Bakhjulsaxel, husaberg?

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
Ja nu verkar det ju inte blir några fler dagar med torra vägar, så jag tänkte sätta dit offroadfärlgarna med isdäck och leka lite på isen istället :yoparty

Enligt säljaren så ska detta vara husabergarfälgar, och allt gick jättebra tills det var dags att ta en titt på axeln och klura ut hur den ska sitta. Det är alltså en axel och en massa distanser och småsaker. Min fråga är nu, hur f*n ska dessa sitta?? vilken ordning? på ktm fälgarna så var det ju bara en vanlig axel och en mutter som vanligt, men på denna så sitter det inte ens en vanlig mutter, utan det sitter en skruv på sidan :va

Hilfe! :huvet

slänger upp några bilder!

Bifogat

• husaberg axel.JPG
    husaberg axel.JPG
    75.5 KB · Visningar: 120
  • fälg.jpg
    fälg.jpg
    49.6 KB · Visningar: 74
  • axeel.jpg
    axeel.jpg
    53.4 KB · Visningar: 103
Många delar ser hemsvarvade ut, så det kanske bara är förra ägaren som vet.

Mät avståndet mellan en lämplig punkt på svingen och drevet när sommarhjulen sitter på. Testa sen olika sätt att montera det andra hjulet tills måttet blir samma.

Bearing skrev:
Många delar ser hemsvarvade ut, så det kanske bara är förra ägaren som vet.

Mät avståndet mellan en lämplig punkt på svingen och drevet när sommarhjulen sitter på. Testa sen olika sätt att montera det andra hjulet tills måttet blir samma.

Ja jag tycker också det.. har letat en stund, men nu har jag hittat gamla ägarens mailadress =) ska fråga honom.

om någon har haft något liknande så e det bara att skriva!

Nej det är en reducerings-sats monterat på axeln för att en 20mm axel ska passa nyare husa/ktm med 26mm axel...

Alltså ett framhjul -02 som med spacer kan användas till nyare hojar -03 och framåt...

HUSABERG FE 450

Det ser ju definitivt ut som en framhjulsaxel och ingen bakhjulsaxel, till att börja med.

JiMpA skrev:
Ja nu verkar det ju inte blir några fler dagar med torra vägar, så jag tänkte sätta dit offroadfärlgarna med isdäck och leka lite på isen istället :yoparty

Enligt säljaren så ska detta vara husabergarfälgar, och allt gick jättebra tills det var dags att ta en titt på axeln och klura ut hur den ska sitta. Det är alltså en axel och en massa distanser och småsaker. Min fråga är nu, hur f*n ska dessa sitta?? vilken ordning? på ktm fälgarna så var det ju bara en vanlig axel och en mutter som vanligt, men på denna så sitter det inte ens en vanlig mutter, utan det sitter en skruv på sidan :va

Hilfe! :huvet

slänger upp några bilder!

Lite lätt offtopic, men vet du ngn lämplig ( läs tjock is ) sjö / havsvik som folk kör på i Nyköping? Isracern står på landet i närheten, och jag är så jäkla nojig över att braka igenom isen, så jag kör helst där andra också kör :clown

För övrigt tycker jag också det verkar vara en framaxel..

Chronic skrev:
Lite lätt offtopic, men vet du ngn lämplig ( läs tjock is ) sjö / havsvik som folk kör på i Nyköping? Isracern står på landet i närheten, och jag är så jäkla nojig över att braka igenom isen, så jag kör helst där andra också kör :clown

För övrigt tycker jag också det verkar vara en framaxel..

Vi brukar köra på "Fada dammen" som ligger uppe vid Tuna kyrka (från Nyköping påväg mot jönåker)

ska kolla upp det där, men jag har varit helt säker på att ktm framaxeln ska passa. återkommer med rapport =)

JiMpA skrev:
Vi brukar köra på "Fada dammen" som ligger uppe vid Tuna kyrka (från Nyköping påväg mot jönåker)

ska kolla upp det där, men jag har varit helt säker på att ktm framaxeln ska passa. återkommer med rapport =)

Ok, tittade på en karta men ser ingen damm där, kanske liten?

Jag provborrade i helgen i en liten grund sjö, efter 25 cm pallade jag inte mer, men det räcker ju. Undrar hur det är i större/djupare sjöar just nu?

Kan du inte använda dig utav din befintliga axel till motardfäljarna + nödvändiga distanser? :confused:

philsson skrev:
Kan du inte använda dig utav din befintliga axel till motardfäljarna + nödvändiga distanser? :confused:

Det har löst sig nu :tungan. Och chronic, du har PM!

Bifogat

• ktm 001.jpg
    ktm 001.jpg
    72.9 KB · Visningar: 61
Last edited:
Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...