Bakhjulsproblem

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
Hornet 600
En relativt uttjatad diskussion är den kring en standard wheelie. Hur den utför, vad man gör etc :tungan
Igår var det slut på "mycket snack" för mig och blev istället "verkstad" :yoparty Det va nu som jag upptäckte ett problem.

Jag kör en kawa er-5 med full effekt, cirkus 50 hästar, men tycker ändå att nått känns fel. Den orkar inte upp på en powerwheelie på 1an, inte heller hela vägen på 1an med koppling. Det blir mest ett ryck framåt som inte känns speciellt rätt. Skall kraften inte få hojjen att gå rakt upp istället för fram, och då utan ryck? :va

Eller så är det jag som bara är ovan och rädd! Men, frågan är om hojjen kansk inte orkar eller liknande? Men samtidigt kan man ju slanga med en 125 etc så en 500cc borde väl funka. Tacksam för tips :tummenupp

Det handlar väl mest om teknik, men en talanglös powerwheelie kräver en del power =) Min förra hoj, CBF 600, fick inte jag upp på hjulet med enbart gas och 77 hästar. Däremot står superduken gärna i givakt om jag råkar vrida till.
No offense, men en ER-5a kräver nog teknik eller kopplande!

Det handlar väl mest om teknik, men en talanglös powerwheelie kräver en del power =) Min förra hoj, CBF 600, fick inte jag upp på hjulet med enbart gas och 77 hästar. Däremot står superduken gärna i givakt om jag råkar vrida till.
No offense, men en ER-5a kräver nog teknik eller kopplande!

Men tekniken då? Man ligger på typ 6000 varv, in me kopplingen, på med gas och så ut igen! Sen rycker det till! Vad mer kan man göra där. Jag vill ju behålla högerbenet på fotpinnen men ändå kanske förslytta vikt?

Man ser ju grabbar med vespor som slangar med automat moppar så det är din teknik och inte hojens som felar. Känner du nån som kan slanga och har en likadan hoj så åk bredvid honom/henne och se när och hur den gör.

Men tekniken då? Man ligger på typ 6000 varv, in me kopplingen, på med gas och så ut igen! Sen rycker det till! Vad mer kan man göra där. Jag vill ju behålla högerbenet på fotpinnen men ändå kanske förslytta vikt?
Testa att lägga mer vikt baktill och ligg inte över styret så ska det nog lösa sig rätt enkelt. Testa dig fram.. Kolla på youtube på wheeliefilmer, finns flera hyfsade instruktionsfilmer :)

Kör med lite soppa i tanken för att göra det ännu lättare om du inte lyckas alls, kolla lufttrycket i däcken. Lyckas du fortfarande inte trots alla möjliga försök så är det inte meningen att du ska köra på bakhjulet.

Tänk inte på att du ska rycka utan tryck till framgaffeln neråt istället så du får en gungning på hojen - då kommer den sakta att gå upp samtidigt som du lutar dig bakåt. Dock inte FÖR mkt bara:tungan

Har du dåligt med kräm i spisen så testa av/på-tekniken. Det får upp den slöaste hojen på slangen.

Gasa upp så du ligger i övre varvtalsregionen, släpp av snabbt och låt dämparna sjunka ihop lite, o så snabbt på igen samtidigt som du ev lutar lite bakåt. Kom ihåg en fot på bakhjulsbromsen bara. Sabba inte hojen nu. :tummenupp

Skicka ett PM när du lyckas så bjuder jag på en öl :tuttar

Har fått upp hjulet en gång, men det var tack vare ett gupp i hastighet och det flög ner lika fort :yoparty

min gamla gixxer 750 hade problem med power wheelies så ja den effekten kan nog definitivt ställa till problem. Gasa-släppa-gasa funkar ju dock alltid :) På min nuvarande Er6a (70hk) går den upp utan några problem alls med denna teknik.

Koppla upp den kan man ju mer eller mindre alltid göra också men det är ju enligt min mening mycket svåra och ju mindre effekt man har desto mer tricks måste man ta till i form av komprimera framgaffel etc etc.

Man kan slanga med alla hojar. Även honda mt50 moped med ca 2hk.

Så även om din hoj har lite effekt så är det inte hojens fel.

DU MÅSTE TRÄNA MER OCH TÄNKA MINDRE!!!

Sätt arslet långt bak!
Rulla på tomgång på 1an
Tryck in kopplingen
Gasa!!
Släpp kopplingen och Ryck upp styret samtidigt

MMUUUUUHHHAAAAAAAAA:yoparty

Har du sen fortfarande problem så TRÄNA MER

Fortfarande problem? kör på bakan i en ganska brant backe! lättare att få upp hojen då

Last edited:
ha arslet långt fram armbågarna böjda. flytta hela kroppen bak (asen bak) räta ut armarna med en knyck samtidigt som du kopplar till. det får upp de mesta hojarna fick upp min dt50 på det sättet.

Snart en sida och fortfarande har ingen föreslagit turbo? :va

Koppling är det enda som gäller! Men hur menar alla som säger att man ska ha vikten långt bak?? Styret måste man ju helst hålla i, fötterna har man väl på fotpinnarna? Sitter ni på skjutssadeln eller vadå, det måste se sjukt roligt ut.

Har provat en Er6 och det var då inge problem att få upp den på 1:ans växel med av & på teknik så det är bara å prova dig fram och öva. Prova att tänka på när du ska stegra att framhjulet ska "inte" lyfta utan du ska trycka in bakhjulet framför/under framhjulet när du ska ta upp den.:)

Last edited:
Har provat en Er6 och det var då inge problem att få upp den på 1:ans växel med av & på teknik så det är bara å prova dig fram och öva. Prova att tänka på när du ska stegra att framhjulet ska "inte" lyfta utan du ska trycka in bakhjulet framför/under framhjulet när du ska ta upp den.:)

Tack för alla tips!! :) Smart tankesätt där men att bakhjulet ska fram! Kanske funkar bättre så! Va förresten på Stunt & Streetkvällen igår och kolla speciellt när knuttarna slanga. De flesta använder ju kopplingen, hörde man på ljudet!

Men efter kvällens inspiration åkte ja in bakom Net on Net o satsa järnet på 1an. Gick lite bättre faktiskt! Dock är jag fortfarande lite skraj för kopplingen asså. Vet inte hur mkt jag ska gasa, vill inte klota bakåt :va

fick upp min dt50 på det sättet.

Haha :D
Minns när jag körde hjulet på min orginal dt50, jag hadde dock annan teknik.
Jag åkte jätte sakta, bromsade till flera gånger så de gunga rejält i dämparen sen ryckte jag + koppla upp den.
Det gick att växla men det gick oftast aldeles för sakta för att lyckas köra speciellt långt. (iaf för mig)

På min xt660x går det rätt lätt.
1:an bara gasa upp
2:an ha låg fart och koppla upp.
3:an har jag inte lyckas få upp den på ännu, men växla från 2:an till 3:an är nog möjligt. Har dock inte lyckats ännu hehe

Tack för alla tips!! :) Smart tankesätt där men att bakhjulet ska fram! Kanske funkar bättre så! Va förresten på Stunt & Streetkvällen igår och kolla speciellt när knuttarna slanga. De flesta använder ju kopplingen, hörde man på ljudet!

Men efter kvällens inspiration åkte ja in bakom Net on Net o satsa järnet på 1an. Gick lite bättre faktiskt! Dock är jag fortfarande lite skraj för kopplingen asså. Vet inte hur mkt jag ska gasa, vill inte klota bakåt :va

Försök att vänja dig vad accelerationen och slappna av.
Kör med av och på tills du känner dig bekväm med att framhjulet lyfter.-

Back