Bakhjulsåking - håradare gaffelinställning?

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
Har funderat lite över om man ska justera gaffeln så den blir lite hårdare när man åker mycket på bakhjulet? Det dunsar ju till en del när man slår ner... Brukar man ställa in gaffeln så den blir lite hårdare eller köra med mer olja? eller spelar det ingen större roll? Den kanske tål den ändå? (nu är den orginal och jag känner inte att den är varken för mjuk eller för hård när man bara står och känner på den)

shoei skrev:
2325208 Har funderat lite över om man ska justera gaffeln så den blir lite hårdare när man åker mycket på bakhjulet? Det dunsar ju till en del när man slår ner... Brukar man ställa in gaffeln så den blir lite hårdare eller köra med mer olja? eller spelar det ingen större roll? Den kanske tål den ändå? (nu är den orginal och jag känner inte att den är varken för mjuk eller för hård när man bara står och känner på den)

Jag har faktiskt precis provat att ställa min gaffel hårdare. Det känns riktigt bra, speciellt vid stoppies då den inte svajar lika mycket som förut.
Körde däremot en kass väg igår ett par mil och det var inte lika kul. Kunde ju visserligen ställt tillbaka gaffeln men orkade inte... :näsblod

Mitt tips till dig: Prova!

RedEye skrev:
2325216 Jag har faktiskt precis provat att ställa min gaffel hårdare. Det känns riktigt bra, speciellt vid stoppies då den inte svajar lika mycket som förut.
Körde däremot en kass väg igår ett par mil och det var inte lika kul. Kunde ju visserligen ställt tillbaka gaffeln men orkade inte... :näsblod

Mitt tips till dig: Prova!

Ok :) Du ställde bara in den håradare genom att skruva på kompressionen? Eller har du fyllt på mer olja också? Skruvade du något på returen?
Och hur många klick i så fall? Vet inte riktigt hur känsliga dom är?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT