Bakhjulkörnings tips!

Jag är så långt ifrån en wheeliekung man kan komma..Men jag kan köra ett tag på bakhjulet iallfall.

Jag vet inget om Rettan men på min gammla Cbr 600 -92, den var det inga problem att slanga med. Upp i fart på ettan, vrid av och dra på igen så reste den sig utan det minsta problem.

Om du inte får upp en R1:a...Det är inte cykeln det är fel på. Öva öva.

Lycka till! och krascha inte!

Om du är osäker och inte känner din hoj, som du tydligen inte gör, så börja lugnt.
Ett enkelt sätt är just att gasa upp den på 2:an. Inte rycka koppling eller nåt sånt trams!
Fördelen med att gasa upp den på 2:an är att den inte är lika ettrig som den är på 1:an. Då kan du lättare kontrollera hojjen.

Kör iväg, gasa upp i ca 60km/h, vrid fullt på rullen med 2:an i så kommer du märka att framhjulet lyfter.

Funkar inte det, sälj hojjen och köp en EU-skoter!!

Nisse Järnet skrev:
:fakta
Som jag skrev i nån annan tråd, ut och träna! Inga tips hjälper egentligen.

bästa inlägget hittils!! mal! nöt! kör ofta mycket o länge!!

gör framsteg, lite i taget..

som det stod i slutet i en av farsans gamla böcker om hur man tunar sin rallybil.. "Men sist, men inte mist: Ut o träna, för du kör alldeles för sakta!"

HenRRik skrev:
bästa inlägget hittils!! mal! nöt! kör ofta mycket o länge!!

gör framsteg, lite i taget..

som det stod i slutet i en av farsans gamla böcker om hur man tunar sin rallybil.. "Men sist, men inte mist: Ut o träna, för du kör alldeles för sakta!"

Jag sög purjo när jag började, det gör alla :) Men fan så kul det är när man gör framsteg! :tummenupp

Swedie skrev:
Hjälper gör det å ta en cykel å pula bakhjul! Du måste lära dig å time'a ryck å gas knepet.

jag fick upp min gamla CBR900RR 93a på 6an. Även min senaste 02 R1 på 6an. Inga större problem.

så, se till att hjälpa hojjen upp! handlar mycket om det.

med eller utan koppling?

med eller utan koppling...

på senare tid har jag ju drevat om hojjen lite grann. Jag har 1 ner fram och upp 7 där bak.

Jag tycker det är ganska imponerande att INTE lyckas åka på bakhjulet med en R1 :D Börja med dragracing vetja, du kommer sopa banan med alla! :squid

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti