Bakhjulsåka på mZ baghira!

vad har du för ambitioner med din slangning?

Vill du bara ha upp den går det ju att mosa på 1:an. Vill du åka så använder du kopplingen och 2:ans växel. Prova lite så märker du snart vart den vill resa sig. Du plockar ned den genom att släppa gasen, eller använda fotbromsen (kommer du väldigt högt måste du använda fotbromsen)

Sen är det en helt annan histora att finna balanspunkten. Träna först på att få upp den 10/10 ggr.

Finns ett par utbildande videos på youtube som du vill se i rörlig form.

Practise makes perfect. :tummenupp

Ps. jag är ingen slangdemon, detta är lite av min erfarenhet blandat med tipps och trix här från SH- forumet. :Bugar

men nog har väl den där tillräckligt med power för att lätta på 2an med bara gas? enklast å börja så tycker jag

Jajemän, gasa till, släpp gasen (för att komprimera fjädringen fram) och sen gasa fullt så kommer framhjulet att lätta utan problem, möjligen att du får hjälpa till att rycka lite i styret samtidigt, men det gäller nog mer trean och fyran.

p.s ingen slangdemon heller, men tänkt ta certifikatet i år :hihi

Att ta i beakning gällande att slanga är att Baghiran har rätt lång hjulbas och är rätt hög.

Ett hett tips är att synka förgasarspjällen så att de är fullt öppna samtidigt och peta i något kitt i förgasarna (det finns färdiga kitt tex från www.tunebike.de) om detta inte redan är gjort. Detta gjorde min hoj som till "ny" med mycket bättre gassvar och topfart. Dvs följ inte manualen, utan synka spjällen vid fullt öppet istället ;-)

Det är ju samma motor som i Yamaha XTZ660 och i princip SZR660 + några fyrhjulingar, så trimdelar finns det gott om.
Blanda inte ihop motorn med den nya XT660-motorn bara, det är en helt annan motor oavsett vad den del oinsatta påstår..

Jag har nu två Mikuni TM34:or på min Baghiran och det är inga större problem att få upp framhjulet på ettans växel om man vill, då endast med gaspåslag.
Ända upp till balanspunken tar jag den ogärna dock(till skillnad mot min förra xr600), men att lyfta framhjulet över hinder fungerar bra.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...