Bakhjulet med ZX10R med slirkoppling

Dr Gixxer

Rövens Pågar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
n/a
Har en fråga till er som äger eller har kört ZX10:an på slangen, å då menar jag inte en powerwheelie utan riktigt på slangen på balanspunkten, hur fungerar det med motorbromsen pga slirkopplingen när man ligger på balansen och ibland kan behöve lite motorbroms, innebär det några probelm, är det svårare eller kanske rent skitsvårt att slanga med "tian" pga avsaknad av stark motorbroms ???

Men om du ligger på balanspunkten så kan det väl inte behövas någon stark motorbroms alls för att sänka höjden något..

Inte för att jag varit på någon balanspunkt men jag kan säga att det krävs kraftig och fullt kännbar motorbroms för att slirkopplingen ska gå in. Det är inget frihjul direkt. Om man växlar upp utan att möta med gas kan man känna att den hugger in lite, samma vid nerväxling, det är bara när man klantar sig den går in. Precis som det ska vara alltså. :yoparty

Samuel skrev:
nej men om man är på väg att slå över kanske

Jag slog över igår pga slirande koppling (inte slirkoppling)
När jag var i balansläget så började kopplingen greppa. (ingen trevlig upplevelse)
Det värsta är att jag har en förpackning lammeller hemma som jag inte orkat byta. :3freak

ducce uno skrev:
Jag slog över igår pga slirande koppling (inte slirkoppling)
När jag var i balansläget så började kopplingen greppa. (ingen trevlig upplevelse)
Det värsta är att jag har en förpackning lammeller hemma som jag inte orkat byta. :3freak

Så går det med grappa kopplingar. :rolleyes:
Är det slir-koppling på ST4an eller var det ofrivilligt slirande?
/V.

Vastrix skrev:
Så går det med grappa kopplingar. :rolleyes:
Är det slir-koppling på ST4an eller var det ofrivilligt slirande?
/V.

grappa kopplingen bettar perfekt, Det var en Sushi-koppling. (XR:en)
St4:an har förövrigt en torrkoppling som bettar alla dar i veckarn

Enda gången jag riktigt kännt av slirkopplingen var vid banåkning på vått underlag.
Då kände man tydligt att motorbromsen minskade pga det dåliga greppet i asfalten.
Bakhjulsstuds inträffar dock aldrig oavsett hur man växlar ner :tummenupp

OK tackar å bugar för svaren, låter ju bra att det inte är så mycket slirkoppling som jag var rädd för, det kan var gott å ha lite motorbroms när man går över balansen för att få ner farten eller om man råkar svaja till lite.

Har precis sålt min Gixxer1000 -03 och det enda som för min del känns elakare är Kawan, så vi får se tills nästa år........

Gustav1 skrev:
Jo, fast då får man ha nerver av stål och foten på bakbromsen också..

När man står på passagerarfotpinnarna (för att få bättre höjd) har man inte så stor möjlighet att komma åt fotbromsen så det är gött å ha motorbromsen, då man ibland ligger lite över balansen å vill "smyga" tillbaka lite.

Bifogat

• slang_stående.jpg
    slang_stående.jpg
    71.3 KB · Visningar: 126
Men slirkopplingen börjar inte slira förräns vid hård motorbroms, så det kvittar ju...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph