Bakhjulsåkning cbr600!

Jesse

Junior
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Honda cbr600f -99 *SÅLD*
Hallå!

Jag har lite problem med att få upp den...hojen alltså :rodnar

Är cbr:en ovanligt svår att köra på bakhjulet med? Eller är det handhavande fel?

Någon som är duktig på att köra på bakdäcket som provat på en cbr600? Det är en -99:a jag har...

Mvh Jens
 
koppla upp den på tvåan /8000varv (hoppa bak lite på sadeln...)
 
Går det inte av/på gas vid 8-9000 i ettan???

Allternatift koppla i 2:an..
 
Fixx skrev:
Går det inte av/på gas vid 8-9000 i ettan???

Allternatift koppla i 2:an..

Jo, det går men det är ganska svårt tycker jag... I uppförsbackar går det nästan alltid men annars på raksträcka går det tyngre...
 
på en 600 måste du låta hojjen slira en hel del på kopplingen för att se till att du får ett rejält hugg och sen ger du nästan max rulle för att få upp den resten av vägen. Detta med 2an i.

1sta ska det det endast vara att "whacka" till rullen och ett ryck i styret så ska den komma upp lugnt å sansat.

... jag vet.. att det funkar på en sunken cbr600f från 98.
 
Jesse skrev:
Jo, det går men det är ganska svårt tycker jag... I uppförsbackar går det nästan alltid men annars på raksträcka går det tyngre...

Det ska gå bra med din hoj. som Brink sa så går det att vålda upp den på tvåan. Såg en kille härifrån (med en 98:ans cbr 600)som åkte på ettan la i tvåan och varvade på stoppen släppte kopplingen och sen bara balanserade på g-punkten. Såg brutalt ut :rock ;)
 
Last edited:
Jesse skrev:
Hallå!

Jag har lite problem med att få upp den...hojen alltså :rodnar

Är cbr:en ovanligt svår att köra på bakhjulet med? Eller är det handhavande fel?

Någon som är duktig på att köra på bakdäcket som provat på en cbr600? Det är en -99:a jag har...

Mvh Jens
Har en likadan.
<---
Har inte direkt gjort några större ansträngmigar med bakhjulsåkning men har man 8-9 000 på 1:an och ger fullt så reser han sig för mig iallafall (upprätt sittställning) har inte hunnit testa 2:an men det borde väll gå det med... :tummenupp med lite träning... har bara fått "power wheelis" (Ytterst små dok:rodnar ) på 2:an vid snabba ax...
 
Re: Re: Bakhjulsåkning cbr600!

har inte hunnit testa 2:an men det borde väll gå det med... :tummenupp med lite träning... har bara fått "power wheelis" (Ytterst små dok:rodnar ) på 2:an vid snabba ax...
:skrämd Tar tillbaka det där om 2:an med lite träning efter att läst tråden av med oskulden.... om det är svårt med en R1 så lär det bli att träna! och det hårt :eek:
:)
 
jag

jag drar upp min hornet vid 7k varv på ettan det är inga problem ! tror inte det är så bra att börja köra på tvåan om man inte har hittat balansen på ettan! med tanke på att du har en mycket högre hastighet! jag börjar komma högre och högre dvs längre innan varvstoppet går i !
det är väll inte svårare att åka på en högre växel elleR?? det är ju bara det att det går forate och gör mer ont när man krachar eller?

det är coolt att köra sakta på slangen ! tycker jag i alla fall!
 
har ju också en 600...
tycker det är svårt att gasa upp den, och får oftast inte upp den i bra höjd, sen måste man ju varva så jävla mycket..
men kopplar upp den på ettan nu för tiden och det går mycket mycket bättre,, kommer upp i rätt höjd på en gång....
men alla har ju sina knep!!
jag kan ju inte säga att jag är en rutinerad bakhjuls åkare precis...men det funkar... :tummenupp
 
där ser man

Jag har också börjat leka en del med hojen, men jag har nog samma problem som vissa andra att hojen helt enkelt inte vill upp.. men nästa gång det är fint väder ska jag nog prova den där gasa rycka upp varianten...
Är det någon som har något sådantdär nybörjar misstag som man ska akta sig för..
Jag har ingen styrdämpare, är jag out of the game redan där eller?
 
Jag har alltig gjort såhär när jag ska upp på bakslangen (cbr600 -91 och RD 500 -84). Sitt upprätt med raka armar och luta dig bakåt så mycket du kan. Accelerera som vanligt i ettans växel. När effekten börjar kommav(vid 8000 varv eller nåt) så vips, du kör på bakslangen (o:

När det gäller att komma upp i tvåan så gäller det att ligga i ca 80km/h (gäller min gamla cbr) och trycka in kopplingen och varva för att sedan (medans du håller full gas) släppa ut kopplingen. Samtidigt rycker du allt vad du kan i styret. Denna manöver kräver dock en del övning (o;
 
Är absolut ingent bakhjulsproffs.
Men på min cbr 600 -93 drar jag full gas tills den börjar dra (vid ca.5-6000 varv eller nåt.) Sedan slår jag av gasen helt (sanbt) för att på nytt dra på fullt igen. Sen var det ju det där med att bli kvar där uppe.Och hur vet man när man är lagom högt och var gränsen går?

Några tips?

Mattias
 
Använd kopplingen även på ettan.... får upp den mer kontrollerat då...

På motard fungerade det att gasa upp på ettan eller tvån men nu när man ska slanga med sporthoj blir det till att använda kopplingen...
 
JAAAAAAAA!
Fick äntligen i 2:an efter att kopplat upp den i 1:an.
Kom bara en liten bit till men endå.
Var ju mycket lättare att använda kopplingen än bara med gasrullen.
Tack för tipset!!! :D :D :D :D :D
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top