bakhjulsskola

Noll-Koll skrev:
2697617 Lyssna inte på tokarna som inte använder kopplingen, den sitter ju där av en anledning!

Ja för att man ska kunna slanga slöa skithojar :D
 
Jag hade oxå problem innan jag prova viagra i tanken...nu går den upp av sig självt. :D
 
Nej det är för du inte använder kopplingen! Testa att åk på två hjul och växla, med koppling och utan..vad går smidigast utan ryck och skit? Jo vi vet redan svaret va :) Lyssna inte på tokarna som inte använder kopplingen, den sitter ju där av en anledning!

Haha var tvungen ut och testa idag, fick bli gammelmoppen. :D Först körde jag som jag brukar, då fick jag det där väldiga kastet med den också.

Men jag tror fan jag ligger för lågt med enduron när jag ska växla. För med moppen så fick jag inte lika hårt kast när jag låg högre. Växla med koppling gick sådär, vågade inte ligga tillräckligt högt för bakbromsen är så dålig. Så den orkade inte hålla sig kvar på bakhjulet. :tungan
 
Tack, det beskrev det hela oerhört pedagogiskt och lättförståeligt. :tungan


Fan Taz, det har ju till och med jag lärt mig!
Så det är klart du också ska göra det : )

Häng så in i helvete åt det hållet du vill svånga åt bara ; )
Jucka lite med kropen för att titta lite i början bara elelr när du vill tillbaka :tummenupp
 
Nej det är för du inte använder kopplingen! Testa att åk på två hjul och växla, med koppling och utan..vad går smidigast utan ryck och skit? Jo vi vet redan svaret va :) Lyssna inte på tokarna som inte använder kopplingen, den sitter ju där av en anledning!


Helt rätt..:tummenupp :tummenupp


Kopplingen sitter ju där, till för att användas...
Och e mna rädd för att slita på prylarna, ge fan i att använda hojen !

Kan ju innebära at man måste byta bromsbelägg och annat om man skulle få för sig att måsta bromsa...:D
 
Fan Taz, det har ju till och med jag lärt mig!
Så det är klart du också ska göra det : )

Häng så in i helvete åt det hållet du vill svånga åt bara ; )
Jucka lite med kropen för att titta lite i början bara elelr när du vill tillbaka :tummenupp


Anledningen till min fundering är närmast att jag testat att hänga... hojen går iallafall bara dit den vill. Men du kanske lär mig till våren... men säg inget till de andra. Jag vill ju inte att de ska tro att jag är någon stollig huligan. :rolleyes:
 
2697617 Nej det är för du inte använder kopplingen! Testa att åk på två hjul och växla, med koppling och utan..vad går smidigast utan ryck och skit? Jo vi vet redan svaret va :) Lyssna inte på tokarna som inte använder kopplingen, den sitter ju där av en anledning!
Det där är inte alls något bra tips för nybörjare.

Panikar man medans man växlar och hur dragit in kopplingen medan man är förbi balanspunkten så innebär det att man loopar. Använder man inte kopplingen och misslyckas växla så är det bra mycket större chans att man klarar sig från både kroppont och hojont då motorbromsen tar ner en på 2 hjul igen.
 
Mitt problem är att man e dels grön och dels lite feg. Jag kan gasa upp den på 2án, men sen måste man ju växla efter en stund, och det är just den punkten som jag inte kan än. :va

Men det jag märkte dom sista gångerna innan jag ställde in hojjen, var att man är lite för "spänd". jag måste nog vara mer avslappnad för att lyckas. Avslappnad och koncentrerad, det tror jag är nycklen till att lära sig. Sen kan det nog vara bra att ha med sig nån som kan, som tittar och ger tips. Eller att man filmar och tittar själv vad man gör för fel. Men i år måste jag fan lära mig!! Har ju 2 Jkpg killar som är proffs i mina ögon, dom får vara dagis fröknar åt mig lite i sommar! :D
 
Mitt problem är att man e dels grön och dels lite feg. Jag kan gasa upp den på 2án, men sen måste man ju växla efter en stund, och det är just den punkten som jag inte kan än. :va

Men det jag märkte dom sista gångerna innan jag ställde in hojjen, var att man är lite för "spänd". jag måste nog vara mer avslappnad för att lyckas. Avslappnad och koncentrerad, det tror jag är nycklen till att lära sig. Sen kan det nog vara bra att ha med sig nån som kan, som tittar och ger tips. Eller att man filmar och tittar själv vad man gör för fel. Men i år måste jag fan lära mig!! Har ju 2 Jkpg killar som är proffs i mina ögon, dom får vara dagis fröknar åt mig lite i sommar! :D

Ja ett vintertips är ju att köpa en mountainbike, cykla runt lite på bakhjulet och öva in balansen. Att försöka hitta nollpunkten med en cykel gör inte lika ont och är inte lika skrämmande som på en stor stark hoj, sen går varken du eller hojen sönder.
Har man väl hittat nollpunkten på en hoj där man kan "wheela" alltså frirulla på bakhjulet bara genom att ha baktyngd och bromsa ner cykeln så är man i mina ögon en bit på väg. Dessutom ser det ball ut när man kommer rullandes på bakhjulet nerför en långbacke....
Sen är ju steget stort till mc sen i sommar men du har i alla fall fått en känsla för hur högt du kan ligga samt vilken kontroll man har när man lärt sig använda bromsen genom att bromsa ner hojen.
Bara ett tips som funkar för mig och för att jag hållt på mycket med cyklar o trixat. Kanske funkar för dig med :tummenupp
 
Ja ett vintertips är ju att köpa en mountainbike, cykla runt lite på bakhjulet och öva in balansen. Att försöka hitta nollpunkten med en cykel gör inte lika ont och är inte lika skrämmande som på en stor stark hoj, sen går varken du eller hojen sönder.
Har man väl hittat nollpunkten på en hoj där man kan "wheela" alltså frirulla på bakhjulet bara genom att ha baktyngd och bromsa ner cykeln så är man i mina ögon en bit på väg. Dessutom ser det ball ut när man kommer rullandes på bakhjulet nerför en långbacke....
Sen är ju steget stort till mc sen i sommar men du har i alla fall fått en känsla för hur högt du kan ligga samt vilken kontroll man har när man lärt sig använda bromsen genom att bromsa ner hojen.
Bara ett tips som funkar för mig och för att jag hållt på mycket med cyklar o trixat. Kanske funkar för dig med :tummenupp

Stämmer fint! Cycklar till jobbet varje dag, och på det bakhjulet är det inga problem! Rädslan med hojjen är inte att man ska slå sig, utan att man slår sönder sin älskling! :D
 
Fan, nu blr man ju sugen på o ge sig ut! Jefla skitvinter...
Har inga problem på ettan, men växla är jag för feg för.
Tvåan har jag aldrig fått upp den på, men jag kanske inte försöker tillräckligt hårt... :va

Ett tag funderade jag på om jag skulle dreva ner den...

/Anders
 
Nej det är för du inte använder kopplingen! Testa att åk på två hjul och växla, med koppling och utan..vad går smidigast utan ryck och skit? Jo vi vet redan svaret va :) Lyssna inte på tokarna som inte använder kopplingen, den sitter ju där av en anledning!

Jag använder ALDRIG koppling när jag slangar ! Med rätt teknik så får man upp en originaldrevad 929:a på slangen på 3:an utan några större problem om man nu skulle vilja det.
Använder aldrig koppling när jag växlar på slangen heller. Varför skulle man ? För att den sitter där ? Säg den crossförare som använder kopplingen annat än vid nerväxling....

Jag torkar mig i häcken med höger hand. Borde jag använda vänsterhanden eftersom jag har en sån ?:arsele ...

Kort o gott...Prova vad som känns bäst för dig o sen kör på det. Ett lagom hårt tryck på växelspaken , upp i lagom vinkel o bara dutta av på gasen , så slinker nästa växel i hur smidigt som helst. Inget krasch-bang-boom där inte !:tummenupp
 
Jag tog bort min koppling för den behövs inte...:rolleyes:


Pratar vi kontrollerade wheelies i vettig hastighet så är det vettigast att koppla upp hojen. Däremot powersquidwheelies, ja där får ni göra hur fan ni vill..
 
Kopplingen är nyckeln till sann uiiiilarperfektion :tummenupp

Jag skulle inte vilja köpa den bladen som krossväxlats neråt i växelföljden...
 
bara jag som far panik broms nar jag ska wheelia med crossen?

lagger den i overslags lage grips av panik och tok bromsar pa bak bromsen har ingen kansla alls, ar mycket lattare om man har bromsen pa styret.

natt satt man kan trana bort "panik" bromsningen?

(ar i kuwat sa jag kan inte skriva svenska bokstaver hoppas att det gar bra enda) ;)
 
Power med min.

Kopplar upp den på tvåan och sedan så växlar jag utan koppling till fyran sedan så håller vinden migg uppe i 160-180km/h om man ligger hyffsat lagomt högt.


MVH///Mr.B
 
Back
Top