Bakhjuls rekord på Ölandsbron???

originaldrevat eller jättenerdrevat?, ståendes eller sittandes? växlar du ner?

Kreuger skrev:
Den där oron över att motorn ska skära, är den verkligen befogad? Nån som vart med om att en R1a skurit när den körts långt på slangen? Om motorn nu skulle skära så går det väl att frihjula på kopplingen? Får man verkligen inte ens en sekunds förvarning så man hinner få ner framhjulet och koppla ur?

Min motor lät ungefär som om man sätter en vinkelslip i ett stålstycke när den skar, kan tänka mig att det gav mig en tiondels sekund kanske innan den skar. Jag slangade inte när det hände men jag låg i 250+ så jag hade en j*vla tur att den inte låste sig.
Antagligen var det för att jag hade sådant varv som den drev runt motorn ändå. Ska bli kul att skruva isär den motorn någon dag när jag orkar, när jag skruvade av tråget så låg det typ ett halvt kilo metallflisor ifrån veven där. :brinnerup

Kreuger skrev:
originaldrevat eller jättenerdrevat?, ståendes eller sittandes? växlar du ner?

Menar du mig så -1+5 stående på tvåan. Varva rätt mycke på tvåan sen ner till nästan stopp sen varva upp igen å ner till noll sen är man trött :D

Teo skrev:
Du slangade sönder gammla hedliga luftkyla xr600 va? Jag tror 650:n har torrsump, dvs att oljan ligger i separat behållare så att motorn får det den behöver oavsett vinkel till skillnad mot den skvätt som ligger och skvimsar i tråget på en våtsump...typ

Det är samma på alla XR modeller, oljan ligger i ramen även på dom gamla modellerna.
Däremot så är det bara kamkedjan som drar med sig oljan upp för att smörja toppen, alltså inget tryck ditupp och vid bakhjulsåka längre sträckor så blir det torrt på olja i toppen och kam/vippor/ventiler går ner sig = dyrt

Bango skrev:
Hur långt har du kört på slangen, & hur fort gick det??? Runt 200km/h???
:hjälm

Jag vet inte om du kört sporthoj? I runt 170-200 så är hojen i princip självgående på slangen. Har sett 240 på mätaren på femman med min TL1000S som högst. Men försöker få ner farten så mycket jag kan, det är det som är det svåra.

Kreuger skrev:
Var förresten ut å prova en KTM 660 värsting -04. Kändes nästan som att fuska att slanga med den :D Så jävla enkelt, hur lätt som helst att hantera.
Är det verkligen lättare att slanga med motard? :va
I så fall varför?

Bango skrev:
Att slanga med en sporthoj i farter runt 200km/h är varken snyggt eller proffsigt, men kommer det en sporthoj i runt 100km/h på slangen, då vet man att killen/tjejen har koll på hojen.
:tummenupp

Precis. Till dom säger jag bara :Bugar :Bugar :Bugar
Dom som startar på tvåan och åker på slangen till växlarna är slut och slår ner i 250 imponerar inte ett dugg på mig iaf.

Sen finns det ju dom som åker kontrollerat i 100-200 också. :Bugar

PD skrev:
Det är samma på alla XR modeller, oljan ligger i ramen även på dom gamla modellerna.
Däremot så är det bara kamkedjan som drar med sig oljan upp för att smörja toppen, alltså inget tryck ditupp och vid bakhjulsåka längre sträckor så blir det torrt på olja i toppen och kam/vippor/ventiler går ner sig = dyrt
Detta är sant och det innebär att torrsump inte alls är svaret på hur långa resor på slangen som helst.
Börjar man köra flera mil så kan man räkna med motorskador.

Visa mig till bron så ska jag nog f..n sätta rekord......NOT :yoparty

Rigge skrev:
Menar du mig så -1+5 stående på tvåan. Varva rätt mycke på tvåan sen ner till nästan stopp sen varva upp igen å ner till noll sen är man trött :D

Plockar man upp Rettan i runt 60 blås på tvåan ståendes så är effekten mer hanterbar och det är lättare att hålla jämn hastighet än i 120. står man med en fot på skjutspinnen är det bara att plocka upp utan koppling och sen står man asbra :tummenupp Målet nu är att kunna sacka som du gör på filmen! finfint!

Jag körde över bron två gånger idag med båda hjulen i marken hela tiden.
Visserligen strax över max tillåten hastighet...

-PLM- skrev:
Jag vet inte om du kört sporthoj? I runt 170-200 så är hojen i princip självgående på slangen. Har sett 240 på mätaren på femman med min TL1000S som högst. Men försöker få ner farten så mycket jag kan, det är det som är det svåra.
Jo, jag har haft sporthoj, & ja, jag har slangat mycket med en sån oxå, hade en ZX9-01, var jävligt kul när man började åka jämt & inte jaga framhjulet, som mest körde jag i 250km/h på slangen, gjorde det bara en gång, för jag insåg det om det skiter sig nu, så gör dé det ordetligt. Jag gillar både sporthojar & motarder, nu leker jag med en KTM, & den gör mig glad, vad alla andra tycker skiter jag i, bara jag har kul. Nu i veckan ska jag försöka att fixa hela bron, ska gå.
:va

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...