ifrån,, hur känns den? vandrar den? är det när du ska gasa ut ur kurvan det uppstår eller så fort du svänger/lägger...

Jag kan ju bara justera på bakdämpen så den fram saknar inställningsmöjligheter. Hojen i fråga är en Yamaha TZR -87, moddad med -91ans sving, dämpar, och fälgar. Jag ska prova att göra den bakre dämpen mjukare så fprt jag kommer över ett lämpligt verktyg. Någon som vet var man kan köpa? Har sett att det finns speciella nycklar för det.

När hojen börjar studsa så vandrar den utåt. (naturligtvis?) Men annars tycker jag att jag får den dit jag vill. Har dock inte så mycket att jämföra med. Så man kan säga att jag har ingenaning om vad som är en "stabli" hoj.

UrbanTiger skrev:
Problem med fäste bak kan ha och höra med att den är för mjuk fram men eftersom du tydligen spännt upp bakdämparen på det hårdaste så börja med släppa på den lite.
Ok, om det inte hjälper är det alltså dags för ny (mer?) olja i framgalleln?

Med en drucken papegojas envishet.....
Precis som vanligt påverkar inte förspänningen hårdheten på fjädringen ett dugg.

Skulle tro på nåt i bakänden; glappande svinglager, glapp i länkage/dämparfästena, dåliga bakdämpare.
/u

ulf_lundin skrev:
Med en drucken papegojas envishet.....
Precis som vanligt påverkar inte förspänningen hårdheten på fjädringen ett dugg.

Skulle tro på nåt i bakänden; glappande svinglager, glapp i länkage/dämparfästena, dåliga bakdämpare.
/u

Det går att spänna fjädern så hårt att dämparen inte kan jobba..
Åkte min första rr-säsong med hojen som stelben mer eller mindre..

Uppföljningen Del1

Det första jag gjorde var att jag släppte på bakdämpen, först 1 steg sen 2 sen 3, men ingen skillnad. Sen såg jag till så att hojen spårade 100% rakt. Men det var ingen jätte justering så det hjälpte inte det heller... Så nu bytte jag hela bakdämpen. Ska ut och testa på bogesundsvägen strax, hoppas hoppas det funkar nu!

Uppföljningen Del2

Kom just tillbaka efter att ha kört bogesundsvägen 6 gånger. Med andra ord: DET FUNGERAR!!! Det var alltså bakdämpen som spökade.
Men det konstiga är ju att den dämpen har gått lite under 2000mil det är väl inte speciellt mycket, eller? Den som jag har på just nu har gått runt 4500mil och fungerar fortfarande perfekt. :va

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...