Bakhjulsåkningsdomar (prejudikat) sökes!

Jag har inte hunnit åka förbi tingsrätten idag och hämta domen, bara ringt och hört domslutet. Därför vet jag inte i detalj hur de resonerat. Men jag kan gissa.

I kort gick försvaret ut på att jag ej kört den hoj som jag påstås ha kört på bakhjulet med. Att jag kört på bakhjulet var det ingen större diskussion om, men de har ej haft koll på vilken hoj jag körde. Kompisen och jag har identiska hojar.

Det spelar heller ingen roll att både han och jag körde på bakhjulet. Åtalet var utformat som så att de påstår att jag kört på bakhjulet med min egen hoj. Men det stämmer inte, alltså ogillas punkten.

Sen lades det fram lite olika prejudikat härifrån också som en sista livlina.

De hade nog inte räknat med det motstånd de fick av min advokat som hade förberett sig minutiöst inför förhandlingen... 1.5h satt vi i förhandling, med diverse skriftliga bevis i form av bilder på hojar, skinnställ, platsen det hände mm. Sen var det också förhör av två vittnen som jag kallat plus polismannen som var kallad av åklagaren. Dessutom hade vi haft förövningar innan förhandlingen osv för att minimera nervositeten inför förhandlingen hos alla inblandade. Min advokat kan det hela sedan tidigare då hon själv suttit och dömt i liknande fall (trafik) när hon gjorde sitt ting.

Åklagaren, en slipad gubbe..., försökte slingra sig runt försvaret och ändra åtalspunkten men gav efter slutpläderingen upp (såg riktigt kul ut när man såg att luften gick ur honom). När han gav sig sa han bara att han tog tillbaks sina ändringar i åtalet och höll med om att tingsrätten skulle enbart ta ställning till om det utom rimligt tvivel var jag som körde min hoj på bakhjulet. Var ej så fallet skulle de självklart fria. Vilket de gjorde.

Mats
 
-=MARTINEZ=- skrev:
det hela e väl ganska enkelt så länge
farbror blå inte har det hela på film så har du helt enkelt inte kört på bakhjulet ! eller hur?
Enkel regel vid alla slags trafik förseelser : Erkänn aldrig låt det gå till rättegång så blir det oftast nerlagt innan det blir nån rättegång
krångla inte till det med massa dumma bortförklaringar du har helt enkelt inte gjort nåt olagligt å är en jättemes som aldrig ens skulle kunna våga köra på bakhjulet :squid


Vem som är mes eller inte återstår väl att bevisa? :confused:
Flera knuttar kör ihjäl sig varje år p.g.a. att de inte kan hantera hojen när de ska slanga (heller). Trafikmål blir sällan nedlagda för att de går vidare till rättegång.
Film är ingen nödvändighet för en fällande dom.

Trådarna i detta forum växlar mellan att beklaga ihjälkörda kamrater och att hjälpas åt att att hitta (på) undanflykter som ska låta trovärdiga i rätten när man blivit ertappad som inkompetent i trafiken. :angel

Jösses! :clown
 
CHROLO skrev:
Trådarna i detta forum växlar mellan att beklaga ihjälkörda kamrater och att hjälpas åt att att hitta (på) undanflykter som ska låta trovärdiga i rätten när man blivit ertappad som inkompetent i trafiken. :angel

Jösses! :clown

:3freak :(
 
CHROLO skrev:
........hitta (på) undanflykter som ska låta trovärdiga i rätten när man blivit ertappad som inkompetent i trafiken. :angel

Jösses! :clown

Hur menar du egentligen där?

Som jag fattat det så är det inte olagligt att åka på bakhjulet, UTAN det är olagligt att vara vÅRDSLÖS i trafiken. Det är väl åtminstone det som är ålatspunkten= det som är det olagliga (?)

Det som skiljer en fällande mot en friande dom är ju bevisligen om man varit vårdslös eller inte.

Att bli ertappad med att vara inkompetent måste ju vara om man visat på att man inte kan hantera fordonet eller genomfört sin handling på en plats som är olämplig, med trafikanter eller annat i närheten.

Dock vill jag påpeka att vissa är vårdslösa och inkompetenta när de kör på bakhjulet.

/J
 
CHROLO skrev:
Trådarna i detta forum växlar mellan att beklaga ihjälkörda kamrater och att hjälpas åt att att hitta (på) undanflykter som ska låta trovärdiga i rätten när man blivit ertappad som inkompetent i trafiken. :angel

Jösses! :clown

Nämen Chrolo...haft en dålig dag? Sätt dig ned med en kopp kaffe/te och en kanelbulle och slappna av lite... :tummenupp

Såja... :)
 
EasyRider skrev:
Mc-förare körde med benen på styret - friad i domstol

...Där fanns barnfamiljer, som enligt polismannen sprang kors och tvärs över vägbanan.

Undrar vad de hade rökt den dagen? :va

"Klart grabben ska frias...annat hade det väl varit om han hållit på i närheten av vår privata golfbana som ligger 5 mil från närmaste bebyggelse. Då hade vi yrkat på livstid... :kulspruta"

:rolleyes:
 
CHROLO skrev:
ertappad som inkompetent i trafiken. :angel

Jösses! :clown


Om man kan bli dömd för inkompetent i trafiken borde gatorna inte vara så fulla med bilar som den är... ställ en videokamera vid en vältrafikerak korsning/liknande o du ser klåpare som inte kan köra på tok för ofta...
 
bam skrev:
Om man kan bli dömd för inkompetent i trafiken borde gatorna inte vara så fulla med bilar som den är... ställ en videokamera vid en vältrafikerak korsning/liknande o du ser klåpare som inte kan köra på tok för ofta...

Nej man kan inte bli dömd för att man är inkompetent. Trodde du det?

I flera trådar på SH skrivs det om att man vill lära sig slanga. Kamrater till andra har kört sista resan och kommer inte hem mer. Naturligtvis är det tragiskt, men jag har svårt att få i hop dessa skilda intressen.

Någon undrade om jag haft en dålig dag. Det har vi alla ibland. Är det ett uttryck för dåliga dagar, trångsynthet och dåligt humör att vara kritisk mot sånt.
Ja kanske.

Jag ska väl inte gnälla för mycket, jag har ju inte personligen ännu varit på någon mc-dödsolycka denna säsong och vill gärna slippa.

Jag har sagt det förut och säger det igen: Bilförarna betalar för misstagen med repor i plåten, vi betalar med kroppen och pliktar med livet. Inte bara för våra misstag utan även för deras.

:confused:
 
CHROLO skrev:
Nej man kan inte bli dömd för att man är inkompetent. Trodde du det?

I flera trådar på SH skrivs det om att man vill lära sig slanga. Kamrater till andra har kört sista resan och kommer inte hem mer. Naturligtvis är det tragiskt, men jag har svårt att få i hop dessa skilda intressen.

Någon undrade om jag haft en dålig dag. Det har vi alla ibland. Är det ett uttryck för dåliga dagar, trångsynthet och dåligt humör att vara kritisk mot sånt.
Ja kanske.

Jag ska väl inte gnälla för mycket, jag har ju inte personligen ännu varit på någon mc-dödsolycka denna säsong och vill gärna slippa.

Jag har sagt det förut och säger det igen: Bilförarna betalar för misstagen med repor i plåten, vi betalar med kroppen och pliktar med livet. Inte bara för våra misstag utan även för deras.

:confused:

kommentera gärna mitt förra inlägg nr 29
 
johanrehn80 skrev:
Hur menar du egentligen där?

Som jag fattat det så är det inte olagligt att åka på bakhjulet, UTAN det är olagligt att vara vÅRDSLÖS i trafiken. Det är väl åtminstone det som är ålatspunkten= det som är det olagliga (?)

Det som skiljer en fällande mot en friande dom är ju bevisligen om man varit vårdslös eller inte.

Att bli ertappad med att vara inkompetent måste ju vara om man visat på att man inte kan hantera fordonet eller genomfört sin handling på en plats som är olämplig, med trafikanter eller annat i närheten.

Dock vill jag påpeka att vissa är vårdslösa och inkompetenta när de kör på bakhjulet.

/J

Vårdslöshet i trafik är olagligt, ja så är det. Den vårdslösheten kan bestå i bakhjulsåkning. Det är rätten som avgör om det var vårdslöst eller inte. Den som ertappas av polis med bakhjulsåkning i trafiken kan med få undantag räkna med att bli rapporterad för vårdslöshet i trafik.

Det som skiljer friande från fällande domar är om rätten anser att man varit vårdslös eller inte. Vad rätten anser beror bl.a. på hur trovärdig polismannen resp. den tilltalade är.
Det finns givetvis de som är duktiga bakhjulsåkare. De flesta har dock omdöme nog att inte göra det i trafiken.
 
Mats Ivarson skrev:
...I kort gick försvaret ut på att jag ej kört den hoj som jag påstås ha kört på bakhjulet med. Att jag kört på bakhjulet var det ingen större diskussion om, men de har ej haft koll på vilken hoj jag körde. Kompisen och jag har identiska hojar.....



Mats


Så i princip har du kommit undan på samma kriterier som de inblandade i det s.k. "Lindommemordet" där åklagaren inte kunde bevisa vem av två pundare som höll i mordvapnet ?
 
Pebl skrev:
Så i princip har du kommit undan på samma kriterier som de inblandade i det s.k. "Lindommemordet" där åklagaren inte kunde bevisa vem av två pundare som höll i mordvapnet ?

En liknelse som ger mersmak!!! :rofl :rofl
 
CHROLO skrev:
Vårdslöshet i trafik är olagligt, ja så är det. Den vårdslösheten kan bestå i bakhjulsåkning. Det är rätten som avgör om det var vårdslöst eller inte. Den som ertappas av polis med bakhjulsåkning i trafiken kan med få undantag räkna med att bli rapporterad för vårdslöshet i trafik.

Det som skiljer friande från fällande domar är om rätten anser att man varit vårdslös eller inte. Vad rätten anser beror bl.a. på hur trovärdig polismannen resp. den tilltalade är.
Det finns givetvis de som är duktiga bakhjulsåkare. De flesta har dock omdöme nog att inte göra det i trafiken.
:tummenupp då är vi överens
 
Pebl skrev:
Så i princip har du kommit undan på samma kriterier som de inblandade i det s.k. "Lindommemordet" där åklagaren inte kunde bevisa vem av två pundare som höll i mordvapnet ?

Ungefär. Men det spelar ingen roll, friad är jag. Har du utformat åtalspunkten som:

Ivarson har den xxx brustit (*) i den omsorg och varsamhet som till förekommande av olycka betingas av omständigheterna när han vid två tillfällen så kraftigt accelererat med sin motorcykel på xxx-vägen i xxx att motorcykeln stegrats och han därefter framfört fordonet en sträcka på bara ett hjul.

Åklagaren har gjort flera fel. (*) står för att han missat "i väsentlig grad" och dessutom har de missat att speca mer precist på vilken hoj detta utfördes. Detta var de första sakerna åklagaren fick rätta till. Och efter det var det lätt då jag inte kört på min hoj (som åtalspunkten då var omskriven till, kört på bakhjulet med sin hoj, med regnr xxx xxx, osv).

Utdrag ur tingsrättens bedömning:

Det är därför inte orimligt att polismännen förväxlat förarna vid rapporteringen. ... Mot bakgrund av vad som anförts finner tingsrätten att det inte kan anses styrkt att det varit Ivarson som framfört sin motorcykel på bakhjulet. Redan på denna grund bör åtalet vad avser vårdslöshet i trafik ogillas.

Det handlar alltså om bristande bevis, de har rört ihop vem som körde vilken hoj och därför frias jag. Vilket givetvis är rätt.

Mats
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top