Bakhjulsstyrd MC?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Satt och tänkte på inget speciellt och läste om YAMAHA GTS 1000, och började fundera på en framhjulsdriven MC med bakhjulsstyrning, finns det något sånt galet hittepå nånstans måntro?
Och hur skulle en sån tingest vara att köra? Helt galet konstig eller skulle det vara vettigt?

Lite sådär mitt-i-veckan-funderingar som nog gör sig bättre över en öl på helgen iofs. :D
 
Har du provat bakhjulsdriven bil kontra framhjulsdriven och gasat på?

Vilken av dom har svårast att få ner fästet i backen?
Vikten hamnar bak när du accelererar, vilket gör att fordonet blir lättare fram och tyngre bak....
 
Snabba svar:
Ja
Omöjlig
Det förstnämnda.

Lite utförligare:
Om man ställer upp model för (motor)cykel och analyserar systemet inses ganska lätt att det det är i princip omöjligt att balansera en bakhjulsstyrd tvåhjuling (går dock att konstruera varianter som med möda går att lära sig balansera). Länkad artikel är alldeles utomordentlig i att beskriva hur det funkar. Kräver en hel del matte för att förstå allt, men det går nog att läsa och förstå andemeningen ändå.
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=160738&fileOId=625565
 
Snabba svar:
Ja
Omöjlig
Det förstnämnda.

Lite utförligare:
Om man ställer upp model för (motor)cykel och analyserar systemet inses ganska lätt att det det är i princip omöjligt att balansera en bakhjulsstyrd tvåhjuling (går dock att konstruera varianter som med möda går att lära sig balansera). Länkad artikel är alldeles utomordentlig i att beskriva hur det funkar. Kräver en hel del matte för att förstå allt, men det går nog att läsa och förstå andemeningen ändå.
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=160738&fileOId=625565

Matten är inget större problem.
Tackar! Precis sånt jag ville läsa! :tummenupp
 
Har du provat bakhjulsdriven bil kontra framhjulsdriven och gasat på?

Vilken av dom har svårast att få ner fästet i backen?
Vikten hamnar bak när du accelererar, vilket gör att fordonet blir lättare fram och tyngre bak....

Jadå, och det beror ju helt på bilen hur det känns. Har kört framhjulsdrivna bilar som bara gick rakt fram om man gasade, och framhjulsdrivna bilar som istället slet sig igenom kurvan. Samma med bakhjulsdrivet, en del bilar skickar ut röven helt fantastiskt mycket så fort man gasar på, och andra är helt underbara.
Vad gäller gasa-rakt-fram så är det också olika mellan olika bilar...
Och bilars geometri är dessutom helt väsenskild från motorcyklar, så att dra upp bilar i jämförelsen är lite irrelevant.
 
Men en flakmoppe borde funka? Kul projekt, dock ingen riktig tvåhjuling ju...
 
Men en flakmoppe borde funka? Kul projekt, dock ingen riktig tvåhjuling ju...

Hah! Hade onekligen varit lite udda, har ju kört tillräckligt med truckar (och vanliga flakmoppar) för att dessutom kunna framföra den som en vilde.
 
Vem som helst som läst reglerteknik förstår hur svårt det blir att hantera en sån. Det blir väldigt konstigt när arslet svänger. Funkar bättre i högre hastigheter men att balansera när arslet svänger blir väldigt olustigt. Vi fick se en cykel som var bakhjulsstyrd i kursen och folk fick prova. Kan lova att alla hade problem att bara komma i rullning. Det blir vad som kallas ett instabilt system, kanske står i länken som någon postade ovan. Det krävs konstant arbete att styra för att hålla balans. Medan med en traditionell cykel så blir det bra bara man rullar.
 
Läst i Lund eller finns sån cykel även på LiTH?

Om jag får vara lite petimetrig så är (motor)cykeln nästan alltid ett instabilt system, det är svårt att ställa den ifrån sig utan stöd utan att den ramlar. Dock, beroende på gaffelvinkel och försprång, så är de flesta tvåhjulingar självstabiliserande inom ett specifikt hastighetsintervall.

Problemet med bakhjulsstyrning är att man får ett nollställe i höger halvplan, gärna nära en av polerna, och därmed blir det praktiskt omöjligt att reglera balansen. Genom att konstruera cykeln med tyngdpunkten (mycket) högt och långt fram kan man sära pol/nollställe såpass att det går att cykla bakhjulsstyrt i tillräckligt hög hastighet.
 
Finns ett chopperliknade härke med bakhjulsstyrning och framhjulsdrift. Påstås vara körbar, såg den i MCM några år sedan.
 
Vem som helst som läst reglerteknik förstår hur svårt det blir att hantera en sån. Det blir väldigt konstigt när arslet svänger. Funkar bättre i högre hastigheter men att balansera när arslet svänger blir väldigt olustigt. Vi fick se en cykel som var bakhjulsstyrd i kursen och folk fick prova. Kan lova att alla hade problem att bara komma i rullning. Det blir vad som kallas ett instabilt system, kanske står i länken som någon postade ovan. Det krävs konstant arbete att styra för att hålla balans. Medan med en traditionell cykel så blir det bra bara man rullar.

Well, folk har generellt sett problem på en framhjulsstyrd cykel med i början. :) Jag slapp reglertekniken till förmån för programmering, men har läst hela grunden för ingenjör med matte och fysik och hela den faderullan.
 
Gällande om det är bra för accelerationen att driva fram p.g.a minskat wheelievikt så är jag på nej-sidan. Det är ganska enkelt att dra en jämförelse med hur mkt fäste det finns på bakhjulet när man bromsar. På samma sätt förflyttas ju vikten till bakhjulet när man accelererar :va

Så visst vore det väl skoj att ha som alternativ. Men några direkta fördelar tror jag inte finns :hihi
 
Well, folk har generellt sett problem på en framhjulsstyrd cykel med i början. :) Jag slapp reglertekniken till förmån för programmering, men har läst hela grunden för ingenjör med matte och fysik och hela den faderullan.

Nja, att komma i rullning klarar de flesta, även de som försöker första gången. Det brukar vara balansering när man väl sitter som är ovant. Problemet med bakstyrning är att man svänger hela tiden, även när man siktar så rakt som möjligt kommer små rörelser skapa svängning. Så fort du börjar rulla kommer den vilja svänga åt något håll och notera att det är arslet som sticker iväg då vilket inte direkt ökar farten.

En enkel jämförelse är en pendel. Det är ett stabilt system, låter man den vara hänger den bara där, det är som en vanlig cykel, rullar även utan händer. Sen finns det inverterad pendel, det är när du försöker balansera en pinne på ditt finger, det faller om du inte konstant håller balansen. Detsamma med bakstyrda cykeln, styr du inte väldigt duktigt hela tiden kommer den vilja sticka iväg. Glöm att försöka ta händerna av styret.
 
Den här är bakhjulstürd
geneva-toyota-i-road-4_1035.jpg

Artikel: LÄNK

:hej

/e
 
Gripen har ju baklängesstyrning. Det har ett kraftigt styrsystem som de hade en del problem med i början, kolla krascherna.
 
Nja, att komma i rullning klarar de flesta, även de som försöker första gången. Det brukar vara balansering när man väl sitter som är ovant. Problemet med bakstyrning är att man svänger hela tiden, även när man siktar så rakt som möjligt kommer små rörelser skapa svängning. Så fort du börjar rulla kommer den vilja svänga åt något håll och notera att det är arslet som sticker iväg då vilket inte direkt ökar farten.

En enkel jämförelse är en pendel. Det är ett stabilt system, låter man den vara hänger den bara där, det är som en vanlig cykel, rullar även utan händer. Sen finns det inverterad pendel, det är när du försöker balansera en pinne på ditt finger, det faller om du inte konstant håller balansen. Detsamma med bakstyrda cykeln, styr du inte väldigt duktigt hela tiden kommer den vilja sticka iväg. Glöm att försöka ta händerna av styret.

Titta på ett barn som lär sig att cykla. ;) De kraschar utan att få någon större rull på tingesten.
Men, visst bör det vara ett rätt åbäkigt monster att komma överens med, hur jämför den sig med en enhjuling då?
 
Hah! Hade onekligen varit lite udda, har ju kört tillräckligt med truckar (och vanliga flakmoppar) för att dessutom kunna framföra den som en vilde.

Har du kört truck så behöver du ju nästan inte ställa fler frågor? Du vet ju hur mycket instabilare en truck är gentemot en bil som styr med framhjulen? Lägg till på det att tvåhjulingar dessutom är instabila i höjdled.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top