Bakhjulsåkning, väl rätt tillfälle, snälla!

BigPhil

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
CBR1000RR 2006 Röd (Såld!)
Så i ett annat tråd att någon åkare hade kolliderat med en lastbil under en "wheelie".

Åkte hem från Trosa med familjen i lördags, på väg ur staden, en grupp åkare kom från andra hållet. En snubbe på, jag tror, en KTM körde på bakhjulet mot oss och åkte tillräckligt vingligt att jag bromsade in lite, killen bakom luftade framhjulet och såg också rätt instabil ut. Det är man ju på bakhjulet, på en två filig väg, bland traffik i en jag tror 50kph zon...

Idioter tänkte jag... och jag åker hoj. Undrar vad de andra "vanliga" billister tänkte?

Phil

TreoKwak skrev:
2215955 Lär man sig inget på trafikskolorna numera eller är folk bara dumma i huvet helt enkelt..? :confused:
Tur att jag inte gick på trafikskola då har jag nått att skylla på när folk blir sura på mig när jag slangar :rolleyes: *ironi*

Och det är inte alltid lika lätt att hålla sig på 2 hjul med motard.
Köp en och ni ska se.

Sen att det gick lite vingligt tror jag nog inte var någon större fara.
Brukar vingla rätt kraftigt för mig med ibland spec. vid spårig väg.
Men man har allt rätt bra koll ändå.

Finns ju de som spelar golf å slice'ar nå galet.. De som bowlar å kastar klot åt fel håll....

Precis som det finns en massa hojåkare som inte borde åka hoj.

En bra golfare kan lägga bollen på green från 200 m i ruffen ... en skicklig hojåkare kan sicksacka mellan bilar å mötande trafik på slangen.

Sååå,. jag anser inte att det är whelandet i sig som är farligt, utan skit bakom spakarna. Tycker det är helt ok med bus, sålänge rätt kille/tjej busar...

:fatta!

IronMike skrev:
2216394 Finns ju de som spelar golf å slice'ar nå galet.. De som bowlar å kastar klot åt fel håll....

Precis som det finns en massa hojåkare som inte borde åka hoj.

En bra golfare kan lägga bollen på green från 200 m i ruffen ... en skicklig hojåkare kan sicksacka mellan bilar å mötande trafik på slangen.

Sååå,. jag anser inte att det är whelandet i sig som är farligt, utan skit bakom spakarna. Tycker det är helt ok med bus, sålänge rätt kille/tjej busar...

Jepp, för misstag kan man ju inte göra när man är proffs .....

Hedgehog skrev:
2216395 Jepp, för misstag kan man ju inte göra när man är proffs .....
Nej inte jag iaf, jag är odödlig, å jag skulle aldrig orsaka andra skada. Aldrig få hojjen snodd, eller klanta sig me att vurpa. Tänk om alla var som jag, ha kul, betala gratis försäkring :Bugar

Istället får jag dega svindyr trafikförsäkring, bara för att folk som inte hör hemma på hoj....kostar pengar. Och fuskar med försäkringarna. Men men, kör på trafik.f. får aldrig hojjen snodd, klotar aldrig samt ger fan i att råka ut för andra idioter.

halleluja

Last edited:
IronMike skrev:
2216396 Nej inte jag iaf, jag är odödlig, å jag skulle aldrig orsaka andra skada. Aldrig få hojjen snodd, eller klanta sig me att vurpa. Tänk om alla var som jag, ha kul, betala gratis försäkring :Bugar

Istället får jag dega svindyr trafikförsäkring, bara för att folk som inte hör hemma på hoj....kostar pengar. Och fuskar med försäkringarna. Men men, kör på trafik.f. får aldrig hojjen snodd, klotar aldrig samt ger fan i att råka ut för andra idioter.

halleluja

:rofl sparar detta till om du gud förbjud skulle råka ut för något :hihi

Freddola skrev:
2216224 Och det är inte alltid lika lätt att hålla sig på 2 hjul med motard.
Köp en och ni ska se.

Sen att det gick lite vingligt tror jag nog inte var någon större fara..

Fast den gången gick det ju inte så bra, som du kanske läste ? :näsblod

TreoKwak skrev:
2219732 Fast den gången gick det ju inte så bra, som du kanske läste ? :näsblod

Vad gick inte bra menar du? Att killen vinglade litegrann så trådstartaren fick bromsa lite i sin 2 tonsFord?

Stoppa pressarna :3freak

Chronic skrev:
2219740 Vad gick inte bra menar du? Att killen vinglade litegrann så trådstartaren fick bromsa lite i sin 2 tonsFord?

Stoppa pressarna :3freak
Han menade nog när stunthjälten uiliade in i en lastbil.

HanneZ skrev:
2219745 Han menade nog när stunthjälten uiliade in i en lastbil.
¨

Nejdå, han menar att trådstartaren såg hur vingligt det gick, och eftersom hans vetorätt utklassar alla andra här så har han rätt också. ( Gaah?)

BigPhil skrev:
Idioter tänkte jag... och jag åker hoj. Undrar vad de andra "vanliga" billister tänkte?
Det är ingen idé Phil, du talar för döva öron. Det finns inget av mänskligheten känt trafikbeteende på hoj som kvalificerar att fördömas på SH.

För övrigt är du förmodligen en Moralkärring(TM), och dessutom avundsjuk på att du inte klarar att hantera hojen lika excellent som killarna du mötte.

Din gnällmåns, du borde väl veta att det är en mänsklig rättighet - nej förresten, en skyldighet om man äger en sporthoj - att köra exakt hur man vill utifrån sitt eget omdöme helt oavsett trafiksituation.

:rolleyes:

69:an skrev:
2219757 Det är ingen idé Phil, du talar för döva öron. Det finns inget av mänskligheten känt trafikbeteende på hoj som kvalificerar att fördömas på SH.

För övrigt är du förmodligen en Moralkärring(TM), och dessutom avundsjuk på att du inte klarar att hantera hojen lika excellent som killarna du mötte.

:rolleyes:

Va? Här gnälls ju på allt från inbyggda ryggskydd, via trottoarparkeringar till "fortkörningar". Det gnälls på ALLA typer av trafikbetende, var är den liberala delen av forumet du läser?

Chronic skrev:
2219762 Va? Här gnälls ju på allt från inbyggda ryggskydd, via trottoarparkeringar till "fortkörningar". Det gnälls på ALLA typer av trafikbetende, var är den liberala delen av forumet du läser?
Tja, jag tycker mest det gnälls på gnället... :)

Att stuntande bland annan trafik försvaras med näbbar och klor, även av folk som aldrig varit på platsen, och under förevändning att Duktiga och Säkra Hojåkare naturligtvis alltid har full kontroll, är ju inte särskilt ovanligt.

Last edited:
IronMike skrev:
2216394Sååå,. jag anser inte att det är whelandet i sig som är farligt, utan skit bakom spakarna. Tycker det är helt ok med bus, sålänge rätt kille/tjej busar...

Så alla slangarproffs föds till att vara duktiga på slangen, stämmer detta? :rolleyes:

Välj lämpliga ställen när ni kör på på bakhjulet! :tummenupp

Chronic skrev:
2219762 Va? Här gnälls ju på allt från inbyggda ryggskydd, via trottoarparkeringar till "fortkörningar". Det gnälls på ALLA typer av trafikbetende, var är den liberala delen av forumet du läser?

Det undrar jag med?

Håller med...
Att utsätta andra för fara är inte ok. Även om den som wheelar tycker att han/hon har full koll kan det ju vara svårt för tex familjen i den mötande bilen att veta det. Wheela på men välj rätt ställen!

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back