Bakhjuls rekord på Ölandsbron???

Utmaning!!!

Yoshi_gixxeRR skrev:
Problem nr 1: Det e oftast för mkt trafik på bron
Problem nr 2: Det e oftast stark sidvind på högbron
Problem nr 3: Jag skulle iaf vara mkt rädd för att motorn skär!!! Speciellt då du ska åka nerför högbron... Då måste du ha hög vinkel = dåligt med oljan
Åka långt e inge problem i sig... Men risken för motorskador e fööööör stor :fakta

.../Yoshi
Det är det som är meningen med att slanga över bron, att det är lite svårare där, vinden, trafiken & så högbron. Visst, motorskador & kanske omkull körning får man inte räkna med, men man ska känna till det. Åka lång på slangen kan väl visst vara svårt, blir kanska jobbigt i armarna efter ett tag.
:slicka

Shunon skrev:
Xr,en har torrsump så den tar ingen skada vilken vinkel du än har på hojjen..

Låter härligt, men har du nån förklaring till varför min skar? 2 gånger dessutom!
Förklara gärna principen med torrsump, jag vet hur det ser ut på XR, men vill förstå. :huvet

RoLLER skrev:
Vi ska filma Stockholm-Södertälje på bakhjulet nu i dagarna. Det är drygt 3 mil. Det blir på en Honda XR650R.

Det har gått några dagar nu. Har sträckan filmats?
Om så är fallet, Släng fram bevis :banana

Nån som har filmat nån sån där längre sträcka med en sporthoj på bakhjulet? Själv åkte jag Knivsta-Uppsala på slangen i 180-210 km/h på R1:an för några veckor sen. När det blev för mycket bilar eller som vid ett tillfälle när en buss körde om en lastbil så båda filerna blev blockerade tog jag båda på vägrenen innanför lastbilen. :kocko (jag vet=)

Kreuger skrev:
Nån som har filmat nån sån där längre sträcka med en sporthoj på bakhjulet? Själv åkte jag Knivsta-Uppsala på slangen i 180-210 km/h på R1:an för några veckor sen. När det blev för mycket bilar eller som vid ett tillfälle när en buss körde om en lastbil så båda filerna blev blockerade tog jag båda på vägrenen innanför lastbilen. :kocko (jag vet=)

En varning bara...
Vad tror du händer om motorn inte får tillräckligt med olja då???
Vad tror du händer när den skär när du slangar i 180km/h...???
Jag skulle inte vilja riskera det...
Finns dom som har gjort detta o dom lever ej idag :fakta

Obs: jag moraliserar inte!!! Jag bara säger att det finns en risk när man slangar LÄNGE!!!!

.../Yoshi

Långt på slangen???

Kreuger skrev:
Vore kul & se nån film när ni där uppe i Stockholms trakten slangar flera mil med era hojar, särskilt i farterna omkring 200km/h!!! Tycker det låter lite "VÄL" överdrivet, men jag tror på det när jag ser det.
:yoparty

Bango skrev:
Vore kul & se nån film när ni där uppe i Stockholms trakten slangar flera mil med era hojar, särskilt i farterna omkring 200km/h!!! Tycker det låter lite "VÄL" överdrivet, men jag tror på det när jag ser det.
:yoparty

Varför då? På motorväg är det ju inga problem oftast att hinna svänga. Största problemet är ju bilar och att man är rädd om motorn.

RoLLER skrev:
Vi ska filma Stockholm-Södertälje på bakhjulet nu i dagarna. Det är drygt 3 mil. Det blir på en Honda XR650R.

den toppen kommer att ta mycket stryk :tummenupp

Hur långt???

-PLM- skrev:
Varför då? På motorväg är det ju inga problem oftast att hinna svänga. Största problemet är ju bilar och att man är rädd om motorn.
Hur långt har du kört på slangen, & hur fort gick det??? Runt 200km/h???
:hjälm

Att slanga långt med motard är väldigt mycket enklare än att slanga långt med sporthoj.
Det är iofs mycket enklare att slanga med motard oavsett hur långt man slangar.

-PLM- skrev:
Låter härligt, men har du nån förklaring till varför min skar? 2 gånger dessutom!
Förklara gärna principen med torrsump, jag vet hur det ser ut på XR, men vill förstå. :huvet

Du slangade sönder gammla hedliga luftkyla xr600 va? Jag tror 650:n har torrsump, dvs att oljan ligger i separat behållare så att motorn får det den behöver oavsett vinkel till skillnad mot den skvätt som ligger och skvimsar i tråget på en våtsump...typ

Tommy skrev:
Att slanga långt med motard är väldigt mycket enklare än att slanga långt med sporthoj.

Yepp!

Tommy skrev:
Klart det är enklare att slanga långt med en motard, man har ju mer koll på hojen. Att slanga med en sporthoj i farter runt 200km/h är varken snyggt eller proffsigt, men kommer det en sporthoj i runt 100km/h på slangen, då vet man att killen/tjejen har koll på hojen.
:tummenupp

Tommy skrev:

Efter en minut håller ju löständerna på att skaka ur så det är jobbigare med en motard :gnissla

Bango skrev:
Klart det är enklare att slanga långt med en motard, man har ju mer koll på hojen. Att slanga med en sporthoj i farter runt 200km/h är varken snyggt eller proffsigt, men kommer det en sporthoj i runt 100km/h på slangen, då vet man att killen/tjejen har koll på hojen.
:tummenupp

På en dubbelfilig motorväg tycker jag inte att 180-200 är speciellt fort,många bilar håller runt 160 och man kör om dem i rätt lugnt tempo när man kommer där på slangen. Jag tycker dock att det känns rätt coolt att kryssa mellan bilarna och blinka lite fram och tillbaka när man byter fil där på bakhjulet. Klart att många tycker att man är dum i huvudet också men det tar jag :D

Jag håller med om att det tyder på blättre kontroll när det kommer en sporthoj på slangen runt 100 knyck än i 200. Speciellt om det är en längre sträcka med kurvor och cykeln inte accelererar. För att lyckas med det på R1an måste jag stå upp. Sittandes blir det för vingligt. Nu pratar vi originaldrevat. Att stå upp med vänster fot på bakre fotpinnen känns mest avslappnat och ger möjligheter till längsta wheelisarna i låg fart med god kontroll tycker jag. När man kan minska farten på slangen har man rätt bra koll skulle jag nog påstå. Mitt rekord är från 160 ner till 90 km/h på bakhjulet, treans växel och ståendes. Har inte provat att växla ner än, ska prova det sittandes från femman till fyran i runt 170 har jag tänkt. Nån som har erfarenhet av att växla ner på slangen? Får för mig att det borde vara enklare mellan de högsta växlarna då det är mindre skillnad mellan dem.??

Var förresten ut å prova en KTM 660 värsting -04. Kändes nästan som att fuska att slanga med den :D Så jävla enkelt, hur lätt som helst att hantera.

Den där oron över att motorn ska skära, är den verkligen befogad? Nån som vart med om att en R1a skurit när den körts långt på slangen? Om motorn nu skulle skära så går det väl att frihjula på kopplingen? Får man verkligen inte ens en sekunds förvarning så man hinner få ner framhjulet och koppla ur?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman