Video Bakhjulsskola med SuperRetards

  • Thread starter Thread starter SWK
  • Start date Start date

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525 -06

Börjar på en väldigt låg nivå men kommer sluta med Coasting...
Kommer ytterligare 4 delar.
 
Off Topic!

Fint att se att min gamla Qvarna lever än!:krama

On Topic!

Har latjat lite med min SV men har skit svårt för det där med kopplingen, ser ju skit lätt ut när ni gör det men när jag gör det blir det fult ryck med framhjulet 5cm från backen typ:huvet
 
Off Topic!

Fint att se att min gamla Qvarna lever än!:krama

On Topic!

Har latjat lite med min SV men har skit svårt för det där med kopplingen, ser ju skit lätt ut när ni gör det men när jag gör det blir det fult ryck med framhjulet 5cm från backen typ:huvet

Mer gas! :banana

Om kopplingen slirar och inte hugger till har du för låg utväxling, börja på ettan. Innan wheelieförsöket måste man även ligga på ett lagom varvtal. Inte för lågt och inte för högt. Optimala varvtalet är olika på alla hojar så man måste testa och se vad som funkar bäst. Efter ett tag sitter det i handleden och man tänker inte på det.
 
Mer gas! :banana

Om kopplingen slirar och inte hugger till har du för låg utväxling, börja på ettan. Innan wheelieförsöket måste man även ligga på ett lagom varvtal. Inte för lågt och inte för högt. Optimala varvtalet är olika på alla hojar så man måste testa och se vad som funkar bäst. Efter ett tag sitter det i handleden och man tänker inte på det.

Jag kan powerwheela på 1:an utan problem, 2:an får jag rycka med gasen så åker framhjulet upp en bit, brukar göra detta i 4000-6000varv har provat 3:an med koppling men den lyfter bara 5 cm då, ska prova koppla upp den på 2:an vid ett varmare tillfälle.
 
Jag kan powerwheela på 1:an utan problem, 2:an får jag rycka med gasen så åker framhjulet upp en bit, brukar göra detta i 4000-6000varv har provat 3:an med koppling men den lyfter bara 5 cm då, ska prova koppla upp den på 2:an vid ett varmare tillfälle.

Skulle inte rekommendera att koppla upp den på 3an. Inte förrän man känner sig hemma och kan knepen.
Jag brukar föredra att koppla upp den det inte kommer lika plötsligt och man har mer kontroll. Börjar med en viss mängd gas och ökar tills dess att man kommit dit man vill. Risken för att man slår över känns mindre och man har mer kontroll. (Det ska nämnas att jag mest bara kört långsamma bakhjulskörningar)
 
Har latjat lite med min SV men har skit svårt för det där med kopplingen, ser ju skit lätt ut när ni gör det men när jag gör det blir det fult ryck med framhjulet 5cm från backen typ:huvet

Gasa och släpp kopplingen exakt samtidigt så borde det inte vara ett problem!
Det de flesta gör fel är att gasa först och sen släppa kopplingen.

Kolla också vid vilket varvtal(gissningsvis ~6000 varv ty twin) du har som mest kraft, lägg dig sedan lite under detta varvtal på 1an och "poppa" kopplingen med lite gas.
 
Gasa och släpp kopplingen exakt samtidigt så borde det inte vara ett problem!
Det de flesta gör fel är att gasa först och sen släppa kopplingen.

Kolla också vid vilket varvtal(gissningsvis ~6000 varv ty twin) du har som mest kraft, lägg dig sedan lite under detta varvtal på 1an och "poppa" kopplingen med lite gas.

ja precis, gas sen koppling har jag råkat gjort men ska försöka synka gas och koppling
 
Gasa och släpp kopplingen exakt samtidigt så borde det inte vara ett problem!
Det de flesta gör fel är att gasa först och sen släppa kopplingen.

Kolla också vid vilket varvtal(gissningsvis ~6000 varv ty twin) du har som mest kraft, lägg dig sedan lite under detta varvtal på 1an och "poppa" kopplingen med lite gas.

Med motard så brukar det vara lättare att koppla ur den för att ge lite gas så den går upp i varv sen släppa kopplingen, iaf för mig :) Men då är ju det moppe också (A)
 
Med motard så brukar det vara lättare att koppla ur den för att ge lite gas så den går upp i varv sen släppa kopplingen, iaf för mig :) Men då är ju det moppe också (A)

Problemet med den tekniken är att det blir svårare att kontrollera hur högt(eller lågt) framhjulet kommer. Framhjulet reser sig mycket aggressivare om man gör så. Dock beror självklart allt detta på hur mycket effekt moppen har, en 125cc enduro har ju inte direkt massiv kraft.:)

Sen är det sjävklart annat som påverkar också, där det mest klassiska är att man fegar för mycket. Förståeligt iof, man vill ju inte repa pärlan! :D
 
Finns bara ett sätt och det är att våga öka höjden på framhjulet. Kan lägga upp 100 filmer men är man rädd och inte kliver över gränsen så blir det inga resultat. Denna film tillför inget tyvärr.
 
Finns bara ett sätt och det är att våga öka höjden på framhjulet. Kan lägga upp 100 filmer men är man rädd och inte kliver över gränsen så blir det inga resultat. Denna film tillför inget tyvärr.

För en som är i processen att lära sig (som jag) är denna film grym!
 
Finns bara ett sätt och det är att våga öka höjden på framhjulet. Kan lägga upp 100 filmer men är man rädd och inte kliver över gränsen så blir det inga resultat. Denna film tillför inget tyvärr.
Jag tror du missar poängen med den här första filmen lite. Man måste ju lära sig att ta upp hojen på bakhjulet på ett bra sätt innan man siktar på balansläge. Att gå rakt mot gränsen det första man gör är ju inget annat än att sikta på vurpa.
 
kul att nån engagerar sig iaf med att göra en film, men en stumfilm hjälper föga bra.
Alltid bättre med lite prat till den rörliga filmen.

Del 1
hxxp://www.youtube.com/watch?v=_HKpXBHIXkk

Del2
hxxp://www.youtube.com/watch?v=X85DKaRrtkM

Extra
hxxp://www.youtube.com/watch?v=PcGoCnP66n0

ville inte sabba med stora blaffiga youtubefilmer så ni får själva klippa o klistra URL'arna
 
Gasa och släpp kopplingen exakt samtidigt så borde det inte vara ett problem!
Det de flesta gör fel är att gasa först och sen släppa kopplingen.

Aaaaah, denna "lilla" detalj hade jag missat.
Jag har kört med lite grundgas, släppt kopplingen, det har blivit ett ryck men inget lyft.
Tack, måste ut o prova i veckan!! :)
 
håller på att träna för fullt men går jävligt segt, lite nyfiken hur lång tid tog det för er innan ni kände att ni kunde dra en wheelie utan problem?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top