Bakhjulsåkning KTM 400 får den olja?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Hur känslig är en 06 KTM 400 exc när man kör bakhjul? Nu släpper jag ner efter 1-1.5 km bara för jag tror svarvspån skalas av kamaxeln och det är ju tråkigt.

Där finns gott om rasade KTM pga bakhjulsåka men du kan köra mer än 1km utan problem.

Det är väl samma konstruktion som 525 mfl?
Jag har inte hört om rasade motorer pga slangning? Den verkar få bra smörjning på slangen. Både jag och vänner har kört långa sträckor på bakhjulet med våra 525 utan att något skett, ofta varje gång vi varit ute..

Borde inte 100m eller 10 mil vara sak samma, antingen får den olja eller så får den inte? :va

Nja inte riktigt....

Till skillnad från alla sportmoppar som är glidlagrade och rasar mer eller mindre direkt när de tappar oljetrycket så klarar sig en RFS motor ganska länge utan oljetryck. (tidiga Husaberg som är ursprungsdesignen hade inte ens ordentlig oljepump). Sen tar det dessutom lite tid innan oljan har omfördelats så att pumpen suger luft.

I en tidig upplaga av KTM Magazine svarade fabriken på frågan om hur långt man bör köra på bakhjulet med modellprogrammet.
"A few kilometers with the 4-stroke models. On the 2stroke it is only limited by the ability of the rider"

Så länge det finns oljefilm kvar är det väl lugnt men se till att du alltid har koll på oljenivån och att det inte rinner ut för mkt i luftburken som det burkar göra på dom flesta hojar.

Köra mer än 1-2km är bara onödigt i min mening, min hoj skar dagen efter jag försökte sätta långdistans rekord :gnissla

Så länge det finns oljefilm kvar är det väl lugnt men se till att du alltid har koll på oljenivån och att det inte rinner ut för mkt i luftburken som det burkar göra på dom flesta hojar.

Köra mer än 1-2km är bara onödigt i min mening, min hoj skar dagen efter jag försökte sätta långdistans rekord :gnissla

Men det är så tråkigt med transportsträcka på en 400 så onödigt är det ju inte. Jag har olja en bra bit upp i fönstret.

Men det är så tråkigt med transportsträcka på en 400 så onödigt är det ju inte. Jag har olja en bra bit upp i fönstret.

Bra :tummenupp ha ha jo jag vet, men det är ju bara att sätta ner emellanåt. Jag chansar inte längre, vet att jag kan köra hur långt som helst om jag vill :gnissla
Klarar man 1-2km har man bevisligen tekniken, bara mjölksyran som sätter stopp :hihi

Trodde att i princip alla KTM från runt 2003 och framåt var klockrena för bakhjulskörning? Precis som PLM skrev så är ju 525:an väldigt vanlig som motard och jag har aldrig hört talas om ras pga bakhjulskörning?

Nu är det ju en helt annan motor än 400:an, men med den senaste KTM 660:n jag hade (-04:a) körde man en mil på bakhjulet utan problem. Gick som en klocka ändå..

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026