Bakhjulet rör på sig i neutral

Airborne

Careful with that axe Eugene
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
929 '00
Igår höll jag på o varvade motorn lite på tomgång efter att ha fyllt på lite motorolja, och bakhjulet som var upphängd började sakta att röra på sig när jag gasade... vad kan det bero på? Något fel med koppling/växellåda kanske eller är det normalt att lite kraft smyger sig till bakhjulet även i neutral? Är det något som går att åtgärda under Hondas garanti på motor/växellåda månntro? Har några månader kvar..

Airborne skrev:
Igår höll jag på o varvade motorn lite på tomgång efter att .......bakhjulet även i neutral? Är det något som går att åtgärda under Hondas garanti på motor/växellåda månntro? Har några månader kvar..

Det gör alla hojar, även min r1:a.

Du kan ganska lätt hålla fast bakhjulet va? Kanske bara är lite vibrationer som tar sig igenom lådan och vrider på utgående axeln eller nåt sånt.

Jo hjulet stannar bara man petar lätt med lillfingret.. Då var det normalt, nu blev man på bättre humör direkt :)

Mina egna funderigar runt detta är att det hänger ihop med en viss tröghet hos oljan som överför lite drivkraft till utgånde axel,ungefär som i en convertlåda på tex hjullastare dvs två fläktar som ligger emot varadra med olja imellan där oljan överför drivkraften.

Som alla andra säger detta är ett över-normalt betende.

Långa farbron skrev:
Mina egna funderigar runt detta är att det hänger ihop med en viss tröghet hos oljan som överför lite drivkraft till utgånde axel,ungefär som i en convertlåda på tex hjullastare dvs två fläktar som ligger emot varadra med olja imellan där oljan överför drivkraften.

Som alla andra säger detta är ett över-normalt betende.

Det är ungefär så. När hojjen är kall så kommer bakhjulet att röra på sig tills det att rätt arbetstemp på oljan är nådd då kommer hjulet att sluta snurra av sig själv. Eller om du själv har bråttom att komma iväg kan stanna det själv och se att de inte börjar snurra av sig själv igen... Så gör alla hojjar...

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D