Bakhjuls åkning vilket straff?

antingen får du ingenting eller indraget körkort och böter för vårdslöshet i trafik.
jag vet folk som har klarat sig och folk som har fått 5 månaders indraget och 15000 i böter :4skrika
grov vårdslöshet kan du glömma.

Kom överrens om? Vad påstod han då? Han var säkert ensam...

Maxan skrev:
2148414Vi kom överens om att det var ca 20meters åkning och att det gick i ca 40kmh och fritt på vägen. Någon som har erfarenheter av detta?

Maxan skrev:
21488782148745
Ja dom gör väl bara sitt jobb men hur i helvete kan man göra det där jobbet? med desutom en piss lön om man ser till förhållnade..

Kan ju ändå inte vara så hemskt att åka hoj hela dagarna och få betalt för det... :tungan

Maxan skrev:
2148539 Jaså, så det har spridit sig enda till enköping? =( Hur som helst tack för svaren, och hoppas fan inte det blir indraget, då jag även jobbar med körkortet (lastbil) kanske det finns något förmildrande? För blir jag av med kortet resulterar ju detta i akassa, och det är väl kanske inte så bra.. Polisen var i 50års åldern, lite grått skäggig, Var ganska trevlig, men verka tyvärr va en som inte gilla och titta mellan fingrarna..
Ringde länsstyrelsen, idag och kom fram till att om det nu var fråga om vårdslöshet i trafik, som han skrev, så fanns det inga alternativ en indraget kort??
Usch känns ju så jäva trist, när det händer så här tidigt på sesongen.. Nån som gjort liknande händelse å klarat kk.. Böterna känns inte som så farligt betalar gärna bara jag får behålla mitt fina kk!! :4skrika
Vårdslöshet i trafik- böter som tur var...
Grov vårdslöshet - indraget kort.. så du har tur du med! :)

Ingel skrev:
2149039 antingen får du ingenting eller indraget körkort och böter för vårdslöshet i trafik.
jag vet folk som har klarat sig och folk som har fått 5 månaders indraget och 15000 i böter :4skrika
grov vårdslöshet kan du glömma.
15000!?!?!?
Mina brorsa och hans tre kompisar blev pistolhotade med en pistol riktad mot deras huvuden för två år sen. Dom var totalt oskyldiga och han som gjorde det fick betala 5000 i skadestånd till varje person, så hur kan man få betala 15k i böter för vårdslöshet i trafik!? Dessutom så kan man väl inte ens få så mycket i böter för vårdslöshet i trafik?
Så ta bort en nolla så håller jag med dig!

Rätta mig om jag har fel :4skrika

Migael skrev:
2149649 15000!?!?!?
Mina brorsa och hans tre kompisar blev pistolhotade med en pistol riktad mot deras huvuden för två år sen. Dom var totalt oskyldiga och han som gjorde det fick betala 5000 i skadestånd till varje person, så hur kan man få betala 15k i böter för vårdslöshet i trafik!? Dessutom så kan man väl inte ens få så mycket i böter för vårdslöshet i trafik?
Så ta bort en nolla så håller jag med dig!

Rätta mig om jag har fel :4skrika

nope, det är rätt antal nollor, 60 dagsböter. skulle betalas inom 15 dagar.

60 dagsböter? Det finns inte dagsböter på trafik-straffskalan i Sverige.
Vilket land var de fick böterna? Norgie elelr Finland? De har ju sådana där tokiga regler.

Wandaa skrev:
2149419 Vårdslöshet i trafik- böter som tur var...
Grov vårdslöshet - indraget kort.. så du har tur du med! :)

Jaha är det så så klarar jag alså mitt kk? För jag vet att det inte är GROV vårdslöshet iaf.. Hehe sa tidigare att jag sket i om jag skulle få böter, men nu börjar det snackas om 15.000kr Så lånar jag nog hellre ut kk en månad istället, problemet är väl bara att böterna åker man på lika som.....

Har en bekant som är polis. Han säger att är det kontrolerad åkning innom hastighetsbegrensningen så är det ej olagligt. Givitvis får det ej vara fara för andra medmäniskor mm.

PutteLiten skrev:
2149671 60 dagsböter? Det finns inte dagsböter på trafik-straffskalan i Sverige.
Vilket land var de fick böterna? Norgie elelr Finland? De har ju sådana där tokiga regler.

jodå, det gör det visst det, rattfylla och vårdslöshet i trafik går under trafikbrottslagen och där har du dagsböterna och fängelse! De rapporteras = bot skrivs ej ut på plats.

Carl-m skrev:
2149849 Har en bekant som är polis. Han säger att är det kontrolerad åkning innom hastighetsbegrensningen så är det ej olagligt. Givitvis får det ej vara fara för andra medmäniskor mm.

Nej självklart är det ju så men nu var det så att det var ingen kontrollerad åkning, utan med bara ett hjul i backen...

däpä skrev:
2149850 jodå, det gör det visst det, rattfylla och vårdslöshet i trafik går under trafikbrottslagen och där har du dagsböterna och fängelse! De rapporteras = bot skrivs ej ut på plats.

Fängelse vet jag, men jag har inte sett dagsböter i detta landet. :va

Min vän som orsakade en dödlig olycka fick en struntsumma i böter, men 6 månader i fängelse...
Detta var dock 6-7 år sedan så det är kanske nya regel för detta?

PutteLiten skrev:
2150012 Fängelse vet jag, men jag har inte sett dagsböter i detta landet. :va

Min vän som orsakade en dödlig olycka fick en struntsumma i böter, men 6 månader i fängelse...
Detta var dock 6-7 år sedan så det är kanske nya regel för detta?

dagsböter har funnits i sverige länge..! Det minsta bötesbeloppet du kan få vid dagsböter är 30st a 30kr men då måste du dock va en riktig fattiglapp! Dagsboten baseras på ditt ekonomiska läge! Har man ett hyfsat jobb kan man säkert få 15000 i böter!

Vet inte riktigt hur någon kan ha missat det!

dagsböter finns, jag fick det när jag var yngre, sen tror jag at du måste skriva på ett erkännande själv, var jag tvungen att göra när fabror blå stog med sin laser

PutteLiten skrev:
2149706 Jag kan tipsa om
www.trafikjuristen.se

Edit. Direkt länk:
http://www.trafikjuristen.se/foretaget/TrafikjuristplanschA4.pdf

Läs igenom och oroa dig mindre :)

:hej

Jepp!! Det är lugnt!!! :tummenupp

däpä skrev:
2149850 jodå, det gör det visst det, rattfylla och vårdslöshet i trafik går under trafikbrottslagen och där har du dagsböterna och fängelse! De rapporteras = bot skrivs ej ut på plats.

Det är inte vårdslöshet i trafiken att åka bakhjul! Hänvis till prejudikat!!! Läs trafikjuristen.se under gamla mål (eller nåt)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman