bakhjuls åka..

Sluggaboy

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ktm lc4 05
tjaa denna frågan har säkert kommit upp många ggr innan men är de sant att bakhjuls åkning gör att oljepumpen inte orkar med och motorn klappar ihop? nån som har erfarenhet? tacksam för svar! :)

Beror på vilken motor du har, men på en del motorer så får den inte rätt smörjning, och då blir det skador. Korta wheelies är ingen fara, typ accelerationswheelies.

Vad jag vet så har alla LC4 motorer två oljepumpar så det går att slanga hur långt som helst utan det tar skada i motorn!

Problemet brukar vara att oljan åker bakåt i tråget så pumpen inte kan suga upp den.

Sen har iofs Lc4 2 pumpar men dom sitter ihop på samma ställe i motorn,så vinsten av just det är nog bara pumpeffektivitet.

Jag tror att det är oljan i ramen som är den stora räddaren i nöden vid bakhjulsåka,då det alltid finns olja i ramen till toppen osv då den löper i en egen krets.

:)

Last edited:
Vinsten med de dubbla pumparna på KTM är nästan tvärsäker smörjning i vilken vinkel hojen än körs i så de med det systemet kan ur smörjningshänseende slangas hur långt som helst. Vi har kollat motorer efter milvis på slangen i ett sträck och de uppvisar inga problem.
De flesta andra motorer börjar ta stryk redan efter 500m, framförallt upprepade sådana. Eller extremt frekventa kortare slangningar, dvs träningar där man inte gör annat än att lyfta igen så fort man tappat ner framhjulet.
Genom att begränsa sig till 3-400m och sen låta hojen gå i horisontellt läge i 20-30sec innan man börjar igen så är man hyfsat säker med nästan alla motorer.

Daniel

Långa farbron skrev:
Jag tror att det är oljan i ramen som är den stora räddaren i nöden vid bakhjulsåka,då det alltid finns olja i ramen till toppen osv då den löper i en egen krets.

:)

Därmed borde ju Buell vara ganska säkra då, som har oljan i svingen, borde väl också ge smörjning i alla lägen? :va

Sluggaboy skrev:
tjaa denna frågan har säkert kommit upp många ggr innan men är de sant att bakhjuls åkning gör att oljepumpen inte orkar med och motorn klappar ihop? nån som har erfarenhet? tacksam för svar! :)

Med din 125.a kvittar det då oljan är bensininblandad.

philsson skrev:
han har oljepump på den men den lär knappast lägga av.
beror på, alltså min nöp för oljepumpen orka inte me (separat blandning) och ja tänker köpa en husa så fort sommaren tarslut (skulle haft en direkt men a1 kort ett år till) funderar därför på att sälja hojarna och köra cross i sommar. men de är dyrt å man vill ju ha nåt att glida på oxå:P

räcker me svar nu... Tack

PS: jag syftade på fyrtakts hojar.

Sluggaboy skrev:
beror på, alltså min nöp för oljepumpen orka inte me (separat blandning) och ja tänker köpa en husa så fort sommaren tarslut (skulle haft en direkt men a1 kort ett år till) funderar därför på att sälja hojarna och köra cross i sommar. men de är dyrt å man vill ju ha nåt att glida på oxå:P

räcker me svar nu... Tack

PS: jag syftade på fyrtakts hojar.
Det krävs långa wheelies om du ska paja dem pga smörjningen. Husa är i känsligare lagret men jag skulle skatta mig lycklig om jag lyckades wheela sönder en.

philsson skrev:
Det krävs långa wheelies om du ska paja dem pga smörjningen. Husa är i känsligare lagret men jag skulle skatta mig lycklig om jag lyckades wheela sönder en.

Unitedcolors här på SH har slangat sönder sin. :)

ypvs skrev:
Vinsten med de dubbla pumparna på KTM är nästan tvärsäker smörjning i vilken vinkel hojen än körs i så de med det systemet kan ur smörjningshänseende slangas hur långt som helst.

Daniel
Den ena pumpen tömmer ju bara vevhuset på LC4(dvs ungefär samma funktion som reedventilen på Husaberg)så det borde ju vara en annan placering av sugsilen som gör att dom klarar slangning bättre.

Itacha75 skrev:
Hur är det med de äldre XR modellerna? De har oljan i ramen.

Jag är imponerad av hållbarheten, den slangas inte sönder i första taget om du håller dig på normala varv på slangen.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman